
در دنیای پر رقابت کسب و کارهای امروزی، داشتن برند شخصی یکی از موثرترین و کارآمدترین استراتژی هاست و میتواند راه بهتری در جهت ایجاد حس اعتماد و وفادارسازی مشتریان ایجاد کند. به علاوه نه تنها تجارت و کار رونق بیشتری می گیرد بلکه چهره ی شما به عنوان صاحب کسب و کار نیز به عنوان برندی برتر، مطرح و به نام می شود.
اگرچه قوانین و مقررات پایه ای برای ایجاد یک برند شخصی در ظاهر ساده به نظر می آیند، اما پیاده سازی و اجرای درست آن در عمل کاری دشوار و نیازمند دقت و تامل بسیار است. در اینجا به بررسی نکاتی در رابطه با ایجاد یک برند شخصی موفق می پردازیم که گاه ممکن است از دید اکثریت پنهان ماند.
مطلب مرتبط:سوالاتی متداول در رابطه با برند شخصی
- یک برند برای همه نیست: درست است که برند شخصی می تواند استراتژی مناسبی در هر صنعت و کسب و کاری باشد، اما این بدان معنا نیست که می تواند برای همه ی افراد نیز به یک اندازه مورد قبول و اثرگذار باشد. به عبارت دیگر قرار نیست همه ی انسان ها با علایق و سلیقه ها و نگرش های مختلف، مخاطبان ما باشند و حقیقتا نیز چنین امری ممکن نیست. برای موفقیت در این کار باید مخاطبان خود را به درستی شناسایی و انتخاب کنید و ارتباطات هدفمندی با آنان برقرار کنید. به دنبال ایجاد ارتباطات گسترده تر باشید و نقاط حساس و اثرگذار را پیدا کنید. تا زمانی که ارتباطات مناسبی با دیگران نداشته باشید و چهره ی شما به عنوان یک فرد اجتماعی شناخته شده و دیده نشود نمیتوانید برند شخصی مناسبی برای خود به وجود آورید. پس اولین گام ایجاد ارتباطات کافی با افراد مناسب است.
- هیچ فرمول مشخصی برای این کار وجود ندارد: در علوم مختلفی مانند شیمی، ریاضی و … فرمول های مشخص و از پیش تعیین شده ای وجود دارد که روند کار و نتیجه گرفتن از آنها نیز ثابت است. حتی در مباحثی مانند بازاریابی، فروش، تولید و … نیز اگرچه فرمول مشخصی وجود ندارد اما قوانین و اصول ثابتی وجود دارد که با راهنمایی و کمک گرفتن از آنها می توان راه درست را پیدا کرد. اما متاسفانه برندینگ شخصی در حیطه ی چنین قوانین ثابت و مشخصی قرار نمیگیرد. حتی با کمک گرفتن از افراد موفق در این کار و پیمودن راه آنها نیز نمی توان اطمینان کسب کرد که به موفقیت میرسیم. نکته ی حائز اهمیت این است که برند شخصی مقوله ای کاملا منحصر به فرد برای هر شخص بوده که تماما ارتباطات شما را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. همچنین خصوصیات فردی، عادت ها و اخلاق و حتی ظاهر و سبک پوشش هر فرد می تواند یک برند شخصی متفاوت را ایجاد کند. در نتیجه نمی توان آن را به قوانین خاصی محدود کرد. به تعداد افراد موجود می توان برند شخصی ایجاد کرد که هرکدام متفاوت با دیگری باشد.
- هیچ راه میان بری در این کار وجود ندارد: افراد بسیاری وجود دارند که معتقدند با دور زدن اصول اساسی کار و یا به عبارتی هک کردن راز و رمزهای این کار میتوانند به سرعت خود را به یک برند محبوب تبدیل کنند. کارهایی همچون پرداخت هزینه های مختلف بابت کسب هواداران گسترده در شبکه های مختلف و یا برگزاری مراسم های گوناگونی که بی هدف تشکیل می شوند و نظم مشخصی ندارند و … . هیچ کدام از این روش ها و روش هایی مانند آنها ابدا نمی تواند برند موفق و با دوامی را ایجاد کند. هیچ میان بری برای این کار وجود ندارد. حقیقتا برندینگ شخصی به یک بازه ی زمانی نسبتا طولانی نیازمند است تا بتواند به بهترین شکل خود را نشان دهد.
- حضور گسترده در فضاهای مجازی فقط یکی از راه های برقراری ارتباط گسترده در جهت برندینگ شخصی است، نه همه ی آن: اگرچه داشتن برند شخصی منوط به برقراری ارتباطات گسترده با افراد مختلف است و فضای مجازی و آنلاین گزینه ی مناسبی برای تحقق آن است، اما شرط کافی نیست و نمی توان فقط با تکیه بر آن به دنبال کسب شهرت و اعتبار گسترده بود. چرا که در این صورت اعتبار شما فقط منوط به همان فضا خواهد بود و خارج از آن کسی شما را نخواهد شناخت. برقراری ارتباطات حضوری و چهره به چهره با افراد مختلف و به نام در حوزه های مختلف، حضور در سخنرانی ها و رویدادهای گوناگون، برگزاری جلسات و شرکت در همایش های مختلف مرتبط و فعالیت هایی از این قبیل، می تواند در ایجاد چهره ای شاخص بسیار اثرگذار و کاربردی باشد.
- برای داشتن برند شخصی لازم نیست کار خود را با گره زدن به استراتژی های مختلف دشوار و پیچیده کنید: این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که هیچ چیز به اندازه ی خود شما، رفتارها، نگرش، شخصیت، ارتباطات و … نمی تواند در ایجاد برند شخصیتان موثر باشد. اگرچه انجام فعالیت هایی مانند SEO می تواند تا حدی روند کار شما را تسریع کند اما این در صورتی است که حقیقتا برندی که ارائه میکنید مناسب باشد تا بتواند به صورت مستمر باقی بماند. در غیر این صورت به سرعت فراموش می شود.
- نتیجه ی کارتان متناسب با میزان تلاش و فعالیت هایی است که انجام می دهید نه فراتر از آن: همان طور که گفته شد هیچ روش و راه مشخص و هیچ میان بری در این کار وجود ندارد و هرآن چه بدست آورید منوط به میزان تلاش و برنامه ریزی ها و هدفمند بودن رفتارهایتان است. باید در طول روز زمان مشخصی را به برند خود اختصاص دهید، به ارتباطات جدید و گسترش آنها فکر کنید، دلایل خود را از ایجاد برند شخصی مرور و بررسی کنید، هدفتان را مشخص کنید و در نهایت با برنامه ریزی مناسب حرکت کنید.
مطلب مرتبط:وقتی پای برندسازی شخصی به میان می آید، خودتان بهترین محصول برای فروش هستید.
سخن آخر: برندینگ شخصی می تواند قدرت و نفوذ کلام شمارا بالا ببرد، بر شهرت و اعتبار شما می افزاید و در بعد حرفه ای کسب و کار خود نیز می توانید موفق تر باشید. آنچه باید همواره به یاد داشته باشید این است که برند شخصی و ایجاد آن فعالیتی مستمر است و در طول زمان ایجاد می شود و پایه و اساس آن بر محور ارتباطات گسترده و رفتارهای فردی مناسب است.
کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.