
برندسازی مکان و مدیریت درست برای توسعه و گسترش آن، نیازمند الزامات گوناگونی است که قبل از شروع کار باید همواره مد نظر قرار داد. این که برندسازی مکان با چه اهدافی، به چه دلیل، با چه ابزارهایی، در چه مدت زمان و با چه هزینه ای و بسیار مسائل دیگر قرار است انجام شود، نکاتی است که باید از پیش شروع به دقت مورد بررسی قرار گیرند تا در ادامه ی راه با مشکلات پیش بینی نشده ی کمتری مواجه شویم.
مکان ها به شدت در مقابل دید و توجه افراد قرار دارند، در نتیجه داشتن و یا ایجاد یک مزیت رقابتی که به سرعت در دید مخاطبان قرار بگیرد و قابل شناسایی باشد، می تواند امتیاز خوبی برای یک مکان باشد. مزیت های رقابتی می تواند با توجه به منطقه ی مورد نظر، ملیت، فرهنگ، شرایط جغرافیایی و سایر عوامل ساخته شوند. برندسازی مکان در حقیقت نوعی پل زدن میان هویت یک مکان و تجارب مخاطبان از حضور در آن مکان است. به عبارت دیگر هرآنچه که یک مکان به مخاطبان خود عرضه می کند، هر حسی که برای آنان ایجاد می شود و تجربه ای که فرد با قرار گرفتن در آن منطقه به دست می آورد و این تجربه می تواند ادامه دار یا متوقف شود، همان برندسازی برای مکان می باشد.
بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید
برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات
هر چه قدر که بتوان نیازهای مخاطبان را بهتر و بیشتر مورد توجه قرار داد (در برندسازی مکان، مخاطبان ما بیشتر توریست ها و سرمایه گذاران بزرگ می باشند) و بتوان رفع این نیازها را در مکان مورد نظر خود امکان بخشید، برندسازی موفق تری را تجربه خواهیم گرد.
اجازه دهید در این باره مثالی بزنیم:
- نپال از مکان هایی است که آمیخته ی بسیار خوبی از تجربیات گوناگون برای توریست ها دارد: ۸ مورد از بلندترین کوه ها در نپال واقع شده است که اورست نیز شامل آن می شود. محل تولد بودا است و خود به نوعی یک جذابیت برای دیدن محسوب میشود. به دلیل شرایط آب و هوایی که به طور کامل در هیمالیا قرار گرفته است، موقعیت بسیار عالی برای انجام فعالیت های تفریحی گوناگون مانند کوه نوردی می باشد. دارای فرهنگ و تاریخچه ی ۲۰۰۰ ساله است.
- سوئیس: یکی از مرتفع ترین مناطق از سطح دریا با ارتفاع ۴۶۳۴ متر و دارای فرهنگی تقریبا مشابه با همسایه های خود آلمان، فرانسه و ایتالیا و شهرت فراوان برای اسکی سواری و اسنوبورد.
تعداد توریست های بازدیدکننده ی سوئیس در سال ۲۰۰۸: ۸،۶۰۸،۰۰۰
تعداد توریست های بازدیدکننده ی نپال در سال ۲۰۰۸: ۵۰۰،۰۰۰
حال سوال اینجاست که چرا با توجه به شرایط هرکدام، چنین اختلاف و فاصله ی بزرگی وجود دارد.
پس مشخص می شود که صرف داشتن جذابیت های گوناگون مکانی، عاملی برای برند شدن یک مکان نیست. بلکه نحوه ی تصویر سازی برای آن و چگونگی نشان دادن و پررنگ کردن داشته ها، اهمیتی بیشتری دارد.
در برندسازی مکان اصول و قواعد گوناگونی وجود دارد که در این جا به برخی از آنها اشاره می کنیم:
- تمایز
هدف کلی برندسازی مکان در یک کلمه خلاصه می شود: ایجاد تمایز
چه چیزی می تواند مکان شما را خاص و منحصر به فرد و متفاوت کند زمانی که پای مقایسه با سایر مکان ها در میان باشد؟
ارزش های پایه ای مکان شما چیست و یا به عبارت دیگر چه ارزش هایی را برای مخاطبان خود در نظر گرفته اید که مکان های دیگر فاقد آن می باشند؟
چه وعده هایی برای سرمایه گذاران در نظر خواهید گرفت که آنها ترغیب به سرمایه گذاری شوند؟
پاسخ به سوالاتی از این قبیل، مزیت های رقابتی شما را نشان می دهد. هرچه این مزیت ها خاص تر و کمتر قابل تقلید باشند، مکان شما نیز خاص تر خواهد شد.
- به یاد ماندنی
وقتی که یک مکان حس متفاوت و متمایزی برای مخاطب خود ایجاد کند، به یاد ماندنی می شود. به یادماندنی بودن به معنای داشتن تجربه ای لذت بخش و متفاوت از یک مکان متفاوت است که حس خوبی در شما ایجاد کرده است. و به همین دلیل ممکن است به این فکر کنید که دوست دارید در آن مکان، زندگی یا سرمایه گذاری کنید. برای مثال در کشور ما بسیاری افراد پس از سفر به مناطقی همچون "جزیره ی کیش"، به این فکر فرو می روند که چه قدر زندگی در این مکان می تواند لذت بخش باشد و همواره مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران نیز بوده است.
- برندسازی مکان یک فعالیت مشترک و چندگانه است.
بر خلاف بسیاری از فعالیت های دیگر، برندسازی مکان فعالیتی از بالا به پایین نیست. بلکه برای دست یابی به بهترین نتیجه، همکاری چند طرفه ی دولت، کسب و کارها، جامعه و افراد، سرمایه داران و … لازم است.
- ساخت مکان
برندسازی مکان به معنای داشتن یک شعار خوب، لوگو و پروموشن های جذاب نیست. استراتژی برندسازی مکان نیاز به تسخیر احساسات مردم و نهایت توجه آنها دارد. به عبارت دیگر هرچه یک مکان با نوآوری و خلاقیت، برنامه های مختلف، ساختار و نشانه های متفاوت تر و جذاب تری همراه باشد، نتیجه ی بهتری حاصل خواهد شد.
مطلب مرتبط: راهنمای برندسازی مکان
- ساخت تصویر منحصر به فرد
قبل از شروع برندسازی مکان باید تصویر مورد نظر از یک مکان را طراحی کنیم. در حقیقت باید مشخص شود که یک مکان قرار است چه تصویری، احساسی و ویژگی هایی داشته باشد و سپس برای رسیدن به همان تصویر فعالیت های مربوطه انجام شوند. بدون داشتن یه نقشه و تصویر واحد از آنچه می خواهیم ایجاد کنیم، امکان موفقیتی وجود ندارد.
رویکرد ۵ مرحله ای ساخت برند مکان: