خانه مقالات بازاریابی مدت زمان ماندگاری یک شعار

مدت زمان ماندگاری یک شعار

1 دقیقه خوانده شده
۰

در سال ۱۹۹۹، مجله ی Advertising Age ، ۱۰۰کمپین برتر تبلیغات قرن ۲۰ام را معرفی کرد. نکته ی جالب این است که از میان ۱۰۰ کمپین برتر، فقط ۱۱ مورد از آنها، امروزه نیز همچنان مورد استفاده هستند:

Marlboro…………………….مرد گاوچران (the Marlboro cowboy)

Nike………………………….. فقط انجام بده (just do it)

DeBeers…………………….. یک الماس برای همیشه است (a diamond is forever)

U.S Forest Service ………خرس اسموکی (Smokey the Bear)

Energizer……………………خرگوش Energizer (ٍEnergizer bunny)

Morton’s Salt……………..وقتی باران بیاید، میریزد (When it rain, it pours)

Wheaties……………………صبحانه ی قهرمانان (Breakfast of Champions)

Hallmark…………………..وقتی آنقدر مراقب هستید که بهترین را بفرستید (When you care enough to send the best)

CA Milk Processors……شیر میخواهی؟ (Got milk?)

BMW……………………….آخرین ماشین رانندگی (The ultimate driving machine)

Motel6……………………..ما برای شما چراغی روشن می گذاریم (We will leave a light on for you)

آیا شما نیز این کمپین ها را به خاطر می آورید؟ یک پیام واحد که مکررا در طول زمان مورد استفاده قرار گرفته و توانسته است جایگاه مناسبی در ذهن مصرف کنندگان را از آن خود کند.

بیایید نگاهی بیاندازیم به برخی کمپین هایی که دیگر امروزه مورد استفاده قرار نمی گیرند.

 

کوچک فکر کنید. (Think Small)

چرا برند Volkswagen ماشین های بزرگتر و گران قیمت تری را معرفی کرد در حالی که برند او جایگاه بسیار قدرتمندی را به عنوان ماشین هایی ارزان تر در میان رقبا، از آن خود کرده بود؟

شاید Volkswagen خط تولید خود را گسترده کرد تا بتواند  فروش بیشتری را تجربه کند. اما حقیقتا این اتفاقی نبود که رخ داد. هیوندا و کیا فروش بیشتری را نسبت به Volkswagen تجربه کردند.

 

مکثی کوتاه که شما را سرحال می کند. (The pause that refreshes)

باورکردنی بودن یک شعار مولفه ای بسیار مهم در پیام تبلیغات است. اگر نزد افراد باورکردنی نباشد، یقینا موفق نخواهد بود. آیا ممکن است کسی باور کند که با باز کردن یک نوشابه کوکاکولا خوشحال می شود؟ بی شک شعار The pause that refreshes قابل قبول تر از کمپین خوشحالی را باز کن (Open happiness) برای کوکاکولا می باشد.

 

شما امروز به یک استراحت نیاز دارید. (you deserve a break today)

در سال ۱۹۷۱ زمانی که مک دونالد این کمپین را طراحی کرد، فقط حدود ۴۰ درصد از زنان متاهل بین رده ی سنی ۲۵ تا ۵۴ مشغول به کار بودند. امروزه حدود ۷۵ درصد جزء شاغلین هستند. شاید فکر کنید که این شعار با توجه به شرایط امروز، اعتبار بیشتری نسبت به ۴ دهه قبل دارد. اما ظاهرا مدیر مک دونالد این گونه فکر نمیکند. در حقیقت او فکر میکند که بسیاری از مردم دیگر مک دونالد را دوست ندارند و به همین دلیل شعارI’m loving it را طراحی کرد.

 

Does she……or doesn’t she?

شعار تبلیغاتی معروف رنگ موی Clairol که برای اولین بار در سال ۱۹۵۷   رونمایی شد. ایده ای که می توانست امروزه قدرت بسیار استثنایی داشته باشد. “رنگ مویی بسیار طبیعی که یقینا فقط  آرایشگر او، این را می داند.”

 

نسل پپسی (The Pepsi Generation)

شعار فعلی پپسی چیست؟ چرا به همان کمپینی باز نمی گردد که پیام آن می توانست ارتباط بهتری ایجاد کند؟ “چرا چیزی را میخورید که پدر و مادرتان با خوردن آن مست می شوند؟ شما نسل پپسی هستید”

 

راه خود را داشته باشید (have it your way)

چه اتفاقی می افتاد اگر Burger King همچنان این شعار خود را ادامه می داد؟ به جای توجه به عده ای از مشتریان محدود که به دنبال نوع خاصی برگر هستند که باعث شد خطوط تولید خود را تغییر دهند ؟ امروزه برگر کینگ یکی از بهترین رستوران های زنجیره ای برگر می باشد. اما حقیقتا شعار فعلی آن چیست؟

 

احیای یک کمپین تبلیغاتی قدیمی

به گفته ی Adam Aron یکی از بهترین روش ها برای طراحی یک کمپین و طراحی شعار مناسب برای یک شرکت، بررسی و مطالعه ی گذشته ی شرکت و طراحی مجدد کمپینی است که در گذشته  مناسب بوده است. با ظهور قدرتمند اینترنت، جنگ برای پایداری و عمر طولانی بسیار حیاتی و مهم شده است. به جای طراحی یک ایده ی بزرگ و سپس تبدیل ایده به یک رسانه، باید این فرآیند را برعکس کرد. ابتدا از رسانه ی مورد نظر را انتخاب کنیم و سپس به دنبال طراحی پیام مناسب باشیم. در واقع به جای آنکه اجازه دهیم پیام ما نوع رسانه ی مورد نظر را تعیین کند،  رسانه ی مورد نظر، پیام را مشخص کند و به جای آنکه یک داستان برای برند خود ایجاد کنیم، اجازه دهیم رسانه های دیجیتال صدها داستان برای برند ایجاد کنند.

آیا این رویکرد می تواند موفقیت آمیز باشد؟

یکی از ابزارهای اندازه گیری برای موفقیت یک برند، بررسی میزان طرفداران آنها در فیسبوک است. برندهایی که بیشترین حمایت از سوی مخاطبین را دارند، کوکاکولا و مک دونالد هستند.

آیا کوکاکولا و مک دونالد امروزه دچار مشکل نیستند؟ آیا راه حل مشکل آنها افزایش طرفداران آنهاست؟ یا تغییر استراتژی می تواند به آنها کمک کند؟

شما تصمیم بگیرید.

 

منبع:ries.com

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده تحریریه brandabout
بارگذاری بیشتر در مقالات بازاریابی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی کنید

ویژه نامه “نوبهار” ۹۶

با توجه نزدیک شدن بهار و سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای دومین …