
تمام چیزهایی که درباره بازسازی برند شرکت خود باید بدانید
قسمت دوم
نشانه های زمان بازسازی برند
از کجا بدانید که آیا زمان بازسازی برند شرکت شما فرا رسیده است یا نه؟ ارزش دارد که زمانی را جهت ارزیابی وضعیت اختصاص دهید. در اینجا لیستی از نشانه هایی که لزوم بازسازی برند را نشان می دهند، می آوریم. به دقت بیاندیشید و اگر بیش از ۲ مورد از هر یک از این نشانه ها در مورد شرکت شما صادق بود، احتمالا برند شما نیاز به به روز رسانی دارد.
مطلب مرتبط: قسمت اول راهنمای بازسازی برند
آیا نیازمند بازسازی برند هستید؟
نشانه ها
- نام برند ما دیگر نشان دهنده چشم انداز شرکت مان نیست.
- از ارائه کارت های ویزیت کسب و کار خود خجالت می کشیم.
- مزیت رقابتی ما بیان مبهم و یا ضعیفی دارد.
- برند ما تمرکز خود را از دست داده و درک آن بیش از حد پیچیده شده است.
- مدل کسب و کارمان و یا استراتژی ما تغییر کرده است.
- رشد کسب و کار بیشتر از برند فعلی ما شده است.
- ما در حال حاضر و یا به تازگی ترکیب و ادغام شده ایم.
- کسب و کار ما نقل مکان کرده یا حوزه جغرافیایی خود را گسترش داده است.
- ما باید برند تصویر منفی را از برند خود بزداییم.
- ما در افزایش قیمت و افزایش حاشیه سود خود مشکل داریم.
- ما می خواهیم نفوذ خود را بیشتر کرده و مخاطبان جدیدی را جذب کنیم.
- ما افراد با استعداد برتر را برای موقعیت های شغلی خالی خود جذب نمی کنیم.
فرایند بازسازی برند
بازسازی برند شامل ۵ مرحله می باشد که هر مرحله مانند مرحله بعدی مهم است. برندهای معتبر از یک فرآیند آگاهانه و با برنامه متولد می شوند. از گوشه و کنار کاری زدن در دراز مدت برای شما هزینه دربر خواهد داشت. زمان صرف کنید تا هر یک از این مراحل را بخوبی انجام دهید تا پاداش بازسازی برند را در سال های آینده مشاهده نمایید.
۱- تحقیق
تحقیقات سخت و عمیق سنگ بنای هر برندسازی موفق است. یک رویکرد مبتنی بر شواهد شما را قادر می سازد در طول فرآیند برندسازی آگاهانه تصمیم گیری کنید. اگر می خواهید به رهبر بازار تبدیل شوید، درک جامعی از ماهیت شما به عنوان یک برند، و جایگاه شما در چشم انداز رقابتی ضروری است که تنها از طریق تحقیقات کامل امکان پذیر می باشد.
- تجزیه و تحلیل چشم انداز بازار
- تقسیم بندی مخاطبان
- تحقیقات داخلی برند
- تحقیقات مشتری
- توسعه شخصیت
- حسابرسی برند
۲- استراتژی
هدف از استراتژی، تعریف شالوده روانی برندتان و جایگاه یابی آن برای رشد در آینده می باشد. در این مرحله شما می خواهید در مورد ویژگی های اصلی برند خود به اتفاق نظر برسید. با تعریف عناصری مانند هدف، چشم انداز، ماموریت و ارزش ها، یک قطب نمای برند مشخص می کنید تا با آن طرح های آینده را هدایت کنید. نتیجه آن تخلیص برند شامل پیام های اصلی شما، تمایزکننده های کلیدی، و جایگاه خوب در بازار می باشد.
- استراتژی برند
- جایگاه یابی برند
- ساختار برند
- پیام رسانی برند
- نامگذاری
- شعار
۳- هویت
هویت برند شما که چیزی به مراتب بیشتر از تنها یک لوگو است، باید تخلیص بصری اهداف و هویت آن را نشان دهد. استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از مراحل تحقیق و استراتژی، امکان ایجاد یک هویت معتبر را برای شما فراهم می سازد. هویت است که سبب تقویت تمایز شما شده و اثرات ماندگار می گذارد. باید هر کدام از رنگ ها، تایپوگرافی، و تصویرنگاری به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا ترکیبی حاصل آید که کاملا هویت و داستان برند شما را می رساند.
- لوگو
- رشته هویت
- پالت رنگ
- تایپوگرافی
- تصویرنگاری
- سبک تصویر
۴- بیان
بیان چند وجهی و گسترده شامل تمام مواردی است که برند شما مخاطبان هدف خود را درگیر می کند. بیان، زبانی است که آفرهای شما را شرح داده و تصویری است که روح برند شما را نشان می دهد و شامل وب سایت شما، بسته بندی، تضمین بازاریابی شما، و هر طرح دیگری می باشد که در ارتباط برند شما با مخاطبانی است که به آنها خدمات رسانی می کنید. هر کدام از این نقاط تماس با مشتری باید مظهر پویای هویت برند شما باشد.
- وب سایت
- نوع نگارش
- عکاسی
- ضمانت
- بسته بندی
- امضا
۵- هماهنگی
هماهنگی، فعال سازی و تنظیم فعالیت های برند شما است و با تهیه دستورالعمل های برند (سندی که دقیقا نحوه بیان برند شما را تشریح می کند) آغاز می شود. سپس، هماهنگی داخلی و خارجی به عنوان بخشی از طرح برند، با تضمین درک کارکنان و مشتریان شما از هدف کامل برند به دست می آید. هماهنگی یک فعالیت مستمر و فرآیند تضمین اعتبار برند است.
- دستورالعملهای برند
- طرح های برند
- آموزش برند
- معیارهای برند
- مدیریت برند
- فعال سازی برند
ادامه دارد…
نویسنده: پژمان پاکدامن
کارشناس و طراح استراتژی برند
سری مقالات استراتژی بازسازی برند- rebranding
مطلب اختصاصی سایت برنداِبات