خانه مقالات برندینگ مدیر برند کیست و چه وظایفی دارد؟

مدیر برند کیست و چه وظایفی دارد؟

11 ثانیه خوانده شده
۳
مدیر برند کیست؟

اسناد بالادستی برند به ما می گویند که :

  • مشتریان بازار چند دسته اند و مخاطبان برند ما کدامند.
  • جایگاه ما در بین رقبا کجاست و وضعیت ایده آل کدام است.
  • تصویر ما در ذهن مشتریان چگونه است و وضعیت مطلوب کدام است.
  • استانداردهای هویت بصری برند چیست و چگونه باید رعایت شود.
  • هویت و شخصیت برند ما چه مشخصات و ابعادی دارد.
  • ارزشهای برند ما کدامند.

پس از تدوین این اسناد، یکی از سوالات اساسی سرمایه گذاران و مدیران عامل کسب و کارها این است که بعد از پروسه تدوین استراتژی برند و خطوط راهنمای برند، مسئولیت پیاده سازی و راهبری برند با کیست؟ در سطح سازمانی چه کسی مسئول نظارت و پیشبرد برند شرکت را بر عهده می گیرد؟

می توان به سوال پاسخی فرابخشی داد به این نحو که همه واحد های یک سازمان مسئول محافظت و ارتقای یک برند را بر عهده دارند. اما وقتی صحبت از پایش و نظارت بر اجرای اصولی استراتژی های برند می شود پاسخ را باید در رسته سازمانی "مدیر برند" خلاصه کرد.

در این خصوص موضع کسب و کارها غالبا بر دو حالت است : حالت اول این که پست سازمانی مدیر برند در شرکت وجود دارد که در این حالت باید دید این فرد شایستگی های لازم را برای پیشبرد امور دارد یا خیر؟

حالت دوم آنکه سمتی مدیر برند در سازمان وجود ندارد و بایستی این سمت در ساختار موجود ، تعریف و فرد شایسته انتخاب گردد.

در هر دو حالت می بایستی فهرستی از شایستگی های مورد نیاز و شرح وظایف مدیر برند در اختیار داشت تا بهترین تصمیم را برای سپردن سکان برند سازمان به فرد مورد نظر داشت. در این نوشتار مروری خواهیم کرد بر مهارت های مورد نیاز برای مدیر برند و ظرح وظایف مدیر برند.

برای درک بهتر موضوع مهارت های مورد نیاز را در سه حیطه دانشی، نگرشی و رفتاری دسته بندی می کنیم:

مهارت های دانشی:

  • آشنایی با دانش بازاریابی و فروش
  • آشنایی با دانش تحقیقات بازار
  • آشنایی با روشهای قیمت گذاری
  • آشنایی با استراتژی های سازمانی و کسب و کار
  • تسلط بر گرایش های مختلف برند سازی و تبلیغات
  • تسلط بر فرآیند برندسازی
  • تسلط بر زبان انگلیسی

مهارت های نگرشی:

  • روحیه کار تیمی
  • قابلیت اعتمادسازی و اعتماد بخشی
  • نگاه و تفکر سیستمی
  • تفکر تحلیلی و استراتژیک
  • نگرش مثبت به تغییر و یادگیری
  • روحیه خلاقیت و نوآوری
  • اعتماد بنفس و مسئولیت پذیری
  • تفکر انتقادی

مهارت های رفتاری:

  • مدیریت بر خود و دیگران
  • مدیریت تیمهای کاری
  • تسلط بر ابزارهای جدید تبلیغاتی
  • تسلط بر نرم افزارهای آفیس و تحلیل اطلاعات spss,lisrel
  • تصمیم  گیری و حل مساله
  • برنامه ریزی و مدیریت پروژه
  • روابط عمومی بالا و مقبولیت حرفه ای
  • قدرت متقاعد سازی

لزوما همه مهارت های ذکر شده در یک فرد یافت نمی شود اما این مهارتها می تواند معیاری برای محک زدن مدیران برند موجود یا داوطلبین سمت مدیر برند قرار گیرد.

مدیر برند با بهره مندی از مهارت های ذکر شده خواهد توانست وظایف خود را در سازمان بخوبی ایفا کند.

عمده وظایف مدیر برند شامل موارد زیر است:

  • حصول اطمینان از درک برند و توجه مثبت نسبت به آن از سوی همه ذینفعان (کارکنان، تامین کنندگان، مشتریان، مصرف کنندگان، سهامداران و …)
  • پایش تاثیر برند، تشخیص نیاز به اعمال تغییرات در برند و پیاده سازی آنها (برای مثال برندسازی مجدد یا جایگاه یابی مجدد)
  • ایفای نقش بعنوان نقطه تماس کلیدی و مرجع ویژگیهای برند برای کارکنان، ذینفعان و حامیان برند
  • تضمین حفظ یکپارچگی و انسجام هویت برند (لحن، هویت بصری، شخصیت برند) در کلیه نقاط تماس برند
  • برنامه ریزی کمپین های تبلیغاتی یا ارتباطی برند بر مبنای استراتژی های مدون شده
  • مدیریت توسعه برند و ایجاد ریزبرندها
  • به حداکثر رساندن منافع و مزایای برند برای همه ذینفعان
  • توجیه و راهبری تیم های تبلیغاتی و ایده پردازی برای تولید ابزارهای تبلیغاتی در راستای هویت و ارزشهای برند
  • حضور مداوم در بازار و ارتباط با مشتریان برای کسب ایده ها و نظرات (محصول، توزیع، تبلیغات، قیمت و …)
  • ارتباط مستمر با سایر واحدهای سازمانی بخصوص تحقیقات بازار، تولید، فروش و مالی برای اطمینان از حفظ ارزشهای برند و تصویر بیرونی شرکت
  • شناسایی نقاط تماس مشتریان و تعیین کانسپت و متریال اقلام تبلیغاتی برای هر کالا ( تیزرهای تبلیغاتی تلوزیونی، تبلیغات در روزنامه، مجله، دیجیتال مارکتینگ، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها، استندها ، بنرها و تابلوهای تبلیغاتی و به طور کلی هر نوع آگهی تبلیغاتی که متعلق به برند است)
  • ایجاد خطوط راهنما برای قیمت گذاری مناسب در حمایت از برند شرکت و استراتژی ها و سیاست های قیمت گذاری
  • پیشنهاد تغییر در نامگذاری، بسته بندی و طراحی (سایز، رنگ، ویژگی های کلیدی) محصولات جدید و محصولات موجود
  • پیگیری حضور در رویدادها و جلسات برای معرفی شرکت در بیرون از سازمان .
  • ارائه بودجه های تبلیغاتی سالانه برند
  • جمع آوری و تحلیل اطلاعات بازار منجمله فعالیت رقبا، ترندهای بازار، رفتار مصرف کنندگان

لازم به ذکر است که بنابر مقتضیات ساختاری و استراتژیک یک سازمان ممکن است وظایف اشاره شده اهمیت کمتر یا بیشتر داشته باشد. همچنین در بسیاری مواقع شرح وظایف ذکر شده برای مدیر برند در سازمان های مختلف بر عهده واحدهای سازمانی با عناوین مخلف گذاشته می شود. ممکن است این وظایف بر عهده "مدیر بازاریابی" ، "مدیر توسعه بازار" ، "مدیر تبلیغات" "مدیر محصول" یا … قرار گیرد. آنچه ذکر شد جهت تاکید بر کارویژه هایی است که در قبال فرآیند برندسازی در یک سازمان باید پیگیری و عملیاتی گردد.

نویسنده: مهدی ترکمان 

مهدی ترکمان، محقق و مشاور برندسازی و بازاریابی

۳ دیدگاه ها

  1. علي آزادي منش

    شهریور ۷, ۱۳۹۶ در ۵:۲۴ ق.ظ

    جناب آقای برکمان

    بسیار عالی و کاربردی بود.

    اگر اجازه دهید در موارد لازم با ذکر نام از آن استفاده نمایم.

    با سپاس

    علی آزادی منش

    مربی و مشاور حوزه برند

    پاسخ دادن

  2. مهدی

    شهریور ۷, ۱۳۹۶ در ۷:۳۸ ق.ظ

    ممنون میشوم اگر امکان چاپ مقالات را هم اضافه فرمایید…

    پاسخ دادن

    • پژمان پاکدامن

      شهریور ۸, ۱۳۹۶ در ۵:۰۲ ق.ظ

      سلام ممنون از توجه شما 
      حتما بررسی و اقدام خواهد شد

      پاسخ دادن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code