خانه مقالات برندینگ پاسخ به سوالات متداول در برندسازی

پاسخ به سوالات متداول در برندسازی

1 ثانیه خوانده شده
۳

در این مقاله به بررسی ۹ سوال متداول که در مورد برندسازی پرسیده می شود می پردازیم. تلاش بر این است که پاسخ به سوالات شفاف و ساده باشند تا راهنمای خوبی برای کسب و کارهای نوپا باشد.

  • برند چیست و مزیت داشتن آن چیست؟
  • شرکت ما هیچ گونه تبلیغاتی انجام نمی دهد و همچنان تمامی مصرف کنندگانمان ما را می شناسند پس چرا باید به فکر ایجاد یک برند باشیم؟
  • چه مدت زمان لازم است تا بتوانیم یک برند ایجاد کنیم؟
  • چگونه می توان با بودجه ی کم یک برند خوب ایجاد کرد؟
  • آیا برای ساخت یک برند الزاما به طراحی لوگو نیازمندیم؟
  • آیا لازم است که برند خود را به عنوان یک علامت تجاری نیز ثبت کنم و چه هزینه ای در بر خواهد داشت؟
  • آیا این امکان وجود دارد که ایجاد یک برند به کسب و کارمان ضرر برساند؟
  • دایره و حیطه ی فعالیت یک برند چگونه باید باشد تا بتواند تمامی محصولات و خدمات را شامل شود؟
  • برند من چه قدر ارزش دارد؟

 

  1. برند چیست و مزیت داشتن آن چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت که برند، نام یا نماد تجاری است که با هدف شناسایی و فروش کالا و ارائه ی خدمات و در جهت متمایز کردن آنها با کالا و خدمات رقبا به کار می رود. یک برند در حقیقت تعهد دائمی یک فروشنده در جهت ارائه ی کالا و خدماتی است که ویژگی ها، مزایا و خدمات خاص و ومداومی برای مصرف کنندگان در برخواهد داشت. داشتن یک برند همراه با نام مشخص، لوگو و یا شعار مشخص، روشی سریع برای توزیع کالا در بازارها ایجاد می کند.

با گذشت زمان برند شما تجسم کننده ی تمام ویژگی ها، تاریخچه و تصویر کاملی از کالا و خدمات شما خواهد بود. اگر چه ارزش و سود حاصل شده از داشتن برند مانند سایر سودها در جایی نوشته و حساب نمی شود اما با اندکی تامل و دقت نظر می توان دریافت که قسمت زیادی از بازخورهای مثبت و سود شرکت نتیجه ی داشتن برندی ارزشمند است.

یک تصویر قوی از برند به شما کمک می کند تا بتوانید در میان سایر رقبا یک پله بالاتر باشید و فرصت های جدید و سودمندی برای کسب و کار خود کسب کنید. موفقیت یک برند محدود به طراحی یک لوگوی خوب نمی شود، بلکه شامل عوامل بسیار زیاد و گوناگونی است که یک سازمان را احاطه کرده است.

اولین قدم، در نظر گرفتن یک نام مناسب یک سمبل یا طراحی (و یا ترکیبی از این ۳ عامل) است که معرف یک محصول، خدمت یا شخص و سازمان باشد که مزیت رقابتی پایدار و منحصر به فردی دارد. برندها فقط مخصوص شرکت های بزرگ نیستند. یک شرکت کوچک با برندی خوب می تواند در میان تمامی شرکت های بزرگ برترین باشد و در بازار رقابت امروزی پرآوازه ترین باشد.

داشتن یک برند خوب نتایج متفاوتی در بر خواهد داشت. چه از نظر سود نهایی شرکت و چه از نظر داشتن جایگاهی مناسب بازار. درنتیجه نام یک برند عاملی ارزشمند است که می تواند یک کالا یا خدمت را کاملا متمایز و منحصر به فرد کند.

  1. شرکت ما هیچ گونه تبلیغاتی انجام نمی دهد و همچنان تمامی مصرف کنندگانمان ما را می شناسند پس چرا باید به فکر ایجاد یک برند باشیم؟

با گذشت زمان یک برند قوی می تواند ابزار مناسبی برای انتقال پیام شما به مخاطبان و افزایش فروش و کسب منفعت زیاد شود. همچنین در زمان معرفی کالا و خدمات و ارائه ی پیشنهادهای جدید، با داشتن یک برند قوی، این کار بسیار آسان تر شده و بر اعتبار کالای شما نیز می افزاید. برند شما به نوعی سفیر و مدافع شما در جهت جذب مصرف کنندگان جدید و حفظ آنها است. داشتن یک کسب و کار موفق فقط داشتن تعداد محدودی مصرف کننده و فروش کالا به آنها نیست، بلکه جذب مشتریان جدید و کسب اعتبار و شهرت از عوامل مهم دیگر است. در غیر این صورت با گذشت زمان در میان حجم بالای رقابت ها کسب و کار شما دوامی نخواهد داشت.

  1. چه مدت زمان لازم است تا بتوانیم یک برند ایجاد کنیم؟

آنچه مسلم است این است که ساخت یک برند قوی در مدت کوتاهی امکان پذیر نیست و ممکن است حتی چندین سال زمان برد تا بتوانید یک برند قدرتمند که به طور گسترده ای نیز شناخته شده است ایجاد کنید. اما این مدت زمان زیاد، دلیل خوبی برای شروع نکردن این فرآیند نیست. گام های نخستین ساده هستند و به دنبال آن شوق و هیجان کسب فرصت رقابتی در بازار امروز و حتی کسب شهرت جهانی (مانند بسیاری از برندهای معروف دنیا) شما را به ادامه ی راه تشویق می کند.

  • سعی کنید یک نام تجاری پر مفهوم و به یاد ماندنی انتخاب کنید که بیانگر فعالیت شما نیز باشد و در تعارض با کسب و کار شما نباشد.
  • یک لوگوی مناسب طراحی کنید و مطمئن شوید که در همه جا نام شما با این لوگو همراه است و نشان داده می شود.
  • یک تصویر خوب طراحی یا آماده کنید که بر روی تمامی وسایل و تجهیزات شما به صورت یکسان استفاده شود, اعم از قبض ها، رسید های خرید، وسایل نقلیه، بر روی لباس کارکنان و همچنین در تبلیغات
  • اطمینان کسب کنید که تمامی محصولات و خدمات شما، قابل اعتماد، قابل رقابت و با استاندارد خوب تهیه شده اند. یک ضعف کوچک ارزش برند شما را سریعا تحت تاثیر قرار می دهد و آن را تضعیف می کند.

مدت زمان لازم برای طراحی برند در واقع همان مدت زمانی است تا مصرف کنندگان ارزش برند شما را قبول کنند. ارزش برند شما می تواند اطمینان بیشتر به محصولات شما در میان محصولات رقبا به دلیل کیفیت بهتر باشد و یا اینکه مصرف کنندگان احساس کنند، محصولات شما رضایت بیشتری برای آنها فراهم می کنند.

این ارزش ها برای شما حاصل نمی شود مگر اینگه مصرف کنندگان چنین درکی از شرکت و برند شما داشته باشند و حقیقتا کالا و خدمات شما نیز منفعت خاصی برای مشتریان ایجاد کند. چنین شهرت و ارزشی به سادگی حاصل نمی شود و ایجاد یک برند یه زمان زیاد و سرمایه گذاری های مادی و غیرمادی نیاز دارد.

 

  1. چگونه می توان با بودجه ی کم یک برند خوب ایجاد کرد؟

تصمیم گیری و در نهایت پیاده سازی آنچه برند شما را ارزشمند و منحصر به فرد می کند، هزینه هایی را به شما متحمل می کند. این هزینه های مادی و غیر مادی شامل:

  • هزینه هایی در جهت ایجاد یک بیانیه ی ماموریت که به طور خلاصه و مفید پیام شما را منتقل کند.
  • هزینه های طراحی لوگو و هزینه ی خرید وسایل و لوازم ضروری کار و هزینه های بسته بندی
  • هزینه ی تبلیغات مانند هزینه ی طراحی یک وبسایت
  • هزینه های مخفی مانند صرف وقت برای آموزش و صحبت با پرسنل
  • هزینه های اضافی هرگونه منابعی در جهت متقاعد کردن کارمندان در مورد تعهد سازمان

ذکر این نکته ضروری است که اگر شما کارمندانی دارید که هدف و تعهد شرکت را به خوبی درک کرده اند و به سازمان وفادار هستند، می توانید انجام کارهایی مانند طراحی لوگو، بسته بندی های فانتزی و تبلیغات اضافه را در صورت محدودیت بودجه به تاخیر بیاندازید. اما برنامه ریزی برای انجام آنها باید در اهداف بلند مدت شما وجود داشته باشد تا مشتریان شما با بعد تصویری برند شما نیز آشنا شوند.

  1. آیا برای ساخت یک برند الزاما به طراحی لوگو نیازمندیم؟

حقیقت این است که یک لوگوی مجزا که به گونه ای متفاوت بیانگر نام شرکت و محصول شماست، امری ضروری و حیاتی برای برند نیست. برند های معروف و مشهوری وجود دارند که لوگوی خاصی نیز ندارند. در اکثر مواقع آنها بر نام خود تمرکز می کنند تا تمرکز بر یک سمبل و نشانه. انتخاب یک نام مناسب نیز به اندازه ی طراحی یک لوگو کاری دشوار و نیازمند تفکر دقیق است. به عبارتی دیگر تمرکز و برنامه ریزی در جهت انتخاب بهترین نام برای برند خود مهم تر از طراحی یک لوگو است. برند ها الزاما با لوگوی خاصی همراه نیستند.

  1. آیا لازم است که برند خود را به عنوان یک علامت تجاری نیز ثبت کنم و چه هزینه ای در بر خواهد داشت؟

ثبت برند به عنوان یک علامت تجاری لازم نیست، اما انجام این کار به نوعی حق مالکیت معنوی اسم برندتان را محفوظ می کند. برای ثبت آن، ارتباط علامت شما با محصولات و کالاها باید مشخص و متناسب باشد تا معلوم شود که این علامت گمراه کننده یا مخالف با قوانین اخلاقی نیست. همچنین باید مطمئن شوید که این علامت یا مشابه آن توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد.

  1. آیا این امکان وجود دارد که ایجاد یک برند به کسب و کارمان ضرر برساند؟

وجود یک برند تنها زمانی باعث ضرر و زیان می شود که به هر دلیلی نام آن برند، به عنوان برندی نامناسب و ضعیف شناخته شود و یا این که آن برند به هر دلیلی قدیمی و از مد افتاده محسوب شود و غیر قابل اطمینان شود. در این حالت وجود آن برند ابدا ارزش آفرین نمی باشد.

 

۸٫دایره و حیطه ی فعالیت یک برند چگونه باید باشد تا بتواند تمامی محصولات و خدمات را شامل شود؟

یک برند از همان شروع فعالیت خود می تواند تمامی کالا و خدمات یک شرکت را در برگیرد و نام آن برند نشانگر همه ی محصولات و خدمات شرکت باشد اگر روند کلی ارائه ی خدمات و نوع کالاها به طور کلی عوض نشوند. در غیر این صورت ممکن است تداعی کننده ی برخی محصولات نشود. درنتیجه حفظ ویژگی ها و خصوصیات اولیه که در زمان انتخاب نام برند در نظر گرفته شده ضروری است.

  1. برند من چه قدر ارزش دارد؟

تنها زمانی که ارزش یک شرکت به دارایی های فیزیکی آن خلاصه می شود، زمانی است که قرار است آن شرکت با وسایلش فروخته یا خریداری شود. در حقیقت این نگرشی قدیمی است که ارزش یک شرکت را با دارایی های ملموس آن بسنجیم. آنچه در گذشته به آن توجه نمی شد ارزش دفتری است. با گذشت زمان و افزایش آگاهی مدیران، آنها دریافتند که دارایی ارزشمند شرکت دارایی های فیزیکی نیستند. آنچه به عنوان ارزشمندترین دارایی محسوب می شود، مصرف کنندگان شرکت، کالاها و کیفیت آنها و چگونگی ارتباط شرکت با مصرف کنندگان است. یک برند همچون قلب شرکت و مرکز شهرت آن است که می تواند مصرف کنندگان بیشتری را جذب و حفظ کند.

ارزش برند در حال حاضر یکی از مسائل اساسی در بازار پر رقابت امروزی است. سرمایه گذاری برای ایجاد یک برند قدرتمند و ایجاد یک تصویر خلاق در جهت جایگاه یابی مناسب در ذهن مشتریان از هر نوع سرمایه گذاری دیگری می تواند بهتر باشد.

۳ دیدگاه ها

  1. شهرام معروف

    تیر ۲, ۱۳۹۴ در ۵:۰۰ ب.ظ

    با تشکر از ارایه مقاله، تبریک به خاطر سایت خوبتون و بهینه سازیش برای تبلت و موبایل.

    پاسخ دادن

  2. Arjun

    مرداد ۱۲, ۱۳۹۴ در ۱۰:۳۱ ق.ظ

    Please teach the rest of these internet hoiagolns how to write and research!

    پاسخ دادن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code