
آینده را سازمانها و شرکتهای هوشمند اداره می کنند.کلید بهبود، تغییر تفکر مدیران است و شرط اساسی ایجاد سازمانهای هوشمند ، داشتن مدیران هوشمند است.
یکی از وظایف مدیران هوشمند جذب صحیح و شایسته ی منابع هوشمند است.مدیران ،کارکنانی شایسته( از نظر توان ، ذات و جوهره) استخدام می کنند و سپس در آموزش مناسب آنان با سرمایه گذاری ، سعی در تجهیز لشکری آماده خواهند داشت.
خصوصیات سازمانهای هوشمند
مدیران هوشمند با کمک مشاوران و متخصصان استعدادیابی و توسعه شغلی ، انسانهای هوشمند را متناسب با شغل مربوطه استخدام می کنندو با سرمایه گذاری روی آنها سازمانهای هوشمند ایجاد می شودکه دارای خصوصیات و ویژگی های زیر هستند:
- سازمانهای هوشمند ادراک خویش را از محیط درون و بیرون سازمان مورد ارزیابی واقعی قرارمی دهند و در راستای ارتقای ان برنامه ریزی و اقدام می کنند.
- سازمانهای هوشمند به حافظه سازمانی اهمیت می دهند و با ثبت و ظبط اطلاعات و طبقه بندی آنها به سمت ارتقای دانایی سازمان خرکت می کنند. آنها برای تبدیل اطلاعات فردی که در ذهن افراد است به حافظه ی سازمانی کمک می کنند.
- سازمانهای هوشمند یادگیری بالایی دارند . آنها آموزش می بینند، آنها برای آموزش سرمایه گذاری می کنندو مهتر آنکه آموزش را به یادگیری و مهارت تبدیل می کنند و در عمل بکار می گیرند.آناها برای آموزش جمعی اهمیت زیادی قائل هستند.
- سازمانهای هوشمند تبادل اطلاعات را در سطوح مختلف سازمانی جاری می سازند.
- سازمانهای هوشمند اهل استدلال و منطق هستند. به راختی چیزی را نمی پذیرند و به راحتی موضوع و اصلی علمی را رد نمی کنند.آنها به قواعد تصمیم گیری درست پایبند هستند.آناها با خطرات و تهدیدات برخورد منطقی می کنند.
- کارکنان سازمانهای هوشمند ، درک کرده اند که کسب و کارشان نیز مانند زندگی یک سری تصمیم گیری است. انها به تصمصم گیری با کیفیت بالا در سازمان بها می دهند.
- سازمانهای هوشمند انچه را که موجب هوشمندی سازمان می شود مشخص کرده و تقویت می کنند.انها تلاش دارند تا به فرصت ها پاسخ مناسب دهند و فرصت باب باشند.
- سازمانهای هوشمند می دانند که همه چیز در حال تغییر است. پس ساختارها و فرایندهای خودشان را نیز برای ارتقاء هوشمندی سازمانی توسعه می دهند.
- سازمانهای هوشمند می دانند که هوشمندی پیوسته ، لازمه ی مزیت در دنیای رقابتی و پر چالش عصر امروز و آینده است.پس با بینش در حفظ ارتقای ان می کوشند.
- سازمانهای هوشمند در مقاطع زمانی مشخص استراتژیشان را مورد ارزیابی و بازنگری قرار می دهند.آنها همان اندازه که به برنامه ریزی استراتژیک اهمیت می دهند ، تفکر استراتژیک را نیز به آن می افزایند و بصیرت خودشان را از دنیای رقابتی هر لحظه و مداوم افزایش می دهند.
- سازمانهای هوشمند ، به صورت مستمر با زیر نظر گرفتن و رصد کردن رقبا ، افزون بر کسب اطلاعات از رفتارهای فعلی رقبا ، می کوشند قابلیت ها و رفتارهای آینده آنها را پیش بینی کرده و سناریوسازی کنند.
- سازمانهای هوشمند ، تاثیر عملیات جاری خودشان را بر مشتریان و سایر شرکای تجاری نظیر تامین کنندگان و واسطه ها مورد ارزیابی قرار می دهند و در صورت لزوم ان را بازنگری می کنند.
- سازمانهای هوشمند ، چشم انداز بلندمدت دانرد و تمام کوشش آنها در راستای نزدیک شدن به اینده ی زیبا و ارمانی خودشان است.همچنینی بیانیه ماموریت مناسبی دارند و کارکنان نسبت به آن آگاه و متعهد می سازند.
سازمانهای هوشمند ممکن است شرایط زیر راداشته باشند:
- افراد خوب ( که با یکدیگر به خوبی کار می کنند) در اینجا اهمیت کارگروهی مد نظر است.
- تکنولوژی خوب ، شاید تکنولوژی هم خیلی عالی و به روز نباشد اما مهم این است که از تکنولوژی موجود چقدر توانسته ایم بهره ی مناسب ببریم.
- الگوی همکاری ( ۲+۲=۵) اشاره به سینرژی و توان افزایی دارد.
خصوصیات سازمانهای کُند ذهن
خصوصیات و ویژگی های زیر در سازمان های کند ذهن مشهود است:
- نادیده گرفتن پیامهای مهم محیطی: آنها نسبت به محیط اطراف خود حساس نیستند.
- عدم توانایی تشخصی امور مهم از امور کم اهمیت
- واکنش نامرتبط به بحران : آنها توجه ندارند که استراتژی و تاکتیک های زمان بحران با زمان عادی متفاوت است.
- عدم توانایی یادگیری از شکست ها
- نوآوری کُند و آهسته : اساس هر کسب و کار ، بازارایابی و نوآوری است.
سازمانهای کُند ذهن ممکن است شرایط زیر را داشته باشند:
- افراد با هوش ( که باهمدیگر تبادل نظر ندارند) همچون جزایری جداگانه می باشند در فاصله نزدیک بدون راه به یکدیگر هستند.
- تکنولوژی بسیار پیشرفته (که پیوستگی آنها با هم ضعیف است) اصل یکپارچگی و نگرش سیستمی در این سازمانها ضعیف است.
- الگوی تداخل( بصورت ۲+۲=۳) اصطکاک منفی و فرسایش سازمان ، ثمره سازمانهای کند ذهن است.