خانه مقالات بازاریابی شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای B2B

شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای B2B

19 ثانیه خوانده شده
۰

شکل کارکرد بازاریابی در کسب و کارهای B2B صنعتی در ایران تا حدی با همکاران خارجی آنها متفاوت است. بازاریابی اینگونه شرکت ها (به خصوص آنها که کوچکترند) بیشتر مرهون روابط است و حتی برخی از آنها برپایۀ یک پروژه، در یک موقعیت زمانی خاص، راه اندازی شده  اند. از طرفی موسسین چنین مجموعه هایی معمولاً کارشناسان حوزه ای تخصصی از کسب و کار خود هستند. برای مثال همه ما انتظار داریم، موسس یک کارگاه متوسط که ماشین کاری قطعات سنگین را برعهده دارد معمولاً یک مهندس یا حداقل یک تکنسین باسابقه در ماشین کاری باشد. بطور معمول این کارشناسان خبره، با توجه به وضعیت بازاری که در آن فعالیت می کنند و سلایق و علایقی که دارند، کمتر خود را نیازمند کسب دانش و انجام فرآیندهای بازاریابی، به سبک بازاریابی های B2B در دنیا، می بینند.

 اما به نظر می رسد با گذشت زمان، فشرده تر شدن رقابت در حوزه های مختلف B2B و پیشرفت شیوه های بازاریابی، ناخودآگاه، ما هم مجبور به پذیرش و تلاش بیشتر برای موفقیت در این زمینه خواهیم بود. در اینجا می خواهیم به یکی از روش های معمول بازاریابی که اینروزها بسیار بدان توجه می شود، بپردازیم. روشی که حالا در انواع کسب و کارها و علی الخصوص B2B ها از آن استفاده می شود.

با اینکه کمتر از نیمی از مدیران بازاریابی در کسب و کارهای B2B بزرگ در برنامه های یکپارچه سازی کمپین های تبلیغاتی خود، از استراتژی های شبکه  های اجتماعی استفاده می کنند اما بیشتر از ۷۰% از مدیران اهمیت محتوا را درک کرده اند و تا ۹۰% بازاریابان B2B در دنیا اذعان دارند استفاده از بروشورها و پیشنهادات راهگشا برای مشتریان تا حد زیادی می تواند در معرفی شرکت اثرگذار باشد و شبکه های اجتماعی میدان خوبی برای عرضه چنین ابزاری است. هر روز لزوم استفاده از این شیوه های نسبتاً جدید بیشتر از پیش به نظر می رسد علی الخصوص وقتی می دانیم قرار است هزینه های کمتری را نیز پرداخت کنیم. اکثر شرکت های B2B،گروه های مشخص و کوچکی از مشتریان را دارند و با توجه به اینکه نیازمند استفاده از استراتژی های شناختی و ایجاد آگاهی و دانش برای مخاطبین هستند، تولید و نشر اطلاعات، حمایت و ایجاد اعتماد برای مشتریان (و البته عوامل فروش) را با استفاده از کانال های مختلف ارتباطی در دستورکار قرار می دهند.

این کانال ها شامل وب سایت ها، انجمن ها، لینک ها، سمینارها، کنفرانس ها و شبکه های اجتماعی است که در هر لحظه جدا از انتقال اطلاعات و ایجاد آگاهی، داده های مشتریان و بازخورد مخاطبین را نیز دریافت می کند. در این میان شبکه های اجتماعی یک فرصت مناسب برای کسب و کارهاست تا تعاملات اجتماعی خود را سر و سامان دهند. منجمله کسب و کارهای B2B که پیچیده گی های بیشتری دارند و گاهی ایجاد سوء تفاهماتی برای مخاطب خود می کنند. شبکه های اجتماعی می توانند در حفظ مشتری، خلق نام تجاری و ایجاد علاقه برای مشتریان B2B بسیار موثر باشد.

شبکه های اجتماعی یک کانال توزیع ایجاد محتوا و ایده هستند و می توانند در یک فرآیند مشخص، یک کسب و کار را به عنوان پیشرو، معرفی کرده و باعث شهرت آن صنعت باشند. آنها با بهینه سازی صحیح، محتوای موردعلاقه مشتریان را در اختیار آنان قرار می دهند، آنها را آموزش می دهند و با راهنمایی آنها، در تصمیم گیری بهتر به آنها کمک می کنند. آنها با اینکار تعاملات با مشتریان را افزایش می دهند. این تعاملات باعث درک بهتر نیازها و چشم انداز مشتریان، با توجه به بازخورد آنها می شود و با ایجاد اعتماد و تکرار نام تجاری، به مرور وفاداری را پدید می آورد. مشتریان در تعاملات با شرکت همیشه رویکرد شخصی را ترجیح می دهند ولی در کسب و کارهای B2B که همیشه نقش انسانی مهجور مانده است، این تعاملات تا حد زیادی ارزش مشتری در قالب یک انسان را افزایش می دهد. وظیفۀ دیگر این رسانه ها که می توان از آنها انتظار داشت، مراقبت و حفظ مشتریانی است که در لیست ما قرار دارند و می توانند دائماً ارتباط با ما را تمدید کنند.

موضوع جذاب دیگری که ما را بیشتر به استفاده از این شبکه ها راغب می کند، ارتقاء محتواست. محتوایی که به شکل انواع فیلم ها، اسلایدها و عکس ها موقعیت جدیدی را برای درک مخاطبین از اطلاعاتی که شما انتقال داده اید یا قصد انتقال آنرا دارید، ایجاد می کند. شرکت جنرال موتورز در این زمینه نمونۀ خوبی را به نشان می دهد. در خصوص شرکت های تازه تاسیس و آنها دقیقاً نمی دانند محتوا را چگونه انتخاب کنند، نیز جای نگرانی وجود ندارد. این شرکت ها عناوینی مرتبط را در شبکه های اجتماعی قرار می دهند و مشتریان با لایک های خود به آنها نشان می دهند که دوست دارند در کدام زمینه ها بیشتر بدانند و کدام عناوین برای آنها جذاب تر است.

شبکه های اجتماعی در عین حال به شما این امکان را می دهد تا نظارتی دائمی بر رقبای خود داشته باشید. فعالیت رقبا و رصد آنها این امکان را به شما می دهد تا ارزش های آنها را بیشتر بشناسید و سطوح اهمیت مخاطبین آنها را تحلیل کنید. با این کار امکان فعالیت های مقطعی با توجه به نیازها در زمان و موقعیت خاص نیز پدید می آید.

 در این میان نکتۀ جالب و حائز اهمیتی که به چشم می رسد حضور شخصی مدیران و متخصصان در شبکه-های اجتماعی است که می تواند در تعاملات با مشتریان بسیار اثرگذار باشد (البته به شرطی که تاکتیک های مناسبی استفاده شود). لازم به ذکر است براساس تحقیقات شخصی و در نظر گرفتن نمونۀ معین آماری، بیش از ۷۰% از مدیران ایرانی از شبکه های اجتماعی بعنوان یک لینک شغلی استفاده نمی کنند.

 

بازنشر: فرصت امروز 

 

  • مزیت رقابتی

    مزیت رقابتی (مفاهیم و انواع آن)

    نگاهی نافذ به جهان پیرامون این حقیقت را آشکار می کند که «جهان امروز بسیار متفاوت از …
  • هوشمندی رقابتی

    هوشمندی رقابتی

    هوشمندی رقابتی  COMPETITIVE INTELLIGENCE=CI جهانی شدن اقتصاد، سرعت گرفتن تغییرات فناو…
  • b2b برندینگ

    برندسازی B2B : برندسازی بین شرکتی ها

    برند را در ابتدا به مارک متمایزی می گفتند که بوسیله آهن داغ به پشت دام ها زده می شد. زمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code