خانه مقالات برندینگ هفت روش رایج نامگذاری برند

هفت روش رایج نامگذاری برند

20 ثانیه خوانده شده
۱

همانطور که قبلا ذکر شد، نامگذاری یا تغییر نام شرکت تان شاهکار کوچکی نیست. روند پژوهش رقابتی برند، طوفان فکری، پالایش و تست، حتی قبل از اینکه مسئولین ذیربط انتخاب نهایی نام شما را بدقت بررسی کنند سخت و طاقت فرسا است.

یکی از چیزهایی که به شما در نامگذاری سریع کمک می کند، درک درستی از انواع نامهایی است که وجود دارد. شما قبلا انواع این نام ها را دیده اید، از اپل گرفته تا آی بی ام، گوگل تا مک دونالد، اما ممکن است دقت نکرده باشید. شناخت انواع نامگذاری، امکان تعریف سنجش های کلیدی موفقیت مانند اهداف و معیارهای نامگذاری قبل از انتخاب نام برند مناسب را به شما می دهد.

ما آنها را به ۷ دسته زیر تقسیم می کنیم:

 

۱. توصیفی

اسامی برندهای توصیفی مواردی هستند که به خوبی خدمات یا محصول ارائه شده توسط شرکت را بیان می کنند. به این دلیل، این اسامی نکته قابل توجهی دارند. نام های توصیفی با وجود کاربردی بودن شان، مجال کوچکی برای خلاقیت از دید برند یا برداشت از دید مخاطبان فراهم می کنند. Toys R Us، E*Trade ، جنرال موتورز یا  YouSendItنمونه هایی از این نوع اسم هستند. جنبه مثبت نام های توصیفی، بیان شفاف داستان برند است. اما جنبه منفی آنها هم آسیب به برند  با رشد و ایجاد تنوع در برند است. همچنین ثبت کردن نام های توصیفی در مناطقی که از کلمات یا عبارات رایج استفاده می کنند، بسیار سخت است.

 

۲. به یادماندنی

اسامی به یادماندنی برند بخشی از طیف نام های خلاق است. نام های به یادماندنی به کمک پیشنهاد و تشبیه، تجربه یا جایگاه یک برند را در ذهن تداعی می کنند. این اسامی منحصر به فرد و خلاق بوده و تمایز کننده های قدرتمندی محسوب می شود. از آنجا که اسامی به یادماندنی معمولا غیر خطی و چند بعدی هستند، نشان دهنده برند قوی که بزرگتر از صرف ارائه کالا و خدمات هستند، می باشد و اغلب سنگ بنای جایگاه یابی یک برند هستند. نمونه های قوی آن عبارتند از نایک، پاتاگونیا، آمازون و ویرجین می باشد. ثبت کردن نام های به یادماندنی بدلیل اصالت شان، نسبت به نام های توصیفی آسانتر است. با این حال، خرید سهام های این شرکت ها را بدلیل داشتن نام انتزاعی سخت می کند. همچنین، برندهایی که دارای نام های به یادماندنی هستند، بهتر است حامی داشته باشند در غیراینصورت، نابود می شوند.

 

۳. ساختگی

بهترین بخش انتخاب اسامی برند آن است که اگر نتوانید نام مناسبی پیدا کنید، می توانید آن را بسازید. نام های ساختگی ساخته خیال هستند که در صورت معنادار نبودن، نشان دهنده چیز خاصی نیستند. این نوع اسامی خلاق ترین نام برند محسوب می شوند، اما این بدان معنا نیست که انتخاب نام به این شکل آسان است. بسیاری از نام هایی که ریشه لاتین، یونانی و یا ریشه خارجی دارند، جهت ترسیم هرچه بهتر ماهیت برند، ویرایش می شوند. اکسون، کداک، زیراکس، و Verizon نمونه های خوب نام های ساختگی هستند که موفق به ایجاد ارزش برند خوب در طول سال ها شده اند. مشکل نام های ساختگی برند آن است که هیچ تعریف مشخصی غیر از تعریفی که مبتکر آن ارائه کرده، ندارد. با اینکه ثبت این اسامی آسان است، اما نیاز به صرف زمان زیاد و بازاریابی قوی دارد تا در چشم مشتریان معنی داشته باشد.

 

۴. لغوی

نام های لغوی برند از بازی با کلمات برای به خاطر سپاری آسان استفاده می کنند. انواع روش های این نوع نامگذاری معروف شامل جناس، عبارت ها، کلمات مرکب، تجانس آوایی، تسمیه تقلیدی، غلط املائی عمدی و کلمات خارجی هستند. نام های لغوی اغلب هوشمندانه وگاهی اوقات، بسیار هوشمندانه بوده و بدلیل ترکیب یا تغییر کلمات موجود و اثر زبانی تاثیرگذار می باشد. دونات دانکین، چسب کریزی، Volare، و رستوران استیک Sizzler همه نمونه هایی از نام های لغوی برند هستند. ریسک این نوع نام گذاری آن است که جزو دسته فروش گستاخانه محسوب می شوند. مخاطبان معاصر به مدت ده ها سال با تکنیک های مختلف تبلیغاتی مواجه شده اند و نمی توانند نام های لغوی هوشمند را تشخیص دهند مگر اینکه بسیار ظریف و خلاقانه باشد. در برندسازی، مانند زندگی روزمره، هیچ چیز بدتر از جناسی نیست که باعث توجه شما به موارد زیاد شود.

 

۵. کلمات اختصاری

نوع ۵ انواع نامگذاری، دارای هدف مستقیم و کاربردی است. از کلمات اختصاری برای نام گذاری برند از زمان پیدایش برندسازی استفاده شده است. برندهایی مانند آی بی ام، AARP، BP و یو پی اس شده چیزی بیش از یک سری حروف بزرگ نامرتبط نیستند. امروزه استارت آپ ها به سختی نام شرکت خود را بصورت کلمات اختصاری انتخاب می کنند، اما به عنوان استراتژی بازسازی برند، استفاده از کلمات اختصاری در نام برند برای برندهایی مانند Aflac خوب جواب داده است. KFC به خوبی توانست واکنش مصرف کننده در برابر چربی های ترانس را به خود جلب کند و در حال حاضر به کمپین باز مرغ سرخ شده کنتاکی برگشته است. هر چند، به عنوان یک قاعده کلی، به یاد سپردن کلمات اختصاری برای مخاطبان سخت بوده و حتی برای ثبت برند نیز سخت تر می باشد.

 

۶. جغرافیایی

گاهی اوقات برندها نشانگر مناطقی هستند که در آن تاسیس شده اند مانند نیویورک لایف، نانتاکت نکتار، کاشی آریزونا. نام های جغرافیایی تمام فرهنگ و تاریخ شناخته شده یک محیط (خوب یا بد)، را به برند نسبت می دهند. اغلب این نام ها توسط شرکت هایی استفاده شده است که زمانی محدود به مخاطبان یک ناحیه بوده اند اما پس از مدتی رشد کرده اند. مسلما نامگذاری یا تغییر نام برند به نام منطقه مربوطه محدودیت های ذاتی دارد. و این نوع اسامی تقریبا قبلا مورد استفاده قرار گرفته اند. کافی است نام یک شهر یا یک شهرستان را در مقابل محصول یا خدمات خود قرار دهید. البته باید توجه کنید که این اسامی قبلا توسط افراد دیگر بکار نرفته باشد.

 

۷. بنیانگذار

همیشه برندهایی را می بینید که چه به دلیل ارث یا غرور، به نام افرادی است که آن را تاسیس کرده اند. گستره این برندها به اولین برندهایی که بوجود آمدند، نیز کشیده می شود. زمانی، نام فورد در هر خیابان و نام کلاگ روی هر میز صبحانه مشاهده می شد. در آن زمان برندهای کمی وجود داشتند که به نام بنیانگذاران آن نبودند. امروزه، برندهایی که بر اساس نام بنیانگذار باشند، کمتر شایع هستند، هر چند برندهایی مانند بن و جری، مارتا استوارت، رالف لورن، و خانم فیلد نتیجه گرفته اند. ثبت کردن نام های مبتنی بر بنیانگذار گذشته از ارضاء غرور موسسان آنها،  قطعا آسان می باشد. اگر  این برندها به درستی جایگاه  یابی شود، می تواند سبب تمایز آنها شود، اما به تکنیک های بازاریابی برای افزودن ارزش آن نیاز دارد (مگر اینکه بنیانگذار آن معروف باشد.)

 

نتیجه

در حالی که انواع نامگذاری محدود است، لیست واقعی برندهای ممکن محدودیتی ندارد. اگر هنوز متوجه این موضوع نشده اید، زمانی که در مرحله طوفان فکری قرار بگیرید، متوجه می شوید. هر نوع اسمی که برای برند خود انتخاب می کنید، این نکته مهم در مورد نامگذاری را به یاد داشته باشید: یک نام خوب نمی تواند یک محصول بد را خوب جلوه دهد، اما یک محصول خوب می تواند حتی عجیب ترین نام ها را فراموش نشدنی سازد.

 

   

.

بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

 

  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…

یک دیدگاه

  1. ۲۶ دی ۱۳۹۵ - اکولینک

    دی ۲۶, ۱۳۹۵ در ۳:۵۸ ب.ظ

    […] برند ابات: هفت روش رایج نامگذاری برند […]

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code