چندی پیش سه تن از طراحان روسی، هویت بصری شهر استرلیتاماک (Sterlitamak) واقع در روسیه را از نو طراحی و اجرا کردند. ماکسیم علی (Maxim Ali) به عنوان طراح گرافیک، الکساندر چرنو (Alexandr Chernov) طراح استراتژی و ایدهپردازی و کنستانتین بولیمند (Constantin Bolimond) مسئولیت بخش موشن گرافیک را بر عهده داشت.
طبق توضیح طراحان این برند، ماهیت تاکید بر “سه عددی بودن” در شهر استرلیتاماک، به معنای حس فراوانی و کمال است. آنها میگویند:«عدد سه، تکامل٬ استقلال و هماهنگی شهر را پر رنگ میکند. در بسیاری از ملت ها و در مذهب آنها٬ در داستانهای پریان٬ در تیتر روزنامهها٬ در کاربردهای معماری٬ ادبیات سراسر دنیا و در رنگ اغلب پرچمها و در نشانهی شهر ما “استرلیتاماک” استفاده شده است و آن را تبدیل به عددی ارزشمند، چند بعدی و غنی کرده است».
مطلب مرتبط:قصه های هزار و یکشب برند
طراحی هویت بصری
با توجه به این توضیحات، طراحان برند این شهر از حجم و شکل هندسی پایرامینکس(هرم مفرتس) به عنوان عنصر اصلی طراحی هویت بصری این شهر استفاده کردند. هرم مفرتس ماهیت شهر استرلیتاماک یعنی حجم و ساختار کلی شهر، هماهنگی شهر و سه بخش بودن شهر را به درستی نشان میدهد.
ساختار هندسی هرم، این امکان را میدهد تا سطح آن را به روشهای مختلف تقسیم و رنگ بندی نمود و الگوهای گوناگونی را بدست آورد. این الگوی خاص تداعیگر شاخصه اصلی شهر است و هویت بصری شهر را منحصر به فرد کرده است.
بعد از اتمام پروژه، نزدیک به ۵۰ الگوی مختلف طراحی و اجرا شد و از آنها در مکانهای مختلفی در سطح شهر: روی بدنه اتوبوسها، تیشرتها، بستهبندیهای مختلف و اشیای مختلف چاپ و نصب گردید. حتی باغچهها و گلدانهایی بر مبنای این حجم هندسی ساخته و در سطح شهر قرار داده شد. با ما همراه باشید تا تصاویر این پروژه که درBehance.net انتشار یافته است را ببینید:
منابع: Behance, روزرنگ