خانه مقالات بازاریابی وقتی تبلیغات اشتباه پیش می رود

وقتی تبلیغات اشتباه پیش می رود

38 ثانیه خوانده شده
۱
شکست برندها

وقتی برند شما به بدترین شکل ممکن صدمه می بیند، چه باید بکنید؟

دنیای بازاریابی محتوا و توسعه برند می تواند خطرناک و بی وفا باشد. بازسازی یک برند و پیاده سازی کمپین بازاریابی که بدون مشکل باشد، همانطوریکه برخی از برند های معروف قطعا می دانند، همیشه آسان نیست! در این مقاله، نگاهی به برخی از شکست برندهای معروف زمانیکه تبلیغات اشتباه پیش می رود، می اندازیم …

جنجال بزرگ لیوان استارباکس

اگر فکر می کنید برند استارباکس نمی تواند بیش از این راه خود را به لوازم جانبی شما باز کند، بیشتر فکر کنید. در ماه دسامبر ۲۰۱۵، قهوه خورها در سراسر جهان در پاسخ به لیوان قهوه فستیوال استارباکس سال ۲۰۱۵ در اینترنت واکنش نشان دادند.برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

غول قهوه جهان هر سال، با لیوان قرمز مخصوص کریسمس و طرح جدید به پیشواز عید کریسمس می رود. به جز امسال دانه های سفید برف، آدم برفی، زنگ ها و … در لیوان معروف استارباکس نمایان است. امسال، استارباکس به لیوان قرمز ساده بسنده کرده است.

Starbucks_Red_Holiday_Cups_2015

در اینجا تکامل لیوان کریسمس را به ترتیب زمانی در طول چند سال مشاهده می کنید:

STARBUCK_RED_CUP-1024x540

شایان ذکر است که استارباکس به وضوح «بودجه لیوان» خود را بمدت چند سال کاهش داده، و حداقل از سال ۲۰۱۳ تلاش خود را برای جذب مخاطبان بیشتر افزایش داده است. لیوان قرمز همراه با کامیون کوکاکولا و تبلیغات جان لوییس – تبلیغات فصلی قوی در بهترین حالت آن، به نماد کریسمس تبدیل شده است.

با این حال، تصمیم استارباکس به طراحی کاملا ساده لیوان ۲۰۱۵ ، مسیحیان سراسر جهان را که معتقدند سادگی شمشیر آخته دیگری علیه کریسمس است، خشمگین کرده است. این موضوع خیلی قبل از هشتگ توییتر – #MerryChristmasStarbucks –  که در اینترنت کولاک کرد، نبود و مردم برای تخلیه ناکامی خود ویدیوهای یوتیوب می سازند. برخی از مشتریان سری قهوه را تحریم می کنند، در حالی که افراد دیگر به عمد به قهوه سازها می گویند نام شان "کریسمس مبارک" است.

کریسمسی یا غیرکریسمسی، از یک چیز مطمئن هستیم. استارباکس بهترین هدیه را به شکل طوفان تبلیغات یک فنجان قرمز ساده تا به حال به خود داده است.

 

#YourTaxis #Fail #ThisWasABadIdea

چگونه یک برند معروف می تواند کمپینی راه اندازی کند تا بازخورد مشتریان را ببیند و انتظار برخی نظرات منفی را نداشته باشد؟ انجمن تاکسی ویکتوریا در استرالیا این نکته را زمانی که آنها مشتریان تاکسی خود را تشویق به اشتراک گذاری داستان خود در توییتر با هشتگ #FirstCabOffTheRank کردند، به بدترین شکل فرا گرفت.

حتی اگر هشتگ بسیار بد را کنار بگذاریم، تا به حال چه زمانی یک مسافر تاکسی خاطره خوبی از تاکسی داشته است؟ هیچ کسی وقتی ده دقیقه در یک ماشین غریبه و بسیار گرم در سکوت می نشیند، لذت نمی برد. مردم استرالیا به این نتیجه رسیدند، و خیلی زود هشتگ اصلی به  #YourTaxisتغییر یافت، و مشتریان ناراضی شروع به ارسال نظرات تند نمودند.

به رانندگان مختلفی که مرا به مقصد رساندند، گفتم تنها یک سفر کوتاه بود. ظاهرا پای شکسته من هنوز راضی نشده!  #YourTaxis (راشل لونرگان (@RachaelHasIdeas) 10 نوامبر۲۰۱۵ )

راننده تاکسی به سر پدر و مادرم فریاد کشید و من می خواستم پیاده شوم چون سفر خیلی کوتاهی بود گرچه پدرم قادر به راه رفتن نبود  #YourTaxis (جیل استارک (@jillastark) 10 نوامبر۲۰۱۵ )

این کمپین برای بهبود خدمات و شکست دادن رقیب شان Uber راه اندازی شد، اما نتیجه بد آن دو نکته را به ما آموخت: اولا، هرگز از رسانه های اجتماعی انتظار پاسخ صادقانه نداشته باشید. دوما، گاهی اوقات یک نظرسنجی در وب سایت، ترفند خوبی است.

 

نبرد پپسی و کوکاکولا

شرکت پپسی هر کاری می کند تا ما نوشابه های گازدار آنها را که برای دندان مضر است بخریم. مثلا تغییر لوگوی برندشان در سال ۲۰۰۹ با هزینه بیش از ۱ میلیون دلار. این شرکت یک مشاور را استخدام کرد و او یک گزارش ۲۷ صفحه ای، را پس از یکماه با طرح خلاقانه ای ارائه داد.

متاسفانه طرح انتخاب شده، واکنش شدیدی دریافت کرد، و مشتریان آن را با لوگوی کمپین انتخاباتی ریاست جمهوری اوباما مقایسه کردند. این تغییر لوگو باعث شد مشتریانی که متوجه این قضیه شده بودند، به کوکاکولا روی آروند. یک کاربر اینترنت اینفوگرافیکی درست کرد و در آن تکامل لوگوی هر دو شرکت را نشان داد.

شرکت پپسی در برابر شرکت کوکا کولا: فکر می کنم می دانیم چه کسی برنده شده است.

 

pepsivscoke

چه چیزهایی در یک نام وجود دارد؟  #brandfail

برخی از برندها بواسطه بازاریابی خود بطور تقریبا اتفاقی شناخته شدند. جاروبرقی هوور، نوارچسب Sellotape ، Velcro. این برندهای تجاری بعنوان بخشی از واژگان ما به طور گسترده شناخته شده اند، اما برخی از مدیران شرکت ها پس از اینکه فرصتی از دست می رود، متوجه آن می شوند.

زمانی که معاون بازاریابی شرکت شورلت از کارمندان جنرال موتورز خواست نام کامل شورلت را بکار برند و به ماشین آنها «شِوی» نگویند، خندیدند. زیراکس، شرکت فتوکپی، چندین دهه تلاش کرد تا مردم از این کلمه به عنوان کلمه متداول برای فتوکپی استفاده نکنند! سهم بازار آنها به طور پیوسته در حال کاهش است ( دانشجویان دانشگاه هنوز هم از استعمال این واژه خشنود هستند).

شرکت Cardiffian، می داند که عوارض ناشی از ترجمه به زبان دیگر چیست. چندین شرکت بین المللی با این مسئله برخورد داشته اند.

در اوایل سال جاری، شرکت آمریکایی Taco Bell به ژاپن بازگشت و زحمت استخدام مترجم ژاپنی برای وب سایت به خود نداد. آنها استفاده از مترجم گوگل را انتخاب کردند. به این ترتیب شعار آنها از « میراثی متولد شده است» به اشتباه به «یک برنامه منسوخ متولد شده است» تبدیل شد و مقاله آنها با عنوان « چیزی برای پنهان کردن نداریم» به «چه چیزی برای مخفی کردن داریم؟» تبدیل شد. منوی آنها نیز بیش از حد صدمه دید، «سیب زمینی سرخ شده با پنیر» آنها بصورت «پشم گوسفند با کیفیت پایین» و«گوشت گاو کرانچی» آنها به صورت «گوشت گاو دیوان عالی» درآمد. یک عدالت خوشمزه!

tacosupremecourt

مشکل دیگری که در مورد برندهای تجاری وجود دارد، دزدانی است که نام های خوبی دارند. فرآیند خلاق انتخاب نام مناسب برای برند شکلات یا لباس زیر ممکن است هنگامی که هفت سال بعد، یک گروه تروریستی بین المللی همان نام را برای خود انتخاب می کند، به هدر رود.

رسواییISIS  (داعش) به سگ های دانتون اَبی، صدها کسب و کار کوچک  در بریتانیا، گروه فلزات آمریکا، مجله باب دیلن و غیره گسترش یافته است. حالا تصمیم آنها اینست که آیا نام خود را تغییر دهند یا این نام را نگه دارند و امیدوار باشند. اما اگر شما یک کسب و کار اینترنتی به نام ISIS دارید، رتبه بندی گوگل شما به پایین ترین حد رسیده است.

 

Isis-boutique-012

دروغ و فریب و شکست نهایی

برخی از برندها و کسب و کارها از اصطلاحات فنی اجتناب می کنند و مستقیم به چهره مصرف کنندگان خود دروغ می گویند. در سال ۱۹۹۲، شرکت هوور به مشتریان بریتانیا وعده داد اگر آنها ۱۰۰ پوند از محصولات هوور را خریداری کنند، دو پرواز رفت و برگشت رایگان به آمریکا جایزه می دهد.

متاسفانه، این شرکت اصلا برای این پروازها آمادگی نداشت اما به جای عذرخواهی یا پایان دادن به تبلیغ شان، از روش اجتنابی استفاده کرد و ارتباط با آنها مقدور نبود. برندگان امیدوار را به حلقه های بی پایان پر کردن فرم و ارسال آن، پر کردن فرم و ارسال فرم فراخواند. در پایان،۴۸۰۰۰۰۰۰ پوند بابت آن هزینه کردند. بدیهی است که هزینه پروازها می توانست ارزان تر تمام شود.

8-that-hoover-would-fly-people-to-the-us-for-free-if-they-bought-a-vacuum-read-the-outcome-below

 

در سال ۲۰۱۲، نوکیا فناوری جدیدی ارائه کرد که لرزش فیلمبرداری را موقع چرخش از بین می برد (اما در واقع، از نظر ایمنی و سلامتی مشکل داشت)

متاسفانه، آنها آشکارا و با کمال تعجب، تبلیغ خود را با استفاده از یک ون، یک مرد، و یک دوربین DSLR مناسب فیلم برداری کردند. پس از اینکه بینندگان تیزنظر متوجه این موضوع شدند، عذرخواهی کرده و آگهی خود را به روز کردند تا به مشتریان خود یادآوری کنند که این تبلیغ با موبایل آنها فیلم برداری نشده است – اما شما اصل ماجرا را می دانید.

 

خلاصه

برندها بنا به هزاران دلیل جالب شکست می خورند، و با تنزل های ناگهانی نزد عموم و واکنش مشتری که برای از بین بردن هویت برند شما برای همیشه کافی است، بهتر است به فکر طرح دیگری باشید. چه اینکه نام یا لوگوی خود را تغییر دهید، یا یک کمپین در شبکه های اجتماعی راه اندازی کنید، و به روابط عمومی و بازاریابی امیدوار باشید.

آیا می خواهید از روابط عمومی بد جلوگیری کنید؟ بررسی کنید که هزینه لوگو، همراه با ملزومات برندسازی برای باز کردن یک رستوران چقدر است.

 

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

گروه توسعه کسب و کار آرمانی ارائه دهنده راهکار برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات

یک دیدگاه

  1. مائده

    آبان ۱۲, ۱۳۹۵ در ۶:۳۶ ب.ظ

    عنوان با متن همخوانی ندارد

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code