از تمام ابزارهای توسعه برند، تنها یکی از آنها می تواند قدرت تجربه ژرف و مشترک به قدمت دهها هزار سال به برند شما بدهد. این ابزار، کهن الگوهای برند است که قوی ترین روش برای تقویت و تمییز برند شما است.
تاریخچه مختصری از کهن الگوها
کهن الگوها به قدمت داستان سرایی هستند. افلاطون فیلسوف یونانی اولین بار ایده کهن الگوها را زمانی کشف نمود که از "اشکال عنصری"، الگوهای ایده آلی که همه چیز در جهان مادی بر اساس آن است، صحبت کرد.
در طول سالیان، بسیاری از متفکران بزرگ نظریات مشابه "الگوها" یا "دسته بندی" ازلی را مطرح کرده اند. اما روانشناس کارل یونگ بود که این ایده را به جهان مدرن معرفی کرد. یونگ پیشنهاد کرد که افکار و رفتارهای ناخودآگاه ما را می توان با داستان های قدیمی که همه انسان ها آن را درک می کنند توضیح داد- داستان هایی که قدمت آن به اولین نمونه های خودآگاهی انسان برمی گردد.
جوزف کمپبل اسطوره شناس مشهور، توپ کهن الگویی را از آنجا برداشت، و بررسی کرد چگونه کهن الگوها، جستجوی مداوم انسان ها برای یافتن معنا در جهان را از طریق اسطوره، دین، هنر، ادبیات، فرهنگ پاپ، و … توضیح می دهد.
این که آیا این داستان تلاش یک قهرمان حماسی است، یا معالجه خیرخواه یک پرستار، و یا پیگیری عاشقانه یک عاشق، کهن الگوها داستان هایی هستند که همه ما به طور غریزی آن را درک می کنیم.
برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات www.brandabout.ir
قدرت کهن الگوهای برند
شناسایی و اعمال نفوذ کهن الگوی برند قوی ترین راه برای گشودن پتانسیل واقعی آن است. دلیل آن این است که کهن الگوها نشان دهنده مفاهیم جهانی و پایداری از معنا، رفتار، و ارتباطات هستند. آنها مفهوم بشریت را به ماموریت و ارزش های شما القا کرده و به تمییز برند از رقبا کمک می کند.
کهن الگوهای برند این امکان را می دهد که به عمیق ترین و اصلی ترین حقیقت برندتان اشاره کنید و داستان برند خود را به روشی احیا کنید که بطور مغناطیسی مشتریان ایده آل را جذب می کند.
این ارتباط غریزی و ناخودآگاه به ذهن مشتریان شماست و ارزش واقعی کهن الگوهای برند همین است. کهن الگوهای برند محرک های اولیه مشتریان را برمی انگیزد که در نهایت به تعامل و خرید می انجامد.
نتیجه این است که وقتی مشتریان با کهن الگوی برند همسو می شوند، به پیام برند اعتماد می کنند. و اعتماد پایه و اساس رابطه نام عمیق و پایدار بین برند و مشتری است.
بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید
برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات
۱۲ کهن الگوی اصلی برند
برند شما کدام کهن الگو است؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید به طیف کهن الگوهای موجود نگاهی بیندازیم. ۱۲ کهن الگوی اساسی در برند مورد استفاده قرار می گیرد:
خلق کننده
خلق کننده عاشق تخیل و ابراز وجود است. این کهن الگو، قهرمان طراحی و زیبایی شناسی، پاسخگوی نیازهای اجتماعی تخیل و نوآوری است. برندهایی شامل والت دیزنی، ادوبی، LEGO، و Pinterest.
حاکم
حاکم رهبری است که مظهر قدرت و کنترل می باشد. این کهن الگو بیانگر اعتماد به نفس و فرمانده، و به عنوان رئیس در میان قبیله در جایگاه شایسته خود است. رولز رویس، بریتیش ایرویز، دانشگاه جورج واشنگتن، و لویدز TSB .
مراقب
مراقب در مورد از خود گذشتگی و پرورش دیگران است. مراقب، مهربان و سخاوتمند، معتقد است که مسئولیت آنها کمک به افراد پیرامون خود است. برندهایی مانند Dove، سازمان عفو بین الملل، و بیمه Allstate .
دلقک
هدف دلقک تنها ایجاد سرگرمی نیست، بلکه هدف اینست که این کار را طوری انجام دهد که به حقیقت قدرت اشاره کند. دلقک شعبده بازی است که قوانین را با طنز مسخره می کند که این طنز گاهی اوقات خفیف و گاهی تند و تیز است. برندهایی مانند GEICO، IKEA، بن و جری، و Jack in the Box .
شهروند
ترکیب صداقت و انصاف. شهروند، جامعه و پیدا کردن هدف در خدمات و نظارت را در ذهن تداعی می کند. ارزش شهروند بیشتر از سود و یا منافع شخصی است. برندهایی مانند Habitat for Humanity ، کفش تامز، AAA، و Kickstarter .
عاشق
عاشقانه و احساسی. عاشق علاقه مند زیبایی است و میل شدید به همکاری دارد. این کهن الگو تجربه های خوب جسمانی و پرورش را برمی انگیزد. برندهایی مانند شانل، هاگنداز، eHarmony و Tiffany & Co .
قهرمان
قهرمان نجات دهنده جامعه و ناجی است. مشخصه های آن شجاعت، ایثار، و موفقیت است. قهرمان به دنبال تغییر و تحول شخصی برای غلبه بر بدبختی است. برندهایی مانند نایک، Under Armour، ارتش ایالات متحده، و پزشکان بدون مرز.
شعبده باز
پویا، فرمند، و باهوش. شعبده باز تبدیل اسرار پنهانی و رویاها به واقعیت را در ذهن تداعی می کند. شعبده باز یک متفکر عمیق و مشاور مورد اعتماد است. برندهایی مانند اپل، آکیلس، Genentech، و گوگل.
شورشی
شورشی یک یاغی و منادی تغییر اجتماعی است. پرووکاتور کامل. شورشی به دنبال چالش کشیدن وضعیت موجود با پرداختن به ارزش های متعارف است. برندهایی مانند ویرجین، هارلی دیویدسون، Levi Strauss & Co و MTV .
کاوشگر
کنار زدن دائمی مرزها به امید کشف مرزهای جدید. کاوشگر نوآورانه و بلند پروازانه است. این کهن الگو با سودای سفر و آزادی شناخته می شود، و همیشه به دنبال استقلال است. برندهایی مانند REI، پاتاگونیا، استارباکس، و ناسا.
حکیم
نگهبان عقل و دانش و هوش. حکیم کهن الگویی است که مردم برای مشاوره نزد او می روند. حکیم به دنبال حقیقت و شفافیت از طریق تحقیق و بررسی و تفکر منطقی است. برندهایی مانند دانشگاه هاروارد، روزتا استون، کلینیک مایو، و اسمیتسونیان.
بی گناه
بی گناه تجسم پاکی و فضیلت است. خوش بین همیشگی. بی گناه لحظه های ساده کودکانه عاری از فساد و بدبینی را به ذهن تداعی می کند. برندهایی مانند Ivory، Nintendo Wii، Method، و فولکس واگن.
گشودن قدرت کهن الگوی برند شما
گشودن قدرت کهن الگوی برند با درک عمیق برندتان شروع می شود. برند شما چه خدمتی اراائه می کند؟ انگیزه های آن چیست؟ چرا وجود دارد؟ با پاسخ دادن به سوالات اساسی مانند این موارد، متوجه می شوید کدام کهن الگو برند شما را بهتر تعریف می کند.
هر چند شناسایی کهن الگوی برندتان فقط آغاز کار است. هدف این است که به کمک این کهن الگو، داستان برند خود را احیا کنید. داستان های برند ساخته شده بر اساس کهن الگوها، داستان هایی هستند که از نظر غریزی و مغناطیسی مشتریان را جذب می کند. چون کهن الگوها مفهوم پایداری را به آنها القا می کند، تاثیر غریزی فوری داشته و کشش عمیق و پایداری را در مشتریان تحریک می کند.
مطلب مرتبط:برند خود را بشناسید
ساختن داستان های برندی که ریشه در مفهوم ذاتی غنی کهن الگوهای داشته باشد تضمین می کند که برند شما هدفمند، معتبر و منسجم است. کهن الگوها یک روایت معروف و فوری به برند شما می دهد که مطابق تجربه انسانی است. اگر مشتریان شما می توانند با چنین قدرتی برند شما را بازگو کنند، تصور کنید چه نوع روابط باارزش و پایداری می توانید با آنها ایجاد کنید.
بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید
برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات