در جهانی که امروزه جابه جایی افراد، سرمایه ها و ایده ها بیشتر از هر زمان دیگری شده است، وجود یک برند مکان قوی نیز در راستای پیشرفت و توسعه ی شهری، اهمیتی بیش از پیش پیدا کرده است. شاید بتوان اینگونه گفت که شهرها برای بقای طولانی مدتی که همراه با پیشرفت های مستمر باشد نیاز به یک برند مستحکم و پایدار خواهند داشت.
اگرچه مفهوم برندسازی شهری در ظاهر مفهومی ساده و قابل درک بری همگان است، اما حقیقتا پیاده سازی آن کاری بسیار دشوار و زمان بر می باشد چرا که عوامل و مولفه های گوناگونی را شامل می شود که هریک تاثیرات چشمگیری در شکل گیری آن خواهند داشت: اقتصاد شهری، جامعه شناسی شهری، مباحث مرتبط با بافت و فضا، تجهیزات، چیدمان و مبلمان شهری، ساختمان و مسکن و … و در نهایت برنامه ریزی شهری مناسب برای هریک از آنها بی شک کار ساده ای نیست و یقینا در کوتاه مدت نیز امکان پذیر نخواهد بود.
مدل های گوناگونی برای برندسازی مکان در دنیا وجود دارد که هریک از زاویه ای متفاوت به برندسازی مکان پرداخته اند و هرکدام نقطه تمرکز متفاوتی دارند. برخی از مدل ها بر فرآیند و مراحل کار تمرکز دارند و برخی دیگر بر مولفه های تاثیرگذار در ایجاد برند قوی. در جدول زیر به برخی از مدل های مشهور و پرکاربرد روز دنیا به ترتیب ظهور آنها اشاره شده است.
مدل |
توضیح مدل |
(Weinreich 2002) |
در این مدل طول عمر یک برند و پروسه ی پیشرفت آن بر روی یک منحنی عمر مورد توجه قرار میگیرد که مراحل مختلفی را شامل می شود. |
(Coshal,2000;Tapachai and Waryszak 2000) |
جایگاه هر مکان را مشخص می کند و باتوجه به آن جایگاه راهکارهای مناسب برای برندسازی آن را ارائه می کند. |
(Morgan, Pritchard and Pride, 2002) |
این مدل از ۵مرحله ی گام به گام جهت پیاده سازی و اجرا تشکیل شده است.
|
(Hankinson, 2004) |
تمامی ارتباطات مورد نیاز برای ساخت برند مکان را در ۴زیرشاخه مشخص و تعریف می کند. |
(Kavaratzis, 2004) |
برندسازی مکان را یک مدل ارتباطی ۲سویه فرض میکند که همه ی این ارتباطات باید با یکدیگر ارتباط منطقی و منظمی داشته باشند. |
|
یک برنامه ی ۵مرحله ای با زمان بندی دقیق برای هر مرحله را شامل می شود.
|
(Middleton 2011) |
این مدل اجزای مختلف مورد نیاز برندسازی ایده آل برای یک مکان را مشخص می کند.
|
از نمونه های موفق برندسازی مکان می توان به شهرهای پاریس، سنگاپور، بارسلون، آمستردام و کوالالامپور اشاره کرد که هریک اقدامات گوناگونی در راستای برندسازی خود انجام داده اند. برند یک مکان یک شبه ساخته نمی شود و نیازمند سال ها فعالیت و پروژه های منسجم می باشد. برای مثال برندسازی برای بارسلون را می توان حاصل اقدامات گوناگون از دهه ی ۱۹۸۰ تا سال های ۱۹۹۰ دانست. چشم انداز رهبران شهری، هویت شهر، مشارکت مردمی و خلاقیت به عنوان عوامل کلیدی موفقیت این شهر مورد توجه هستند.
شهر کوالالامپور نیز با استفاده از مدل سه مرحله ای Ashworth، برندسازی خود را آغاز کرد. هدف اصلی برندسازی برای این شهر، توسعه ی گردشگری بوده است. جذابیت های موجود در این شهر نیز آن را با شهرهای توسعه یافته جهان قابل مقایسه می کند.
نویسنده: خانم مائده فاضلی
کارشناس ارشد مدیریت شهری (Emba)
مطلب اختصاصی سایت برنداِبات
.
بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید
برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات