خانه مقالات برندینگ خصوصیات سازمانهای هوشمند

خصوصیات سازمانهای هوشمند

4 ثانیه خوانده شده
۰
سازمان های هوشمند

آینده را سازمانها و شرکتهای هوشمند اداره می کنند.کلید بهبود، تغییر تفکر مدیران است و شرط اساسی ایجاد سازمانهای هوشمند ، داشتن مدیران هوشمند است.

یکی از وظایف مدیران هوشمند جذب صحیح و شایسته ی منابع هوشمند است.مدیران ،کارکنانی شایسته( از نظر توان ، ذات و جوهره) استخدام می کنند و سپس در آموزش مناسب آنان با سرمایه گذاری ، سعی در تجهیز لشکری آماده خواهند داشت.

 

خصوصیات سازمانهای هوشمند

مدیران هوشمند با کمک مشاوران و متخصصان استعدادیابی و توسعه شغلی ، انسانهای هوشمند را متناسب با شغل مربوطه استخدام می کنندو با سرمایه گذاری روی آنها سازمانهای  هوشمند ایجاد می شودکه دارای خصوصیات و ویژگی های زیر هستند:

  • سازمانهای هوشمند ادراک خویش را از محیط درون و بیرون سازمان مورد ارزیابی واقعی قرارمی دهند و در راستای ارتقای ان برنامه ریزی و اقدام می کنند.
  • سازمانهای هوشمند به حافظه سازمانی اهمیت می دهند و با ثبت و ظبط اطلاعات و طبقه بندی آنها به سمت ارتقای دانایی سازمان خرکت می کنند. آنها برای تبدیل اطلاعات فردی که در ذهن افراد است به حافظه ی سازمانی کمک می کنند.
  • سازمانهای هوشمند یادگیری بالایی دارند . آنها آموزش می بینند، آنها برای آموزش سرمایه گذاری می کنندو مهتر آنکه آموزش را به یادگیری و مهارت تبدیل می کنند و در عمل بکار می گیرند.آناها برای آموزش جمعی اهمیت زیادی قائل هستند.
  • سازمانهای هوشمند تبادل اطلاعات را در سطوح مختلف سازمانی جاری می سازند.
  • سازمانهای هوشمند اهل استدلال و منطق هستند. به راختی چیزی را نمی پذیرند و به راحتی موضوع و اصلی علمی را رد نمی کنند.آنها به قواعد تصمیم گیری درست پایبند هستند.آناها با خطرات و تهدیدات برخورد منطقی می کنند.
  • کارکنان سازمانهای هوشمند ، درک کرده اند که کسب و کارشان نیز مانند زندگی یک سری تصمیم گیری است. انها به تصمصم گیری با کیفیت بالا در سازمان بها می دهند.
  • سازمانهای هوشمند انچه را که موجب هوشمندی سازمان می شود مشخص کرده و تقویت می کنند.انها تلاش دارند تا به فرصت ها پاسخ مناسب دهند و فرصت باب باشند.
  • سازمانهای هوشمند می دانند که همه چیز در حال تغییر است. پس ساختارها و فرایندهای خودشان را نیز برای ارتقاء هوشمندی سازمانی توسعه می دهند.
  • سازمانهای هوشمند می دانند که هوشمندی پیوسته ، لازمه ی مزیت در دنیای رقابتی و پر چالش عصر امروز و آینده است.پس با بینش در حفظ ارتقای ان می کوشند.
  • سازمانهای هوشمند در مقاطع زمانی مشخص استراتژیشان را مورد ارزیابی و بازنگری قرار می دهند.آنها همان اندازه که به برنامه ریزی استراتژیک اهمیت می دهند ، تفکر استراتژیک را نیز به آن می افزایند و بصیرت خودشان را از دنیای رقابتی هر لحظه و مداوم افزایش می دهند.
  • سازمانهای هوشمند ، به صورت مستمر با زیر نظر گرفتن و رصد کردن رقبا ، افزون بر کسب اطلاعات از رفتارهای فعلی رقبا ، می کوشند قابلیت ها و رفتارهای آینده آنها را پیش بینی کرده و سناریوسازی کنند.
  • سازمانهای هوشمند ، تاثیر عملیات جاری خودشان را بر مشتریان و سایر شرکای تجاری نظیر تامین کنندگان و واسطه ها مورد ارزیابی قرار می دهند و در صورت لزوم ان را بازنگری می کنند.
  • سازمانهای هوشمند ، چشم انداز بلندمدت دانرد و تمام کوشش آنها در راستای نزدیک شدن به اینده ی زیبا و ارمانی خودشان است.همچنینی بیانیه ماموریت مناسبی دارند و کارکنان نسبت به آن آگاه و متعهد می سازند.

 

سازمانهای هوشمند ممکن است شرایط زیر راداشته باشند:

  • افراد خوب ( که با یکدیگر به خوبی کار می کنند) در اینجا اهمیت کارگروهی مد نظر است.
  • تکنولوژی خوب ، شاید تکنولوژی هم خیلی عالی و به روز نباشد اما مهم این است که از تکنولوژی موجود چقدر توانسته ایم بهره ی مناسب ببریم.
  • الگوی همکاری ( ۲+۲=۵) اشاره به سینرژی و توان افزایی دارد.

 

خصوصیات سازمانهای کُند ذهن

خصوصیات و ویژگی های زیر در سازمان های کند ذهن مشهود است:

  • نادیده گرفتن پیامهای مهم محیطی: آنها نسبت به محیط اطراف خود حساس نیستند.
  • عدم توانایی تشخصی امور مهم از امور کم اهمیت
  • واکنش نامرتبط به بحران : آنها توجه ندارند که استراتژی و تاکتیک های زمان بحران با زمان عادی متفاوت است.
  • عدم توانایی یادگیری از شکست ها
  • نوآوری کُند و آهسته : اساس هر کسب و کار ، بازارایابی و نوآوری است.

 

سازمانهای کُند ذهن ممکن است شرایط زیر را داشته باشند:

  • افراد با هوش ( که باهمدیگر تبادل نظر ندارند) همچون جزایری جداگانه می باشند در فاصله نزدیک بدون راه به یکدیگر هستند.
  • تکنولوژی بسیار پیشرفته (که پیوستگی آنها با هم ضعیف است) اصل یکپارچگی و نگرش سیستمی در این سازمانها ضعیف است.
  • الگوی تداخل( بصورت ۲+۲=۳) اصطکاک منفی و فرسایش سازمان ، ثمره سازمانهای کند ذهن است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code