خانه مقالات بازاریابی محصولات تکنولوژیک، تبلیغات تکنولوژیک

محصولات تکنولوژیک، تبلیغات تکنولوژیک

6 ثانیه خوانده شده
۰
0
1

از سری بحث­های مربوط به بازاریابی تکنولوژی، در این بخش در خصوص تبلیغات خواهیم گفت. هر فعالیتی که منجر به ارتباط بیشتر با مشتریان و تسهیل روند بازاریابی می­گردد، نوعی سرمایه­گذاری محسوب می­شود. معمولاً شیوه­های این ارتباط جزو اسرار شرکت­های تکنولوژیک است. در دوران تحریم ایران یا دوران رکود اقتصادی که بسیاری از شرکت­ها به اشتباه گمان می­کنند بهتر است برای صرفه­جویی ابتدا از هزینه­های تبلیغاتی و ارتباطی کم کنند، گروهی از شرکت­ها که از فرصت بدست آمده استفاده کردند و تبلیغات خود را بیشتر از پیش توسعه داده­اند، برنده هستند. البته این بدان معنا نیست که شرکت­ها حتماً هزینۀ بسیار زیادی برای تبلیغاتی خود می­کنند. معمولاً شرکت­ها استراتژی و چشم­انداز مشخصی برای این تبلیغات دارند. به‌طور مثال برخی از شرکت­های بزرگ تبلیغات خود را تا زمین خوردن رقبای جدی خود ادامه می­دهند اما برخی دیگر فقط به دنبال افزایش فروش هستند.

سه ویژگی اصلی محصولات تکنولوژیک، فن­آوری، نرخ تغییر و نوآوری است. این ویژگی­ها تأثیر بسزایی در استراتژی ارتباطات شرکت­ها دارند. در وهلۀ اول ارتباط شرکت با مشتریان باید به‌گونه‌ای باشد که محصولات به‌درستی مطابق بر نظر و نیاز مشتریان تهیه شوند. معمولاً شرکت­ها برای معرفی محصولات اشتباهاتی را مرتکب می­شوند و مثلاً به‌جای معرفی منافعی اصلی که محصول برای مصرف­کنندگان دارد، در خصوص ویژگی­های آن حرف می­زنند. از طرفی گاهی اوقات شرکت­های پیشرو قبل از آنکه نیاز در بازار شناسایی شود و محصول سابق منحنی مناسب خود را بگذرانند، محصول جدید را وارد بازار می­کنند. معمولاً ارزش‌افزوده یک محصول تکنولوژیک بر اساس توضیحات قبل از توزیع و ارائۀ چشم­انداز محصول به وجود می­آید و مشتریان قبل از خرید و علاوه بر بررسی هزینه­ای که باید بپردازند، به اعتمادبه‌نفس تیم­های فروش و شیوۀ ارائه نیز توجه وافری دارند. تمامی این اتفاقات در انتخاب کانال­­های ارتباطی، پل­های ارتباطی و سبک­های آن می­افتد. در کسب‌وکارهای B2B معمولاً شرکت­های در تدوین محتوا به نکات آموزنده و اطمینان‌بخش تأکید بیشتری دارند و در کسب‌وکارهای B2C این توجه معطوف به انتشار اخبار و معرفی مدل­های جدید می­شود. تمام این روش­های ایجاد ارتباط برای نشر پیام تکنولوژی و کیفیت برتر انجام می­شود. شرکت­ها برای رسیدن به چشم­انداز بازاریابی دهان‌به‌دهان در بین مشتریان ابزار ارتباطی را طوری انتخاب می­کنند که تمامی بازارهای هدف را پوشش دهد و چیزی از قلم نیافتد.

مطالعات بازاریابی نشان می­دهد که در خصوص بازار تجهیزات تکنولوژیک که خریداران آگاهی کمتری نسبت به خود محصول دارند، حسن شهرت شرکت فروشنده اهمیت فراوانی دارد و ریسک کار را نسبتاً کاهش می­دهد. ایجاد این حسن شهرت که باعث می­شود خریداران با اعتمادبه‌نفس کافی محصول را انتخاب کنند براثر فعالیت­های تبلیغاتی خاص و تأکید بر روابط عمومی امکان­پذیر است.

تبلیغات عمومی یک شرکت اصولاً به شناخت آن شرکت، دامنۀ محصولات او و چشم­انداز مخاطبان محصولات نسبت به آینده کمک می­کند. شرکت­های تبلیغاتی با فعالیت­های تبلیغی خود برای ایجاد یک هویت بصری تلاش می­کنند و برای این کار از رسانه­های دائمی شرکت (همچون لوگو، بروشور، کارت­های ویزیت، علائم، لوازم­التحریر و حتی لباس فرم) و رسانه­های عمومی (همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه)  استفاده می­کنند. گاهی وارد حوزه­های خاص همچون فضای مجازی، استفاده از ابزار روابط عمومی و انواع بازاریابی­های چریکی می­شوند و از امکانات خلاقانه بهره­مند می­شوند. هدف از تمام این فعالیت­ها ایجاد یک تصویر طولانی‌مدت (یا با نگاه خوش‌بینانه ابدی) در ذهن خریداران است که با نام برند و استراتژی آن عجین شده است و قرار نیست با ورود محصولات جدید مختل شود یا تغییر کند. IBM خود را یادآور امنیت، DELL تمرکز و HP تأثیر مثبت فناوری می­داند. هرچند شرکت­ها با عدم تحقق وعده­های خود شکست‌خورده و از دور رقابت خارج می­شوند اما تبلیغات را به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اعتمادسازی بین مشتریان استفاده می­کنند.

روابط عمومی (PR) نقطۀ اتصال سازمان و مردم (مشتریان، کارکنان، تأمین‌کنندگان، سهامداران، رسانه­ها، انجمن­ها، دولت و غیره) است که می­تواند به ایجاد حسن نیت و تقویت روابط کمک کند. روابط عمومی شکلی از بازاریابی است که برای این کار از تمامی رسانه­های حقیقی و مجازی سود جسته و با ایجاد کمپین­های مختلف مرزهای نفوذ شرکت را گسترش می­دهد. ابزار اصلی روابط عمومی تولید خبر و داستان است که با روش­های مختلف توسط مطبوعات، در سخنرانی­ها، رویدادها، فعالیت­های عمومی نگارش و منتشر می­شود. مسلماً این اخبار اگر توسط خود شرکت انتشار یابند، نفوذ و کار آیی رسانه­های دیگر را نخواهند داشت و به‌آسانی پذیرفته نمی­شوند. ایجاد اعتبار و غلبه بر مقاومت ناشی از تغییرات دو عنصر کلیدی موفقیت شرکت­های تکنولوژیک در هنگام معرفی یک محصول نوآورانه است. کمپین­های PR قدرت این رادارند که یک اتفاق ساده را تبدیل به یک واقعۀ شگفت­آور نمایند.

بازاریابی دهان‌به‌دهان منتهی آرزوی یک شرکت و یک تولیدکننده است که می­تواند به بهترین شکل ممکن در ترویج یک محصول مؤثر باشد. محصولات تکنولوژیک اغلب امتحان نشده­اند (توسط مشتریان)، گاهی ریسکی هستند، معمولاً گران هستند. خریداران اغلب برای خرید چنین محصولاتی تمایل دارند عقیده دوستان، آشنایان، خانواده و کارشناسان مستقل را هم جویا شوند تا با اعتمادبه‌نفس بیشتری نسبت به خرید اقدام کنند. معمولاً پاسخ مثبت این مشاوران منجر به خرید خواهد شد. امروز با استفاده از کمپین­های دیجیتال مارکتینگ بسیاری از شرکت­ها بازاریابی ویروسی می­کنند که امیدوارند منجر به ترویج دهان‌به‌دهان گردد. ایجاد محتوای متقاعدکننده و اجرای صحیح یک کمپین ویروسی می­تواند سیستم­های تبلیغی شرکت شمارا در بین مشتریان بالقوه رواج دهد. بسیاری از شرکت­ها بازاریابی­های دهان‌به‌دهان را اساس برنامۀ خود قرار می­دهند و نمونۀ بارز آن سیستم­های فروش شبکه­ای است.

 

منبع:فرصت امروز 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده رضا مافی
بارگذاری بیشتر در مقالات بازاریابی

پاسخ دهید

بررسی کنید

جذابیت منابع پیام در تبلیغات

یکی از مشخصات اصلی یک منبع در تبلیغ، جذابیت آن، که شامل شباهت ها و قابلیت علاقه مندسازی نز…