خانه مثلث فضای‌ کسب و کار ۹۵ / دکتر مهدی چائی چیان

مثلث فضای‌ کسب و کار ۹۵ / دکتر مهدی چائی چیان

 

Brandabout-Norooz chaeeichian

ویژه نامه “نوبهار۹۵″-برنداِبات-دکتر مهدی چائی چیان

به بهانه نوروز و سال نو و ارزیابی فضای کسب و کار در سال آینده به گفتگو با دکتر مهدی چائی چیان نشستیم.

به نظر من فضای‌ کسب و کار در ایران در سال ۹۵ از نظر کلی‌، تاکید می‌کنم از نظر کلی‌ مثبت است. تاکید من روی کلیت این فضا به این دلیل هست که عوامل زیادی وجود دارند که بالقوه میتوانند این فضا را بیشتر مثبت یا بر عکس به سمت منفی‌ سوق دهند. بدون شک پایه این مثبت بودن توافق هسته‌ای یا به قولی‌ “برجام” است. من عوامل تاثیر گذار را به سه دسته عمده تقسیم می‌کنم و آنها را سه راس مثلثی که آنرا “مثلث فضای‌ کسب و کار ۹۵” مینامم می‌‌دانم. این سه راس عبارتند از

(۱) عوامل محیطی‌ (شامل مسائل سیاسی منطقه خاور میانه و جهان، مسائل محیط زیستی‌ و در صدر آن “کمبود آب”، وضعیت اقتصاد جهان به خصوص چین، اروپا و آمریکا و مسائلی‌ نظیر آن)

(۲) دولت و نحوه عملکرد آن (شامل استراتژی‌های بانکی‌، پولی‌، اقتصادی، سیاست داخلی‌ و خارجی‌، حمایت از کسب و کارهای کوچک، اشتغال زایی،  جذب سرمایه خارجی‌ و مسائلی‌ نظیر آن)

(۳) بنگاه‌های اقتصادی (شامل نو آوری، تحقیق و توسعه، بهبود عملکرد و افزایش بهره وری، افزایش رضایتمندی کارمندان، مشتریان و جامعه و مسائلی‌ نظیر آن). بنابر این مدل، پیش بینی‌ دقیق فضای‌ کسب و کار بهتر به دست خواهد آمد، اما به خاطر محدودیتی که در این پرسشنامه از نظر حجم پاسخ دارم از بحث روی عوامل خودداری می‌کنم، ولی‌ در صورت تمایل می‌توان در جلسه‌ای تخصصی بیشتر به این مدل پرداخت.

نکته دیگر اینکه همانطور که در ابتدا اشاره کردم به نظرم این فضا به سمت بهبود پیش خواهد رفت، اما باید به یاد داشته باشیم تغییرات این فضا حتی با تغییرات مثبت در راس‌های مثلث، زمانبر خواهد بود. اصولا بهبود وضعیت اقتصادی که من آنرا به چرخی بسیار سنگین با اینرسی (به قول فیزیک دانان) زیاد تشبیه می‌کنم، زمان زیادی نیاز دارد تا به سرعت‌های بیشتر برسد کما اینکه در موقع نزول نیز به خاطر همین اینرسی زیاد در چرخش به زمان زیادی برای توقف یا کاهش سرعت نیاز خواهد داشت.

 

در سال آینده اتفاقات جالب در ایران در حوزه بازاریابی فکر می‌کنم به شرط ورود شرکت‌های خارجی ‌، انتظار بالای آنها از فعالین این حوزه چه از نظر دانش و چه از نظر نوآوری، عدم کپی در تبلیغات به خاطر الزام آنها به رعایت “کپی‌ رایت” و خدمات بهتر به مشتریان خواهد بود. از طرف دیگر فکر می‌کنم شرکتهایی نظیر “ایران ایر” به خاطر خرید هواپیماهای جدید (نظیر قرارداد اخیر با ایرباس) ، نیازمند افزایش تخصص و نوآوری در حوزه مارکتینگ برای جذب مشتریان بیشتر چه در داخل و چه در خارج از کشور هستند.

 

کلا من به عید و عیدی علاقه مندم بنابر این قصد دارم یک عیدی ویژه به خوانندگان عزیز شما تقدیم کنم که امیدوارم مورد علاقه و قبول آنها قرار گیرد. از دهه گذشته مفهوم جدیدی در حوزه بازاریابی در دانشگاه‌های پیشتاز دنیا مطرح شده به عنوان “منطق تسلط خدمات” ، البته اگر آنرا خوب به فارسی برگردانده باشم. از طرف دیگر موضوع “بازاریابی خدمات” هم موضوع جالب توجه دیگری است که میتواند مورد توجه فعالین این حوزه در ایران قرار گیرد. عیدی من یک وبینار یا سمینار (در صورتی‌ که به ایران بیایم ) در یکی‌ از دو موضوع مطرح شده به انتخاب خوانندگان عزیزتان خواهد بود. امیدوارم این عیدی مورد قبول عزیزان قرار گیرد.

 

در سالی‌ که گذشت اتفاقات جالب متعددی در حوزه بازاریابی در جهان رخ داد. یکی‌ از جالب‌ترین و با مزه‌ترین این اتفاقات سوال یک پسر بچه پنج ساله از “رویال میل” یا همان شرکت پست بریتانیا و استفاده بسیار هوشمندانه این شرکت از آن  ، جهت “باز مارکتینگ” (Buzz Marketing) بود. خلاصه ماجرا این بود که پسری پنج ساله بنام الیور از این شرکت قیمت ارسال کارت تبریک کریسمس به مریخ را جویا شده بود. “رویال پست” هم از “ناسا” برای محاسبه قیمت دقیق تقاضای کمک کرد.  سرانجام با در نظر گرفتن وزن کارت، مسافت پانصد و شصت و هفت میلیون کیلومتری تا مریخ ، هزینه سوخت و دیگر موارد، قیمت دقیق برابر یازده هزار و ششصد و دو پوند و بیست پنج پنس محاسبه و برای الیور ارسال گردید. بازتاب خبری این رویداد در رسانه‌‌ها که همان هدف اصلی‌ ازBuzz Marketing  هست بسیار جالب و گسترده بود به خصوص که این اخبار در زمان مناسب یعنی‌ اوایل ماه دسامبر انتشار یافت. اگر دوستان تمایل دارند بیشتر در این باره بخوانند میتوانند با استفاده از جمله فارسی “هزینه فرستادن کارت کریسمس به مریخ چقدر است؟” یا به انگلیسی‌ “How much does it cost to send a letter to Mars ” در گوگل سرچ کنند، و این خبر رو در خبرگزاریها دنبال کنند.

در پایان تمایل دارم از این فرصت استفاده کنم و فرا رسیدن نوروز و سال جدید رو به همه خوانندگان عزیز سایت و همینطور دست اندرکاران سایت تبریک بگویم  و برای همگی‌ تندرستی، آرامش و شادی در سال جدید آرزو کنم.

هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز.

 

دکترمهدی چائی چیان 

مشاور و مدرس بازاریابی در ایران ،سوئد و کانادا

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code