خانه مقالات بازاریابی سردرگمی ملت در انتخاب آینده و رفاه!!!

سردرگمی ملت در انتخاب آینده و رفاه!!!

9 ثانیه خوانده شده
۰
تبلیغات بانک ها

اگر سیر ادارۀ بانک ها و خدماتی که در سال های متمادی برای مردم ایران داشته اند را تحلیل کنیم، نتایج چندان درخشانی عایدمان نمی شود. به نظر می رسد بانک ها با نگاه خوشبینانه همانقدر که خدمت داشته اند، آسیب های جدی هم به بدنۀ اقتصاد، رشد، اشتغال زایی و کارآفرینی وارد نموده اند. البته لازم به ذکر است مطمئناً این آسیب ها خودخواسته و ارادی نبوده است و شرایط جامعه و وضعیت اقتصادی در بازه های مختلف زمانی، سمت و سوی مدیریت و تصمیم گیری ها را معین نموده  است که بعضاً مفید واقع نشده است. در این میان تبلیغات بانک ها به عنوان یک ابزار بازاریابی، ناخودآگاه سمت و سوی کنونی و دوره ای کسب و کار آنها را نشان می دهد و به طریقی سیاست های جاری آنها را رونمایی می کند. استراتژی  تبلیغات برگرفته از برنامه های حال و آینده، وضعیت جهت گیری بانک ها را نمایش می دهد و مخاطب را ترغیب می کند تا با شناخت مناسب ترجیح منطقی خود را انتخاب کند. این استراتژی مسلماً بسته به شرایط و نوع محصول متفاوت خواهد بود. با این تفاسیر و با یک مرور اجمالی به تبلیغات بانک ها، آیا استراتژی مورداستفاده برای تبلیغات، درست انتخاب شده است؟

گاهی با بررسی این تبلیغات یک چالش ذهنی پیش می آید. مثلاً اینکه دقیقاً هدف از این تبلیغات چیست؟ البته این یک بحث قدیمی است که یادداشت های متعددی دربارۀ آن نوشته است. برای مثال چند شعار را مرور می کنیم: "بانک خوب، سرمایه"! "بانک هزارۀ سوم"! یا "بانک ایرانیان"! اینها نمونه های نامفهومی است که عملاً نه تنها هیچ گونه مفهوم شناختی را برای مخاطب تولید نمی کند، بلکه حتی یک خلاقیت هیجانی و احساسی هم ندارد. اساساً خدمات بانک، خدماتی است که مفاهیم شناختی و عملکردی را می طلبد. مفاهیمی که دانش مخاطب را برای انتخاب افزایش دهد و مخاطب براساس شناخت می پذیرد و ترجیح می دهد. حالا این تهی بودن مفاهیم به استفاده از روش های بدیع هم کشیده است. تبریک سال ۹۷ یا "همراه بانک جدید ملت خوب نیست" از این نوع طنازی هاست که به نظر می رسد کم کم از سر ناچاری و نداشتن سوژۀ مناسب اتفاق می افتد. اما دلیل این اتفاق مسئولان تبلیغات بانک ها یا آژانس ها نیستند. وقتی شما خدمات ویژه ای برای پیشرو بودن، متفاوت بودن و بازتاب آن در تبلیغات نداشته باشید و از طرفی به هرحال بودجه ای برای تبلیغات هم داشته باشید، سعی می کنید به هر شکل در نوع تبلیغات پیشرو شوید. تبلیغاتی که البته نکتۀ ویژه ای در خود ندارد. روشی که البته بسیار نوآورانه به نظر می رسد!! چندی پیش عکس هایی در شبکه های مجازی دست بدست شد که حاکی از طنازی چند بانک بود. داستان از آنجا شروع شد که متنی بدین مضمون از قول یکی از بانک ها منتشر شد: "ابزاری مناسب برای سامان دادن به تجارت، صادرات، کشاورزی و رفاه در سطح ملی"!! پس از آن بقیۀ بانک ها به همین شیوه درصدد پاسخ دهی به بانک مذکور شدند. متاسفانه اطلاعی از اینکه کدام آژانس چنین پیشنهادی را داشته است یا اینکه اصلاً آژانسی پشت این قضیه بوده است در دسترس نیست اما تحلیل مخاطبان در این جمله خلاصه شد: ببین چقدر بانک ها بیکار شدن!!

با یک بررسی سطحی بر شعارها و تبلیغات بانک های خارجی کاملاً متوجه این خلاء استراتژی بانک های ایرانی می شوید. شعارهایی که قریب به اتفاق آنها درست انتخاب شده اند و همگی حتی اگر خدمات مناسبی هم ندارند، حتی اگر سودهای آنچنانی می دهند و اشتغال زایی را متوقف می کنند یا سودهای آنچنانی می گیرند و صنعتگران را به بدهکاران ابدی تبدیل می کنند، خدمات واقعی خود را درست معرفی می کنند و تاکید خود را حداقل بر مزیت های در دسترس همچون نظم، دقت، ارزش ها و کارآیی می گذارند.

نویسنده: رضا مافی 

مشاور توسعه بازار

مطلب اختصاصی سایت برنداِبات

.

بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

گروه توسعه کسب و کار آرمانی ارائه دهنده راهکار برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code