خانه ویژه نامه "نوبهار 97" عصر آینده عصر خدمات است

عصر آینده عصر خدمات است

1 دقیقه خوانده شده
۰
مهرداد انوری -ویژه نامه نوبهار 97

نوروز باستانی نوید بخش پایانی برای تلاش ‌ها و کوشش‌های یکساله‌ای است که پر بود از فرازها و نشیب‌‌ها، اشک‌ها و لبخندها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌هایی که تجربه شده‌اند و آغازگر سالی است نو، برای شروع یک تلاش با برنامه و منسجم برای تحقق اهداف فردی و سازمانی. نوروز را باید شاد باش و فرخنده باد گفت؛ چراکه خبر از نو شدن و تحول دارد، حتی اگر سخت و دشوار باشد. تحول، نتیجه‌ای جز پیشرفت به همراه ندارد. نوروز را باید تبریک گفت به همه آنانی که جنگیدند، کوشیدند، خواستند و محقق ساختند. تبریک فراوان به همه‌ی مخاطبان و همه همراهان برندابات، به همه‌ی علاقمندان، متخصصان، صاحب نظران و فعالان حوزه‌ی کسب ‌و کار، مخصوصا حوزه‌ی پر نشاط و بسیار سخت و هیجان انگیز بازاریابی و برند.

سالی که گذشت سال سخت و دشواری برای برند‌ها از لحاظ اقتصادی بود، سالی بود که عوامل محیطی فراوانی در کسب و کارها تاثیر شگرفی داشتند؛ از انتخابات ریاست جمهوری تا حوادث و مسایل مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، برند‌ها و کسب و کار‌ها را به تلاطم‌های مختلفی انداختند و پیروز این فراز و نشیب‌ها برند‌هایی شدند که با برنامه، منسجم و با استفاده از دانش جهانی و بومی‌سازی آن در ایران توانستند به سلامت از این دریای متلاطم اقتصادی کشور عبور کنند. نوسانات ارز و فراز و نشیب‌های بازار بورس و بازار سرمایه خیلی از سازمان‌ها را با مشکلات جدی مواجه کرد و این هوشمندی سازمانی بود که نجات‌بخش این آشوب‌های مهلک شد. به‌هر‌حال سال ۹۶ با تمام فراز و فرودهایش به پایان رسید. در ابتدای سال جدید ۱۳۹۷ خورشیدی هستیم. سالی که با توجه به روند‌ها و شرایط موجود، سال سخت دیگری خواهد بود برای برند‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارها؛ چرا که با کاهش نقدینگی روبه‌رو هستند و همچنین تحولات اقتصادی و سیاسی جهان وضعیت ناثبات ارز را همچنان به همراه خواهد داشت و مطمئنا افزایش قیمت نیز به مرور در سال آتی خواهیم داشت. برنامه‌ریزی شرکت‌ها را در سال آتی می‌بایست بر پایه‌ی استقرار و به‌کارگیری واحد بازاریابی باید بدانیم، چراکه نتیجه‌ی صحیح بازاریابی دو ارزش والا خواهد بود؛ خلق ارزش ویژه برند و افزایش فروش. برندها می‌بایست با تمرکز بر فروش و بازاریابی و استفاده از استراتژی‌های صحیح بازاریابی و فروش بتوانند سهم بازار خود را حفظ کنند و به جرات می‌توان گفت اولویت اولشان نباید سودآوری بالا باشد، شاید بتوان توصیه کرد تمرکز بر فروش با سود اندک باید از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اولویت‌های آنها باشد و این گونه باید حفظ سهم بازار کنند. در سال آتی استراتژی قیمت‌گذاری خنثی مثبت می‌تواند راهگشای خیلی از کسب و کار‌ها باشد‌. استراتژی قیمت‌گذاری خنثی مثبت یعنی اندکی از میانگین قیمت صنعت بالاتر تعریف می‌شود و اکثرا رهبران بازار‌ها از این استراتژی استفاده می‌کنند. البته نباید فراموش کنیم که این استراتژی در بازارهای به بلوغ رسیده یا اواخر دوره رشد اثر‌بخش خواهد بود. از آنجایی که درآمد اصلی دولت حاصل فروش نفت است و با توجه به روند کاهشی قیمت نفت و تمام تلاش دولت برای رفع و رجوع هزینه‌های خود است مسلما اتفاق اقتصادی کلانی از نوع سرمایه‌گذاری کشوری صورت نخواهد پذیرفت و در این میان سازمان‌هایی که می‌توانند درآمد‌های غیر نفتی را محور کسب و کار‌های خود کنند از موفقیت بیشتری برخوردار خواهند شد. شایان ذکر است که عصر آینده عصر خدمات است و هر شرکتی که بتواند تمرکز خود را بر نوآوری در ارائه‌ی خدمات قرار دهد و بتواند صحیح و درست ارائه و اجرا کند، قطعا برنده‌ی نقدینگی سال آتی خواهد بود.

کالای مکمل یا نوآوری در ارائه‌ی پکیج محصولی برای برند‌های با محوریت کالاهای سرمایه‌ای می‌تواند راهگشا باشد؛ چرا که سال آتی همچنان وضعیت بازار مسکن و کالاهای سرمایه‌ای حرکت جدی نخواهد داشت چرا که تاکنون هیچ برنامه‌ای از جانب دولت در این زمینه ارائه نشده و طرحی هم مطرح نیست و آن هم به‌دلیل کاهش نقدینگی کشور است. با این شرایط توصیه می‌شود حدالمقدور در سال آتی در حوزه کسب و کار‌های مبتنی بر کالاهای سرمایه‌ای اولویت بر نقدینگی باشد و ثانیا از اخذ وام و دریافت دیون یا حتی فروش مشکوک الوصول خودداری شود چرا که خیلی از مطالبات سال آتی چک‌های عدم موجودی خواهد بود که شرکت‌ها را به ورشکستی خواهد کشاند. در انتها باید گفت که سال آتی سال پرباری می‌تواند باشد برای برند‌ها و سازمان‌هایی که برنامه‌ریزی مشخص دارند، سیستم بازاریابی منظم و منسجمی در قلب سازمان در حال تپیدن داشته باشند و سیستم فروش یکپارچه‌ای، عرضه‌ی محصولاتشان را با نقدینگی بالا بتواند به جریان بیندازد. سال آتی را می‌توان سال رقابت مشاوران بازاریابی و هوشمندی آنها دانست چرا که شناسایی شرایط موجود و ارائه‌ی راهکار مناسب در زمان مشخص می‌تواند شرکت‌ها را به سمت تعالی و دور از شکست نگه‌دارد.

با علم به همه‌ی موارد فوق در انتها برای تمامی برند‌های ایرانی و بین‌المللی که در کشور عزیزمان ایران فعالیت می‌کنند در سال آتی آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که سال بهتری نسبت به سال‌های پیشین برایشان رقم بخورد و روزبه‌روز در عرصه‌ی رقابت و ارائه‌ی خدمات به مخاطبان، خلاق‌‌تر و نوآورتر باشند.

اگر بخواهیم کتابی را برای علاقمندان به این حوزه معرفی کنیم توصیه می‌کنیم کتاب "‌خروج از بحران‌" از "آموزه‌های آقای دمینگ" از "انتشارات رسا" را مطالعه کنید؛ چرا که بسیار آسان و ساده موارد کیفیت، بهره‌وری و شرایط رقابت را بیان کرده است. امیدواریم که مطلوب مخاطبان قرار گیرد.

 

با آرزوی موفقیت برای تمامی کسب و کار در سال آتی

 با تقدیم احترام

مهرداد انوری

مدرس و مشاور توسعه کسب و کار

 

  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …
  • احمد تقوی پویا - وِیژه نامه نوبهار 97

    فرهنگ سازی برای مصرف کالاهای “ساخت ایران “

    سال نو و بهار پرطراوت رابه تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و اند…
  • رضا کایدی -ویژه نامه نوبهار 97

    بازنگری مدل کسب و کار

    ضمن تبریک سال نو به همه خوانندگان سایت برند ابات امیدوارم سال گذشته رو به اهدافتون رسیده ب…
  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …
  • علی آزادی منش- ویژه نامه نوبهار 97

    برنامه ریزی و تمرکز روی برندسازی

    گشت گرداگرد مهر تابناک، ایران زمین روز نو آمد و شد شادی برون زندر کمین ای تو یزدان، ای تو …
  • پریسا نظامی- ویژه نامه نوبهار 97

    جهانی سازی برندهای ایرانی

    چون ابر به نوروز رخ لاله بشست برخیز و به جام باده کن عزم درست کین سبزه که امروز تماشاگه تو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code