خانه مقالات بازاریابی محصولات تکنولوژیک، تبلیغات تکنولوژیک

محصولات تکنولوژیک، تبلیغات تکنولوژیک

6 ثانیه خوانده شده
۰

از سری بحث­های مربوط به بازاریابی تکنولوژی، در این بخش در خصوص تبلیغات خواهیم گفت. هر فعالیتی که منجر به ارتباط بیشتر با مشتریان و تسهیل روند بازاریابی می­گردد، نوعی سرمایه­گذاری محسوب می­شود. معمولاً شیوه­های این ارتباط جزو اسرار شرکت­های تکنولوژیک است. در دوران تحریم ایران یا دوران رکود اقتصادی که بسیاری از شرکت­ها به اشتباه گمان می­کنند بهتر است برای صرفه­جویی ابتدا از هزینه­های تبلیغاتی و ارتباطی کم کنند، گروهی از شرکت­ها که از فرصت بدست آمده استفاده کردند و تبلیغات خود را بیشتر از پیش توسعه داده­اند، برنده هستند. البته این بدان معنا نیست که شرکت­ها حتماً هزینۀ بسیار زیادی برای تبلیغاتی خود می­کنند. معمولاً شرکت­ها استراتژی و چشم­انداز مشخصی برای این تبلیغات دارند. به‌طور مثال برخی از شرکت­های بزرگ تبلیغات خود را تا زمین خوردن رقبای جدی خود ادامه می­دهند اما برخی دیگر فقط به دنبال افزایش فروش هستند.

سه ویژگی اصلی محصولات تکنولوژیک، فن­آوری، نرخ تغییر و نوآوری است. این ویژگی­ها تأثیر بسزایی در استراتژی ارتباطات شرکت­ها دارند. در وهلۀ اول ارتباط شرکت با مشتریان باید به‌گونه‌ای باشد که محصولات به‌درستی مطابق بر نظر و نیاز مشتریان تهیه شوند. معمولاً شرکت­ها برای معرفی محصولات اشتباهاتی را مرتکب می­شوند و مثلاً به‌جای معرفی منافعی اصلی که محصول برای مصرف­کنندگان دارد، در خصوص ویژگی­های آن حرف می­زنند. از طرفی گاهی اوقات شرکت­های پیشرو قبل از آنکه نیاز در بازار شناسایی شود و محصول سابق منحنی مناسب خود را بگذرانند، محصول جدید را وارد بازار می­کنند. معمولاً ارزش‌افزوده یک محصول تکنولوژیک بر اساس توضیحات قبل از توزیع و ارائۀ چشم­انداز محصول به وجود می­آید و مشتریان قبل از خرید و علاوه بر بررسی هزینه­ای که باید بپردازند، به اعتمادبه‌نفس تیم­های فروش و شیوۀ ارائه نیز توجه وافری دارند. تمامی این اتفاقات در انتخاب کانال­­های ارتباطی، پل­های ارتباطی و سبک­های آن می­افتد. در کسب‌وکارهای B2B معمولاً شرکت­های در تدوین محتوا به نکات آموزنده و اطمینان‌بخش تأکید بیشتری دارند و در کسب‌وکارهای B2C این توجه معطوف به انتشار اخبار و معرفی مدل­های جدید می­شود. تمام این روش­های ایجاد ارتباط برای نشر پیام تکنولوژی و کیفیت برتر انجام می­شود. شرکت­ها برای رسیدن به چشم­انداز بازاریابی دهان‌به‌دهان در بین مشتریان ابزار ارتباطی را طوری انتخاب می­کنند که تمامی بازارهای هدف را پوشش دهد و چیزی از قلم نیافتد.

مطالعات بازاریابی نشان می­دهد که در خصوص بازار تجهیزات تکنولوژیک که خریداران آگاهی کمتری نسبت به خود محصول دارند، حسن شهرت شرکت فروشنده اهمیت فراوانی دارد و ریسک کار را نسبتاً کاهش می­دهد. ایجاد این حسن شهرت که باعث می­شود خریداران با اعتمادبه‌نفس کافی محصول را انتخاب کنند براثر فعالیت­های تبلیغاتی خاص و تأکید بر روابط عمومی امکان­پذیر است.

تبلیغات عمومی یک شرکت اصولاً به شناخت آن شرکت، دامنۀ محصولات او و چشم­انداز مخاطبان محصولات نسبت به آینده کمک می­کند. شرکت­های تبلیغاتی با فعالیت­های تبلیغی خود برای ایجاد یک هویت بصری تلاش می­کنند و برای این کار از رسانه­های دائمی شرکت (همچون لوگو، بروشور، کارت­های ویزیت، علائم، لوازم­التحریر و حتی لباس فرم) و رسانه­های عمومی (همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه)  استفاده می­کنند. گاهی وارد حوزه­های خاص همچون فضای مجازی، استفاده از ابزار روابط عمومی و انواع بازاریابی­های چریکی می­شوند و از امکانات خلاقانه بهره­مند می­شوند. هدف از تمام این فعالیت­ها ایجاد یک تصویر طولانی‌مدت (یا با نگاه خوش‌بینانه ابدی) در ذهن خریداران است که با نام برند و استراتژی آن عجین شده است و قرار نیست با ورود محصولات جدید مختل شود یا تغییر کند. IBM خود را یادآور امنیت، DELL تمرکز و HP تأثیر مثبت فناوری می­داند. هرچند شرکت­ها با عدم تحقق وعده­های خود شکست‌خورده و از دور رقابت خارج می­شوند اما تبلیغات را به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اعتمادسازی بین مشتریان استفاده می­کنند.

روابط عمومی (PR) نقطۀ اتصال سازمان و مردم (مشتریان، کارکنان، تأمین‌کنندگان، سهامداران، رسانه­ها، انجمن­ها، دولت و غیره) است که می­تواند به ایجاد حسن نیت و تقویت روابط کمک کند. روابط عمومی شکلی از بازاریابی است که برای این کار از تمامی رسانه­های حقیقی و مجازی سود جسته و با ایجاد کمپین­های مختلف مرزهای نفوذ شرکت را گسترش می­دهد. ابزار اصلی روابط عمومی تولید خبر و داستان است که با روش­های مختلف توسط مطبوعات، در سخنرانی­ها، رویدادها، فعالیت­های عمومی نگارش و منتشر می­شود. مسلماً این اخبار اگر توسط خود شرکت انتشار یابند، نفوذ و کار آیی رسانه­های دیگر را نخواهند داشت و به‌آسانی پذیرفته نمی­شوند. ایجاد اعتبار و غلبه بر مقاومت ناشی از تغییرات دو عنصر کلیدی موفقیت شرکت­های تکنولوژیک در هنگام معرفی یک محصول نوآورانه است. کمپین­های PR قدرت این رادارند که یک اتفاق ساده را تبدیل به یک واقعۀ شگفت­آور نمایند.

بازاریابی دهان‌به‌دهان منتهی آرزوی یک شرکت و یک تولیدکننده است که می­تواند به بهترین شکل ممکن در ترویج یک محصول مؤثر باشد. محصولات تکنولوژیک اغلب امتحان نشده­اند (توسط مشتریان)، گاهی ریسکی هستند، معمولاً گران هستند. خریداران اغلب برای خرید چنین محصولاتی تمایل دارند عقیده دوستان، آشنایان، خانواده و کارشناسان مستقل را هم جویا شوند تا با اعتمادبه‌نفس بیشتری نسبت به خرید اقدام کنند. معمولاً پاسخ مثبت این مشاوران منجر به خرید خواهد شد. امروز با استفاده از کمپین­های دیجیتال مارکتینگ بسیاری از شرکت­ها بازاریابی ویروسی می­کنند که امیدوارند منجر به ترویج دهان‌به‌دهان گردد. ایجاد محتوای متقاعدکننده و اجرای صحیح یک کمپین ویروسی می­تواند سیستم­های تبلیغی شرکت شمارا در بین مشتریان بالقوه رواج دهد. بسیاری از شرکت­ها بازاریابی­های دهان‌به‌دهان را اساس برنامۀ خود قرار می­دهند و نمونۀ بارز آن سیستم­های فروش شبکه­ای است.

 

منبع:فرصت امروز 

  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • حمایت از کالای ایرانی

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟ بازاریابی بحثی است درباره بازار و مشتریان و برای آن…
  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code