
حقیقت این است که تکنیکهای سنتی و قدیمی بازاریابی در بازارهای پر رقابت امروزی دیگر نمیتواند موفقیتی ایجاد کنند و در نتیجه جای خود را به استراتژیهایی که مبنای مشتری محور دارند می دهند.
تعریف تکنیکهای بازاریابی
پیش از بررسی تکنیکهای بازاریابی لازم است تا با تعریف دقیق آن نیز در ابتدا آشنا شویم. به طور خلاصه و ساده، یک تکنیک بازاریابی هر فعالیتی است که برای پایه ریزی یک کسب و کار جدید یا بهبود وجهه و شهرت کسب و کار انجام می شود.
تکنیکهای بازاریابی در مرحله ی اول تماما به معنای خلق فرصتها است که شامل روشهایی برای هدفگیری بازارهای بالقوه، ساخت نام تجاری و ایجاد و پرورش کانالهایی برای پیشروی به سمت رشد سریعتر و سود بیشتراست.
تکنیکهای بازاریابی بسیار متنوعی (آنلاین و خاموش) وجود دارد. نمونه های مهم بازاریابی خاموش شامل نمایشگاههای تجاری، شبکه های اجتماعی و سخنرانیهای رو در رو می باشد. تکنیکهای اصلی آنلاین شامل وب سایت شرکت، بهینه سازیهایی برای موتورهای جستجوی اینترنتی و سمینارهای اینترنتی صعنت مربوطه می شود.
تکنیکهای آنلاین و خاموش به شما این امکان را می دهند تا دسترسی بهتری به مشترین خود داشته باشید. به صورت سنتی، شبکه سازی آفلاین برای مدتها یکی از ارکان اصلی صنعت خدمات حرفه ای بوده است ولی این روزها ارتباطات بیشتر از طریق شبکه های اجتماعی مانند لینکداین به وجود می آیند.
سخنرانیها و سمینارها برای مدتها به عنوان سکویی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و دیدگاهها در صنعت توسط رهبران صنعت استفاده می شد. امروزه اینترنت امکان می دهد تا با استفاده از سمینارهای اینترنتی و وبلاگها این ایده ها به طیف وسیعتری از مخاطبان برسد. در چنین دنیای در حال رشد و پیچیده شونده ای چگونه خدمات حرفه ای می تواندد موفق باشند. کدام تکنیکها برای ساخت یک اعتبار، مهم ترهستند؟
- تخصص گرایی و هدف گیری بارازهای گوشه
تحقیقات نشان داده است که کسب و کارهایی که به دنبال بهره بردن از بازارهای گوشه و ایجاد تخصص در همان بازارهستند، سرعت بیشتری در پیشرفت نیز دارند. بازار های گوشه به معنای موقعیت ها و فرصت های نابی هستند که تا به حال کسی به آنها ورود نکرده است.
تخصص بر روی تمام جنبه های کسب و کار تاثیر دارد، از مخاطبان شما گرفته تا پیامهایی که مخابره می کنید. تخصص، تمام تلاشهای بازاریابی شما را آسان تر می کند زیرا کاری که انجام می دهید را به طور مشخص تعریف میکند و با سایرین متمایز می کند.
تخصص اغلب اساس مزیتهای رقابتی یک کسب و کار را شکل می دهد و احتمالا مهم ترین وجه تمایز محسوب می شود.
- متخصصان ماهر
متخصصان ماهر دقیقا همان هایی هستند که نامشان بیان می کند: شخصیتهای پیشرویی که ایده های بزرگ را هدایت می کنند و به پشتوانه قدرت محض تفکراتشان، مشتریان راهدایت می کنند.
تحقیقات نشان می دهد کسب و کارهایی که از متخصصان ماهر استفاده می کنند منافع متعددی کسب می کنند. این متخصصان پیشرفتهای بیشتری را به ارمغان می آورند، نرخ دریافتهای بیشتری حتی تا سیزده برابر را رقم می زنند و فروشهای بیشتری را به راحتی انجام می دهند.
بسیاری از کسب و کارها از متخصصان متفاوتی بهره می برند ولی اغلب آنها در دید عموم نیستند و هیچ برنامه متمرکزی برای بهبود روش ها و برنامه های بازاریابی خود ندارند.
زمانی که برای متخصصان این بستر فراهم شود تا مخطبان را آموزش دهند، چه از طریق کتابها، وبلاگها و یا سمینارهای اینترنتی، در حقیقت کسب و کارها از شهرت آن متخصص حمایت کرده اند و در نهایت رشد کسب و کار به عنوان یک موجود واحد را تشویق کرده اند.
برای تجارت هایی که تعداد متخصصان آنها در حال افزایش است، تربیت متخصصان از داخل خود مجموعه یک استراتژی قدرتمند محسوب می شود. زمانی که کسب و کار شما دارای یک تخصص مشخص و متخصصان آشکار و شتاخته شده در سطح کشور باشد، شما در مسیر درست برای شتاب دادن به تلاشهای بازاریابی و رشدتان هستید.
- وبلاگها و مقالات
وبلاگها و مقالات بستری هستند که به کمک آنها می توانید مطالب و پیام های بسیاری را به مخاطبان خود انتقال دهید. همچنین از طریق آموزش مخاطبان، شما نشان می دهید که با مشرف کنندگان خود در ارتباط هستید و آنها برای شما مهم هستند.همچنین می توانید صلاحیتها و اعتبار خود را به عنوان یک متخصص به آنها ابراز کنید.
موتورهای جستجو به دنبال مطالب جدید در وب سایت ها هستند تا به آن ها امتیاز و رتبه دهند. در نتیجه نوشتن مقالات جدید در وبسایت در دیده شدن بهتر سایت نیز تاثیر دارد که خود نوعی از بازاریابی آنلاین است.
- داشتن یک وب سایت معتبر
یک وب سایت، هویت و پیام شما را به مخاطبان اینترنتی به خوبی می رساند. اما می تواند فعالیتی بیش از این نیز انجام دهد. یک سایت پیشرو سایتی است که به دقت ساخته می شود تا به عنوان قطب فعالیتهای بازاریابی آنلاین شما ایفای نقش کند. مطالب جذاب و قابل دسترس که با پیشنهادهای مرتبط همراه باشد می تواند مشتریان بسیاری را به خواندن وبسایت شما جذب کند.
نقش محوری یک وب سایت پیشرو و فعال رادر تبدیل بازدید کنندگان به هوادار و تبدیل هواداران به مشتری را نباید نادیده گرفت.
- بهینه سازی موتور جستجو (CEO)
آنچه همواره در کنار یک وب سایت پیشرو وجود دارد یک استراتژی کارآمد برای بهینه سازی برای موتورهای جستجو(یا سئو) است. سئو در واقع یک عبارت کلی می باشد که در بر گیرنده تکنیکهای مختلفی برای اطمینان از این که مطالب ارزشمند شما در مقابل چشمان مخاطبان درست قرار می گیرد، می باشد.
فراموش نکنید که هیچ میانبری در این راه وجود ندارد. شما ناچار هستید تا مطالب خوب و مفیدی در نظر بگیرید که برای مخاطبان و بازارهدفتان سودمند باشد.
همچنین وب سایت شما باید به خوبی سازمان دهی و نشانه گذاری شده باشد و صفحات آن حاوی کلمات کلیدی مناسب باشد تا برای موتورهای جستجو مشخص کنند که در مورد چه موضوعی هستند. این کار در واقع هم هنر و هم علم است.
- سخنرانی ها
سخنرانی ها یکی از قوی ترین تکنیکهای بازاریابی هستند. سخنرانی ها به شما اعتبار می بخشند و معمولا شما را در مقابل بازار هدفتان قرار می دهند و به سادگی می توانید پیام خود را به آنها انتقال دهید
- شرکت در نمایشگاههای تجاری
به مانند سخنرانیها، نمایشگاهها نیز روشی عالی برای هماهنگ کردن مشتریان بالقوه در یکجا و ارائه ی پیام برند به آنها می باشند.
یکی از مزیتهای اصلی نمایشگاهها این است که این امکان را به سازمانها می دهند تا حول محور یک موضوع مشترک گرد هم بیایند.
در یک نمایشگاه شما می توانید مطالب را رد و بدل کنید، شبکه سازی کنید، با دگیر متخصصان ارتباط برقرار کنید و خدمات خود را به معرض نمایش بگذارید.
رموز موفقیت هدف گیری دقیق، برنامه ریزی و پیگیری های بعدی است. نمایشگاهها اگر به درستی برگزار شوند سودآوری بسیاری در ادامه خواهند داشت.
- حضور در فضاهای مجازی مناسب با کسب و کار
روند ارتباطات در دنیای امروزه رو به گسترده شدن از طریق فضاهای مجازی و آنلاین می رود. در نتیجه همگام شدن با آن امری ضروری است. برای مثال لینکدین به عنوان شبکه اجتماعی اصلی برای خدمات حرفه ای، یک منبع غنی از اطلاعات تماس متخصصان حرفه ای و متعهد است.
تعداد گروه های متنوع و متفاوتی مرتبط با صنایع مختلف در لینکداین وجود دارد که در آنها اندیشمندان از تمامی صنایع در مورد مسایلی بحث می کنند که امروزه بر کسب و کارهای خدمات حرفه ای تاثیر گذار است.
حضور فعال در شبکه های اجتماعی با وبلاک نویسی و تلاشهای شما در زمینه سئو بسیار در ارتباط است. به اشتراک گذاشتن مطالب مفید، از طریق لینکهای اینترنتی ترافیک بازدید کنندگان را به سمت شما می آورد که باعث افزایش رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو می شود.
- تولید محتوای مناسب
زمانی که شما یک محتوای معتبرو مفید در رابطه با موضوعی در صنعت خودتان تولید می کنید، یک منبع ارزشمند برای کسب و کارتان فراهم می شود. شما با این کار مهمترین فاکتوری که مشتریان بالقوه در یک کسب و کار جدید جستجو می کنند را ارایه می کنید که همان تخصص است.
شاید شناخته شده ترین و موثر ترین محتوای منحصر به فرد بتواند تولید یک کتاب در مورد تخصصتان باشد. در حقیقت، نگارش چنین کتابی یکی از مشخصاتی است که متخصصان در حال رشد را ار سایرین جدا می کند.
تنیجه
تکنیک های موثر بازاریابی شامل گروه متنوعی از استراتژی های آنلاین و آفلاین است. هر تکنیک زمانی بیشترین تاثیر را دارد که همسان با تکنیکهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
بهینه سازی برای موتورهای جستجوی اینترنتی ممکن است کمک کند تا مخاطبان مرتبط، به دیدن ویدیوی یک سخنرانی از یکی از متخصصان حرفه ای شما جذب شوند که در سایت شما – جایی که یک پیشنهاد هدفمند باعث تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری می شود – قرار دارد.
کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.