خانه اخبار سوال هایی کلیدی که قبل از شروع فرآیند جایگاه سازی برند باید به آنها پاسخ دهید

سوال هایی کلیدی که قبل از شروع فرآیند جایگاه سازی برند باید به آنها پاسخ دهید

2 ثانیه خوانده شده
۰

چگونه می توان جایگاه سازی موفقی برای برند ایجاد کرد؟ با چه پیام و داستانی می توان در میان سایر رقبا به جایگاهی برتر دست یافت؟ این ها از جمله سوالاتی است که معمولا بازاریابان و صاحبان کسب و کار در پی پاسخ گویی به آنها هستند و چگونگی پاسخ به آنها موفقیت یا عدم موفقیت های آتی را در جهت کسب رضایت مردم و کسب جایگاهی مناسب در بازار تعیین می کند.

بر اساس بررسی ۱۰۰۰ موردکاوی مختلف از برندهای موفق در سراسر جهان ، مشخص شده است که حدود ۲۶ رویکرد متفاوت برای بیان پیام و داستان یک برند که منجر به جایگاه یابی موفقی برای آن می شود، وجود دارد که هرکدام از این رویکرد ها به بخشی از فرآیند جایگاه سازی کمک می کند. در ادامه به بررسی این ۲۶ سوال می پردازیم که ۱۰ سوال اول مرتبط با تعیین جایگاه و جایگاه سازی برند در بازار و سوال های بعدی در رابطه با داستان و پیام برند می باشد.

 

  1. تعریف دقیق کسب وکار: در ابتدا باید مشخص کنید که برند شما چه نیازی از مشتریان را برطرف می کند. آیا برندهای دیگری هستند که همین نیاز و خواسته ی مشابه را برای مشتریان برطرف کنند؟ اگر این گونه است برند شما چه مزیت رقابتی برای برتری نسبت به سایرین خواهد داشت؟
  2. ایده آل های برندتان را مشخص کنید. آنچه در کسب و کار شما به عنوان یک استاندارد یا ایده آل مشخص شده است که به مشتریان خود عرضه می کند را به صورت دقیق تعریف کنید. دلایل این ادعا و چگونگی انجام آن را نیز به دقت شرح دهید.
  3. هرچه قدر که برند شما بتواند بخشی از فرهنگ مخاطبانش را در خود انعکاس دهد می تواند جایگاه موفق تری در میان سایر رقبا داشته باشد. به عبارت دیگر هرچه یک برند با ارزش های مورد قبول جامعه ی خود هم خوانی و تناسب بیشتری داشته باشد، مورد قبول و حمایت گسترده ی مخاطبان نیز قرار می گیرد.
  4. تناسب و هماهنگی یک برند با آداب و رسوم، آیین ها و روش های زندگی و رفتار مردم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برند شما چگونه می تواند بخشی از روشها و آیین ها باشد همزمان با اینکه علاوه بر ارائه ی شیوه هایی جدید و نوآوری، تغییراتی اساسی (که موجب عدم همراهی مخاطبان میشود) را در پی نداشته باشد.
  5. برای آنکه جایگاه موفقی در بازار داشته باشید باید تمامی جزئیات برند خود را مورد توجه قرار دهید. مشخص کنید که محیطی که مصرف کنندگان از برند شما استفاده میکنند کجاست و این محیط چه انتظاراتی برای مصرف کنندگان ایجاد می کند که باید توسط برند شما برطرف شود. برای مثال “آدیداس” به عنوان یکی از برندهای موفق در محصولات ورزشی، به این مسئله توجه می کند که مصرف کنندگان در چه موقعیتی از این محصولات استفاده می کنند و در این موقعیت، هریک از محصولات چه ویژگی هایی باید داشته باشند و مصرف کنندگان چه انتظاری از آنها خواهند داشت.
  6. همان طور که پیش از این گفته شد، هماهنگی و تناسب برند با فرهنگ، ارزشها و آیین های مورد پسند مخاطبان بی شک امری ضروری است و در ایجاد جایگاه مناسب نقشی پر اهمیت دارد. اما در کنار پایبندی به تمامی قوانین و مقررات از پیش تعیین شده، گاه می توان با تغیر برخی از آنها نیز، نوعی پویایی و حس متفاوت بودن را به مخاطب القا کرد. به شرط آنکه پایه های مورد قبول زندگی آنان را به طور کلی دستخوش تغییر نکند.
  7. مشکلات احتمالی در برندتان را خود شناسایی کنید. هرآنچه موجب ناخوشایندی و نارضایتی مشتریان می شود را از قبل مورد بررسی قرار دهید. لازمه ی این کار این است که از بیرون و از دیدگاه یک مشتری به کسب و کار خود نگاه کنید نه از دیدگاه صاحب آن کسب و کار. فراموش نکنید که برندها برای مصرف کنندگان هستند و رضایت آنان در الویت قرار دارد.
  8. چه موانعی می تواند منجر به عدم استفاده یا دشواری در خرید از برند شما برای مشتریان باشد. چگونه می توانید بر این موانع غلبه کنید؟ آیا وجود یک رقیب قدرتمند منجر به عدم تمایل مصرف کنندگان به استفاده از محصولات شما می شود یا عدم توزیع مناسب محصولات منجر به دشواری در خرید می شود؟ موانع را شناسایی و سعی در رفع آنها داشته باشید.
  9. دشمنان برند خود را مشخص کنید: دشمنان حقیقی یا خیالی و متصور شده ی برندتان را شناسایی کنید. (برای مثال کمپین های ضد سیگار در اروپا، صنعت دخانیات را با مشکل رو به رو می کند)
  10. بررسی تاریخ برند: چه درس ها و تجربه هایی از استراتژی ها و تاکتیک های گذشته ی برندتان فرا گرفته اید که منجر به رشد برندتان در گذشته شده است و این تجربه ها چگونه می تواند راه حل های مناسب برای برند فعلی داشته باشد.(برای برندهایی که جایگاه یابی مجدد داشته اند)
  11. برند شما از کجا آمده است و چه معنا و مفهوم صریح یا ضمنی در بر دارد؟ چه ویژگی هایی دارد که می تواند برندتان را جذاب کند. برای بیان داستان و پیام برند خود بی شک باید تاریخچه و هویت جذابی بیان کنید تا برای مشتریان نیز جالب توجه باشد.
  12. داستان خود را خلاقانه و حرفه ای بیان کنید. استفاده از داستان ها و پیام تکراری نمی تواند مخاطبان را با برند همراه کند.
  13. آنچه می خواهید در مرکز توجه برای برندتان باشد را مشخص کنید. برای مثال آیا ویژگی های منحصر به فرد آن مهم تر است یا چگونگی و نحوه ی استفاده از آن محصول یا حتی نحوه ی تولید آن؟ هرآنچه مزیت رقابتی محصول یا خدمات شما ست باید در پیام برندتان وجود داشته باشد.
  14. آیا تفاوت بزرگی در اجزای تشکیل دهنده ی برند یا محصولات شما وجود دارد؟ اگر چنین است می توان در بیان داستان برند نیز بر آن تمرکز و توجه ویژه داشت.
  15. ادعاهای برندتان را مشخص کنید. وعده های برندتان در حقیقت همان ویژگی های منحصر به فردی است که می تواند مشتریان را جذب کند. (قیمت پایین؟ کیفیت برتر؟ دسترسی ساده؟ ….)
  16. تبدیل نقاط ضعف یک برند به نقاط قوت آن یکی از دشوارترین کارها و البته مهم ترین فعالیت صاحبان کسب و کار و بازاریابان آن است. برنامه ریزی برای بیانی دیگر از نقاط ضعف به گونه ای که بتوان آنها را در ذهن مشتریان نه تنها یک نقطه ضعف بلکه به عنوان یک مزیت و تفاوت ویژه بیان کرد، برنامه ریزی استراتژیک و دقیقی را نیاز دارد.
  17. ایجاد انحصار و کمبود برای محصولات و خدماتتان به گونه ای که مخاطبان احساس کنند اگر از آنها استفاده نکنند ارزشمندی و فواید زیادی را از دست داده اند یکی از روش های مناسب برای جایگاه سازی و داستان سرایی برای برند است.
  18. بیان ارزشمندی برند در چالش ها و شرایط دشوار و نشان دادن این مسئله که برندتان می تواند در موقعیت های بحرانی نیز همچنان برتر از سایرین باشد، از جمله عواملی است که می تواند در بیان داستان، موفقیت های زیادی ایجاد کند.
  19. از شخصیت هایی معروف و حرفه ای که می توانند ماندگاری بیشتری در ذهن مصرف کنندگان داشته باشند برای بیان پیام خود استفاده کنید.
  20. مزایا و منفعتی که از برندتان حاصل می شود را برای مخاطبان خود به خوبی نشان دهید. آیا به طور کلی مزیت جدیدی ارائه می دهید یا شیوه هایی نوین برای روش های موجود است یا ترکیبی از چند مزیت را دربر دارید؟
  21. احساس و ادراکی که می خواهید افراد از شنیدن نام برند شما برایشان ایجاد شود را تعیین کنید. دوست دارید که افراد چگونه با برند شما در تعامل باشند و چه توصیفی از آن داشته باشند.
  22. نیازها و خواسته هایی که مردم را به سمت برند شما متوجه میکند از جمله مواردی است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. برنامه ریزی برای سفر خرید مشتری در ایجاد جایگاهی مناسب، بسیار اثرگذار است.
  23. برای برند خود فرهنگ و آیین مشخص ایجاد کنید. هر برندی می تواند فرهنگ خاص خود را داشته باشد به شرط آنکه در سایه ی فرهنگ آن جامعه باشد.
  24. تعیین هسته ی اصلی ارزش های برند که بتوان به کمک آنها جایگاه یابی موفق تری را تجربه کرد.
  25. اهداف و دلایل وجودی خود را به دقت برای مخاطبان و بازار هدف شرح دهید. چگونگی رسیدن به اهداف نیز اهمیت ویژه ای دارد که برای مصرف کنندگان مورد توجه است.
  26. در نهایت آنچه قرار است با استفاده از محصولات و خدمات برند شما برای مصرف کنندگان ایجاد شود را تعیین کنید. چگونه می خواهید به علاقه مندی ها و سلیقه های متفاوت مشتریان خود پاسخ دهید.

برنامه ریزی و شروعی مناسب در هر کار، به موفقیت های آتی کمک شایانی می کند. بهتر است که از همان ابتدای شروع فعالیت ها با دقت برنامه ریزی  کرد تا از شکست ها و مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

Armani - Banner online 790x63-02

 

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code