خانه اخبار نگاهی به بخش هایی از تاریخ برندینگ از گذشته تا به اکنون

نگاهی به بخش هایی از تاریخ برندینگ از گذشته تا به اکنون

18 ثانیه خوانده شده
۰

نگاهی به بخش هایی از تاریخ برندینگ از گذشته تا به اکنون

 

ارزیابی برندینگ در طول تاریخ تا به امروز با نگاهی به ویژگی های آن در گذر زمان. برای تمامی افرادی که در صنعت برندینگ فعالیت می کنند، دانستن تاریخ برندینگ می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد:

Branding-in-nature

  1. برندینگ با رویکرد توجه به طبیعت

شاید بتوان گفت که ایده ی اولیه برندینگ از طبیعت گرفته شده است. طبیعت، تکامل یک زبان ساده و در عین حال پیچیده از برند است. به سرعت فراگرفته شده است و همواره نیز از آن استفاده می شود.

Cave-paintings

  1. نقاشی های قدیمی

نقاشی های قدیمی که بر روی دیوارهای غارها، اجسام قدیمی و … بسیار یافت می شود مثال خوبی است که نشان می دهد چگونه بشر در گذشته نیز جهان خود را در غالب تصاویر تعریف می کرده تا قدرت فهم بیشتری داشته باشد. علی رغم اینکه برخی تصاویر کشیده شده در گذشته برای ما نامفهموم است، اما همچنان اهمیت تصویر سازی در میان اجداد ما به خوبی، اهمیت تصویرسازی را نشان می دهد. تصویر سازی همان مفهومی است که امروزه آن را برندینگ می نامیم.

Human-use-of-symbols

  1. استفاده از نشانه ها(symbols)

همزمان با تکامل زندگی غارنشینان قدیمی و ورود آنان به دوره ی جدیدی از تمدن، توانایی آنها برای مفهوم سازی نیز گسترش پیدا کرد. برای مثال “نشانه ی ماهی” به عنوان یک سمبل خاص برای مسیحیان در نظر گرفته شده بود که معنا و مفهوم ویژه ای را برای آنان تداعی می کرد.

Pompeii-bread

  1. نان شهر “پمپی”

این نان از خرابه های شهر پمپی یافت شده، یک قرص نان که به طور معجزه آسایی نیز حفظ شده، توجه ما را به این محصول متفاوت جلب کرده است. حک کردن نام نانوا بر روی نان بی شک به ایجاد تمایز در میان نان های دیگر اشاره دارد و نشان می دهد که در گذشته نیز افراد برای اینکه بتوانند انتخاب مصرف کنندگان باشند، به دنبال ایجاد تمایز در محصولات خود بوده اند.

Union-Jack

  1. پرچم ملی انگلیس

ترکیب هویت دو برند می تواند نتایج جالبی در پی داشته باشد، مانند زمانی که انگلستان و اسکاتلند تحت پرچم ملی انگلیس با یکدیگر متحد و یکپارچه شدند. که این خود می تواند به ادغام دو برند رقیب اشاره کند. آنچه که امروزه نیز مورد توجه قرار گرفته و برخی شرکت های قدرتمند برای افزایش قدرت خود در بازار به دنبال ادغام با یکدیگر هستند.

Napoleon's-hat

  1. کلاه ناپلئون

زمانی که ناپلئون به قدرت رسید، با ویژگی هایی که تا آن زمان از خانواده ی سلطنتی به او رسیده بود احساس رضایت نمی کرد و معتقد بود که اگر تفاوتی به وجود نیاورد، مردم حکومت او را نیز همچون دیگران می پندارند. در نتیجه به دنبال ایجاد تغییرات برای خود و جامعه، کلاه خود را به صورت یک وری و کج بر روی سر می گذاشت تا ایجاد تغییرات را به مردم گوشزد کند. هنوز بعد از گذشت دو قرن این نشان از او در ذهن همگان باقی مانده است

The-first-trademark

  1. اولین نام تجاری

اگر چه بسیاری از اشیای گوناگون مانند ظروف سفالی و ظروف پخته شده در کوره های قدیمی دارای نمان و نشان مخصوصی بر روی خود هستند که مالکیت آنها به یک دوره ی خاص و یا فرد خاصی را نشان می دهد، اما در ژانویه سال ۱۸۷۶ برای اولین بار نماد مخصوصی به چاپ رسید که نشان تجاری و رسمی برند (Bass Ale) بوده و تا به امروز نیز شناخته شده است. این بدان معناست که در گذشته نیز آنچه که امروزه لوگو نامیده می شود، مورد توجه بوده است

The-Michelin-guide

  1. راهنمای “میچلین”

در اوایل قرن بیستم نشانه هایی از برند به معنای امروزی در حال ظهور بود. زمانی که تولیدکنندگان تایرماشین ” آندره و ادوارد میچلین”  اولین کتاب راهنمای رانندگی را به چاپ رساندند، با طراحی نقشه و اطلاعات مورد نیاز برای سفرهای طولانی، در حقیقت به دنبال افزایش تقاضا برای خرید ماشین  و در نتیجه تایر بودند. در سال ۱۹۲۶ آنها فراتر از این نیز حرکت کردند و یک سیستم ردیابی رستوران برای رانندگان طراحی کردند.

The-first-audio-service-mark

۹٫اولین علامت خدمات صوتی

ناقوس سنتور چوبی NBC اولین اجرای زنده رادیو در سالهای ۱۹۲۹ و۱۹۵۰ بود که به عنوان اولین علامت خدمات صوتی نیز به ثبت رسید. امروزه نیز همچنان از این علامت استفاده می شود و برای اکثریت مردم نیز شناخته شده است. در ادامه می توان به زنگ مخصوص نوکیا نیز اشاره کرد که در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۰ هزار بار در هر ثانیه توسط افراد مختلف شنیده شده است و صدایی است منحصرا و مخصوص برای نوکیا که ماندگار نیز بوده است.

The-birth-of-corporate-identity

  1. تولد و ظهور هویت سازمانی

با تشدید چشم انداز ایجاد برند و رقابت، شرکت ها خود را متعهد به طراحی برنامه های گسترده در جهت ساده سازی کردند. در سال ۱۹۵۸ گوردن لیپینکوت (Gordon Lippincott)   کلمه ی “هویت سازمانی” را برای اولین بار ابداع کرد که به دنبال آن رویکردی که امروزه به عنوان هویت و شخصیت سازمان و برند به وجود آمده است، شکل گرفته است.

The-Apple-Mac

  1. اپل مک

کامپیوتر های اولیه بسیار غیر قابل فهم و دشوار بودند. تا اینکه در سال ۱۹۸۴ “اپل مکینتاش” تجربه ای جدید از کامپیوتر را ارائه کرد. طراحی خوب با رویکرد رابط انسانی که سادگی در عمل و تکنولوژی مدرن از ویژگی های اصلی آن محسوب میشد.

Nestlé-buys-Rowntree

  1. خرید برند (Rowntree)  توسط Nestle

خرید برند Rowntree توسط نستله دردهه ی ۸۰ میلادی  اتفاقی بود که تعجب و حیرت همگان را موجب شد. اگرچه ارزش Rowntree حدود یک بیلیون پوند بود، اما نستله آن را به قیمت ۲٫۵ بیلیون پوند خریداری کرد. در حقیقت نستله ارزش Rowntree  را چیزی بیش از ارزش ملموس و فیزیکی آن دانست( تنها به خرید کارخانه و بعد فیزیکی اکتفا نکرد) در حقیقت ارزش های ناملموس آن را نیز خریداری کرد.

nike-just-do-it

  1. شعار (just do it)

در سال ۱۹۸۷ برند Reebok پیشگام در صنعت کفش های ورزشی در آمریکا بود. در همان سال، Nike کمپین خود را با شعار(just do it) تشکیل داد و تجربه ای جدید از کفش های ورزشی را ارائه کرد. می توان گفت که “نایک” یکی از اولین برندهایی است که به معنا و مفهوم برند پی برده است و در تکامل آن فراتر از ارائه ی صرف محصول، نقش داشته است

Facebook-Like-Button

  1. Like this

تولد فیسبوک شروع یک تجربه ی جدید از یک برند دولتی بود. ۱٫۴ بیلیون کاربر فعال در هر ماه، که بیش از ۳ میلیون پست در هر دقیقه می گذارند بر برند شدن این شبکه ی اجتماعی بی تاثیر نبوده است.

Google

  1. ورود گوگل به فرهنگ لغت به عنوان یک فعل

تا به حال شنیده اید که کسی عبارت “bing it” و یا “yahoo it” را به کار ببرد؟ اما به کار بردن عبارت ” google it”  در زبان انگلیسی و تا حد زیادی در زبان فارسی نیز بسیار عام شده است. بدان معنا که گوگل با گسترش امکانات خود توانسته است جایگاهی ویژه برای برند خود ایجاد کند تا آنجا که به عنوان یک کلمه ی با معنا و مفهوم مشخص در میان مردم، مورد قبول واقع شود.

 

  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code