خانه اخبار حفظ اعتبار کسب وکار در گرو صداقت

حفظ اعتبار کسب وکار در گرو صداقت

5 ثانیه خوانده شده
۰

 

حفظ اعتبار یک کسب و کار در میان مشتریان از جمله موارد مهم و ضروری برای تمامی اعضای تیم فروش است. در حقیقت داشتن جایگاهی خاص به عنوان کسب و کاری مورد اعتماد و دارای اعتبار در ذهن مشتری، کلید موفقیت یک فروشنده است.همچنین بخش فروش به دلیل یکی از نقاط تماس مهم هر شرکت، عملکرد آنها میتواند تاثیر زیادی بر جایگاه برند داشته باشد.

در این یادداشت به مرور موارد چالش برانگیزی که می تواند اعتماد و صداقت تیم فروش را نزد مشتریان خدشه دار کند می پردازیم.

 

  1. از ارائه ی پیشنهاداتی که مورد علاقه ی مشتریان نیست خودداری کنید: گاه پیشنهاداتی که ارائه می کنید، با قیمتی که برای آن محصول در نظر میگیرید حقیقتا متناسب نیست و باعث میشود که در صورت ادامه ی این روند، صداقت شما نزد مشتریان متزلزل شود. به جای آنکه در پی سودهای کوتاه مدت باشید، با ایجاد رابطه ای مبتنی بر وفاداری، مشتریان خود را افزایش دهید و سود بلندمدت را مدنظر قرار دهید. و به عنوان مثالی دیگر میتوان به این نکته اشاره کرد که، در سال های گذشته این امر بسیار متداول بوده است که تعداد محصول تحویل داده شده به مشتری، بیشتر از تعداد درخواستی وی بود و عموما پس از اعتراض مشتری، تنها با یک عذرخواهی و با کمی نرمش در مدت زمان پرداختها، مسئله حل می شد. اما در طولانی مدت زمینه ساز ایجاد حس بی اعتمادی در مشتریان شده که قطع روند همکاری وخدشه دار شدن وجهه شرکت از پیامدهای آن بود.
  2. در مورد ارزش و کیفیت محصولات خود مبالغه نکنید: حقیقت این است که هرآنچه به مشتریان خود وعده دهید، درنهایت مصرف کنندگان نیز انتظار دریافت همان را خواهند داشت. اگر وعده های شما با آنچه ارائه می کنید تطابق نداشته باشند به سرعت اعتبار خود را از دست خواهید داد. در بازار رقابت امروزی، صرفا برطرف کردن یک نیاز مشخص، عامل و مزیت رقابتی محسوب نمی شود. مهم نیست که کالای شما فقط نیاز مصرف کننده را برطرف می کند، مهم تطابق آنچه به آنها وعده داده اید با چیزی است که ارائه می نمائید. شاید نیاز یک مصرف کننده با کالایی که کیفیت متوسطی دارد نیز برطرف شود، اما اگر از ابتدا وعده ی یک کالا با کیفیت برتر را به او داده باشید، دیگر نمیتوانید با کیفیت متوسط او را راضی کنید. پس در بیان ویژگی های محصولات خود، صادق باشید و هرآنچه را که خود قبول دارید به مشتریان اعلام نمائید، نه ایده آل های ذهنی خود را. عدم تطابق وعده های شما وایجاد تجربه ای همراه با نارضایتی توسط مشتری پس از دریافت محصول(یا خدمت)، منجر به بی اعتمادی مشتری به مجموعه شما می شود.
  3. اخبار ناخوشایند را از مشتریان خود مخفی نکنید: اگر میدانید مسائل مهم و تاثیر گذاری وجود دارد که مشتریان نیز نسبت به اطلاع از آنها حساسیت دارند، بهتر است درهنگام بروز وقایع، مشتریان را نیز درجریان امور قرار دهید. در صورتی که برای مخاطبان معلوم شود که مسئله ی مهمی را برای مدت طولانی از آنها مخفی نگه داشته اید، این امر باعث ایجاد نارضایتی و بی اعتمادی در مشتریان خواهد شد.
  4. در مورد شرایط فروش صادق باشید: توانایی “نه” گفتن یکی از مسائل مهمی است که اغلب توسط تیم فروش نادیده انگاشته می شود. گاه برای از دست ندادن یک مشتری یا راضی نگه داشتن وی، وعده هایی در رابطه با تحویل یک محصول خاص در یک زمان مشخص داده می شود که مطمئن هستید در توان تولید شرکت شما نیست. آنچه در نهایت حاصل می شود از دست رفتن اعتبار و صداقت شما در ذهن مشتری است. هرگز وعده ای ندهید که در توان یا حیطه ی اختیاراتتان نیست. برخورد صادقانه با مسئله در بسیاری از مواقع حتی اگر به عدم خرید مشتری منجر شود، بهتر از ثبت یک خاطره ی بد از معامله با شرکتی غیر متعهد است.
  5. قیمت محصولات یک شرکت در تمامی شعبات باید یکسان باشد: متاسفانه تفاوت قیمت های چشم گیر در میان نمایندگی ها و شعبات مختلف یک شرکت یا نام تجاری بسیار دیده می شود و این امر اولین مسئله ای است که به سادگی مورد توجه مشتریان قرار میگیرد و بی برنامگی و عدم نظارت صحیح مسئولان را گوشزد میکند. داشتن منو های متفاوت در شعبه های مختلف  رستوران های زنجیره ای نیز می تواند همین احساس را منتقل کند.
  6. به جای بهانه آوردن در هنگام بروز مشکلات، به فکر ارائه ی راه حل باشید: معمولا تیم فروش به عنوان اولین چهره ی بیرونی یک شرکت دیده می شود و اکثرا، مصرف کنندگان و مشتریان فقط با این بخش از شرکت در ارتباط هستند. به عنوان نقطه تماس اولیه باید مسئولیت مشکلات را برعهده بگیرید و به دنبال رفع آنها باشید. تنها عذرخواهی کمکی به مشتریان نمی کند. آنها به دنبال حل مشکلات و ارائه ی راه حل از سوی شما هستند.
  7. در زمان صحبت از رقبای خود، جانب انصاف و احترام را در نظر داشته باشید: بی احترامی و بدگویی از رقبا به شیوه های مختلف نه تنها آوازه ی یک کسب و کار را بلند نمیکند بلکه در دید فعالان باسابقه و مشتریان، به عنوان شرکتی بی تجربه در دنیای رقابت دیده می شود که اصول اولیه اخلاق حرفه ای را رعایت نکرده و فقط سعی دراثبات خود از طریق نفی دیگران دارند. نتیجه ی چنین عملکردی یقینا معکوس خواهد بود.
  8. به هرآنچه می گویید متعهد و مسئولیت پذیرباشید: مصرف کنندگان از شما اخلاق حرفه ای میخواهند و برای همکاری بلند مدت روی مجموعه ای برنامه ریزی مینمایند که اخلاق حرفه ای را همیشه مد نظر قرار می دهد.
  • در این یادداشت سعی شد با بیان چند مورد از رفتارهایی که میتواند لطمات زیادی به تصویر ذهنی مشتریان زده و موجبات سلب اعتماد ایشان را فراهم نماید، بپردازیم.

     

    نویسنده:علیرضا جعفری

    کارشناس ارشد مارکتینگ

    ارتباط با نویسنده: alireza.jafari@solution4u.com

    منبع:فرصت امروز

  • گلی پلاس؛ سودای جوانی

    دیر زمانی نیست که گلی ، بیشترین سهم بازار فروش مایع ظرفشوئی در کشور را داشت. اما حالا̷…
  • چسب هل

    چگونه برند خود را نابود کنیم؟

    امروزه تمام کسب و کارها نیازمند ارائه تصویر روشنی از خود نزد افکار عمومی هستند. در این مسی…
  • اسنوا

    هدف وسیله را توجیه نمی کند

    تحلیلی بر همکاری اسنوا و برنامه ی خندوانه در ابتدای هفته با طرح چند سوال با شما خوانندگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code