خانه مقالات بازاریابی تفکر خلاق – مهارت موردنیاز قرن بیست و یک

تفکر خلاق – مهارت موردنیاز قرن بیست و یک

32 ثانیه خوانده شده
۰

داشتن آمادگی در این دنیا، کار ساده ای نیست .با تغییر جهان، فن آوری ها و شیوه های جدیدی معرفی می شود. آنچه که در مدارس یاد می گیریم، معمولا وقتی می خواهیم کار خود را شروع کنیم، کهنه و منسوخ می شود. به همین دلیل، امروزه برای آماده سازی کودکان و نوجوانان باید بر روی افزایش مهارت هایی که برای سازگاری با واقعیت های همیشه در حال تغییر لازم است، کار شود. یادگیری مادام العمر را بعنوان پایه رشد در حرفه خود دنبال کنید.

یکی از مهارت های اساسی که نیاز داریم، تفکر خلاق است.

تفکر خلاق چیست؟

تفکر خلاق، بعنوان راهی برای نگاه کردن و حل مشکلات با یک دید متفاوت تعریف می شود، که در آن از راه حل های مرسوم اجتناب شده و به شیوه ای نو اندیشیده می شود. این فرایند خلاق به شما کمک می دهد روابط موجود را کشف کنید، با چالش های جدید روبرو شوید و به دنبال راه حل هایی باشید که غیر معمول، اصیل و تازه هستند. بسیاری افراد از جمله استیو جابز معتقدند که تکنیک های تفکر خلاق مبتنی بر تجربه است:

خلاقیت همان اتصال چیزها به هم است. هنگامی که از افراد خلاق بپرسید چطور فلان کار را انجام دادند، می مانند، زیرا واقعا این کار را انجام نداده اند، بلکه نکته ظریفی را را دیده اند. این امر پس از مدتی، برای آنها واضح شده و به این دلیل است که آنها توانسته اند تجربیات خود را به هم پیوند دهند و چیزهای جدید را با هم ترکیب کنند. دلیل این که آنها توانسته اند این کار را انجام دهند این است که تجربیات بیشتری داشته اند یا درباره تجربیاتشان بیشتر از دیگران فکر کرده اند.

با درنظر گرفتن این موضوع، متوجه می شویم که تفکر خلاق مهارتی است که باید روی آن کار کنیم.

باید بتوانیم الگوها و شیوه های سنتی را کنار بگذاریم تا به شیوه ای خلاقانه تفکر کنیم و بتوانیم روش جدیدی برای یک وضعیت یا مشکل خاص ارائه دهیم. وقتی از کودکی با این روش پیش رویم، تجربه های بیشتری را با رشد خود کسب می کنیم.ارتباط دادن این تجربه ها با چالش ها و شرایط فعلی، منجر به دستیابی به راه حل های خلاقانه می شود.

ویژگی های متفکران خلاق

 

 

 

ویژگی های متفکران خلاق عبارتست از:

۱- ارتباط برقرار می کنند

خلاقیت و اعتماد به نفس را به شیوه های مختلف از طریق گوش دادن و صحبت کردن نشان می دهند.

به همین دلیل است که متفکران خلاق، خوب ارتباط برقرار می کنند. همچنین، همکاری برای این نوع تفکر مهم بوده و برقراری ارتباط خوب به عنوان بخشی از تیم ضروری است.

۲- ذهن باز دارند

یک ذهن باز، ذهنی است که از منتقدان استقبال می کند، برای راه حل ها و ایده های جدید آماده است و از ارزیابی ایده ها نمی ترسد.کسی که ذهن باز دارد، هم از موفقیت و هم از اشتباهات یاد می گیرد و رشد می کند.

۳- ریسک پذیر هستند

کشف ایده ها و راه حل های جدید بدون ریسک پذیری (روبرو شدن با مشکلات و پذیرش تغییرات) غیرممکن است. متفکران خلاق انعطاف پذیر هستند و از اینکه موردی را امتحان کنند، نمی ترسند، و می دانند که برای پیدا کردن روش های ابتکاری و اصیل تفکر و حل مسئله باید شجاع بود.

آنها می دانند که گاهی ترک منطقه امن، حتی اگر با روبرو شدن با ناشناخته ها همراه باشد برای موفقیت لازم است.

۴- دانش و اطلاعات دارند

برای درک موارد و شرایط، باید اطلاعاتی بلد باشید .دانش و اطلاعات به متفکران خلاق کمک می کنند تا تصویر کامل را ببینند، به همین دلیل است که این افراد در مورد بخش هایی که با آنها کار می کنند، بیشتر می دانند.

آنها در آنچه انجام می دهند، خبره هستند و پایه تجربه خود را بر اساس یادگیری مادام العمر بنا می نهند.

۵- انعطاف پذیر هستند

توانایی انطباق با تغییرات و فکر کردن به دور از الگوهای عادی، بخشی از تفکر خلاق است، به همین دلیل است که انعطاف پذیر بودن، ویژگی مشخص متفکران خلاق است.

 آنها تغییرات را می پذیرند و از تغییر نحوه کار خود نمی ترسند و در کار با دیگران خوب عمل می کنند.

چرا تفکر خلاق مهم است؟

 

 

 

چرا تفکر خلاق مهم است؟

جهان و جامعه با سرعت قابل توجهی پیشرفت می کنند. ما باید بتوانیم خود را برای انطباق با این روند تجهیز کنیم نه اینکه عقب نشینی کنیم.ما می توانیم با روبرو شدن با مشکلات و حل آنها با شیوه تفکر جدید و با داشتن اعتماد به نفس، موفق شویم.

امروزه توانایی استفاده از تفکر نوآورانه در محیط دیجیتال و غیر دیجیتال به ویژگی افراد موفق تبدیل شده است.اگر می خواهید کار موفقی راه اندازی کنید، یادگیری تکنیک های تفکر خلاق به عنوان یکی از مهارت هایتان، همراه با حل مسئله و تفکر انتقادی مهم است.

چه طراح گرافیک باشید، چه مدیر رسانه های اجتماعی و چه توسعه دهنده وب، مهارت تفکر خلاق و حل مسئله برای بهره بردن از پتانسیل واقعی تان و استفاده از آن برای غلبه بر موانع و مقابله با مشکلات روزانه ضروری می باشد.

در دنیای غیر دیجیتالی، معلمان باید در وهله اول از این مهارت ها بهره مند شوند، زیرا آنها کسانی هستند که بر نسل های آینده تاثیر می گذارند و باید این مهارت ها را به دانش آموزان خود انتقال دهند.

همچنین این مهارت نقش مهمی در خلاقیت در حوزه کسب و کار دارد و کمک می کند تا مدیران، تحلیلگران و دیگر متخصصان حوزه، روند خلاقانه را در حوزه های شرکت بکار برده و نگاه متفاوتی به مسائل داشته باشند و راه حل هایی ارائه کنند که سبب تمایز آنها در بازار متمایز می شود.

مزایای اصلی یادگیری تفکر خلاق عبارتست از:

  • افزایش اعتماد به نفس
  • حل بهتر مسائل
  • کسب احترام
  • نوآور بودن
  • تفاوت ایجاد کردن
  • در کار موفق تر بودن

یادگیری تفکر خلاق

 

 

 

یادگیری تفکر خلاق

حل خلاقانه مسئله و تحلیل ایده ها، یک مهارت اساسی برای قرن بیست و یک می باشد.

اگر چه برخی افراد ممکن است خلاق تر از دیگران به نظر آیند، اما خلاقیت مهارتی است که با استفاده از تکنیک ها و شیوه های مختلف یاد گرفته شده و افزایش می یابد.

امروزه حل خلاقانه مسائل، یک مهارت ضروری و یکی از دارایی هایی است که می توانید از آن در کار خود استفاده کنید، پس با استفاده از تمرینات زیر آن را پرورش دهید:

 

  • طوفان فکری

این تکنیک شامل تفکر در مورد چیزی و نوشتن تمام ایده هایی است که به ذهن تان می رسد، صرف نظر از اینکه در ابتدا احمقانه به نظر برسد یا غیر مرتبط باشد. در این اقیانوس ایده ها، ایده ای را پیدا می کنید که متمایز، محسوس و نوآورانه باشد. طوفان فکری که به عنوان تمرین گروهی یا فردی مورد استفاده قرار می گیرد، روشی عالی برای تفکر خلاق و حل مسئله است. 

این کار، روش تفکر را به روش های مختلف تحریک می کند و بسیاری از کارهایی را که می تواند در آن شرایط به کار برده شود، بررسی می کند. هر چه گزینه های بیشتری به ذهن شما برسد، احتمال اینکه ایده های عالی پیدا کنید، بالاتر خواهد بود.

 

  • نقشه برداری ذهنی

نقشه برداری ذهنی، فرایند اتصال نقاط به هم است. طوفان فکری شامل نوشتن تمام ایده هایی است که به ذهن می رسد، و نقشه برداری ذهنی تنظیم افکار، تفکر منطقی، بکار بردن روابط، شناخت الگوها و ایجاد نظم است. تمام ایده های مرحله طوفان فکری باید در نقشه برداری ذهنی وجود داشته باشد.

این تمرین هم نیمکره راست و هم نیمکره چپ مغز را درگیر می کند و شما را تشویق می کند که به ارتباط بین ایده ها و جوانب آن فکر کنید. همچنین این کار تاثیر مثبتی بر مهارت های سازمانی دارد.

 

  • دید نو

یک تمرین عالی برای تفکر خلاق، تجزیه و تحلیل یک وضعیت یا مشکل از دیدگاه های مختلف است. در این روش، چارچوب ها را تغییر می دهید و شما باید به یک مشکل یا موقعیت به شیوه ای دیگر نگاه کنید تا بتوانید به راه حل جدید و ابتکاری دست یابید. معانی دیگر هر چیزی را بررسی کنید، تجزیه و تحلیل کنید و فرصت های جدید و موانع بالقوه را کشف کنید.

این تمرین و روش تفکر در بسیاری از حرفه ها قابل اجرا است.

 

  • پیش بینی آینده

هدف این تمرین این است که ذهن خود را تمرین دهید تا آینده را بر اساس تصاویر امروز پیش بینی کنید. با وضعیت فعلی شروع کنید. صرف نظر از اینکه از تصاویر یا داده ها برای پی بردن به آن استفاده می کنید، سعی کنید درباره آینده و اینکه آینده شما را کجا می برد، فکر کنید.

در این فرایند، به ایجاد پل بین حال و آینده نیاز خواهید داشت، و این همان جایی است که خلاقیت به جریان می افتد، زیرا ایده های غلبه بر شکاف ها، راه حل هایی هستند که شما را به آینده مورد نظرتان می رساند و به شما در دستیابی به اهداف تان کمک می کند.

 

  • نقش بازی کردن

تکنیک استفاده از نقش بازی، روش خوبی برای تغییر شیوه تفکر شما و کشف وضعیت از منظری دیگر است. تفکر خلاق شما را تشویق می کند که ذهن باز داشته باشید، بنابراین هنگام استفاده از این روش، سعی می کنید از نقطه نظر دیگران به وضعیت موردنظر فکر کنید. شما باید تفکر خود را بازنویسی کنید تا دیدگاه متفاوتی نسبت به چیزها داشته باشید، باید نظر خود را تغییر دهید و راه حل های جدیدی پیدا کنید که فراتر از محدودیت هایتان و سبک فعلی حل مسائل تان باشد. 

وقتی نقش جدیدی برای خود درنظر بگیرید، تشویق می شوید که راه حلی پیدا کنید که ممکن است برای شما عادی نباشد، اما برای حل خلاقانه مسائل نیاز دارید.

امروزه، یادگیرندگان نقش منحصر به فردی در جامعه ما ایفا می کنند. اشکال سنتی روش های یادگیری و دانشجویی، منسوخ و کهنه می شوند. امروزه، یادگیرندگان باید  خود را با واقعیت تغییرات پیوسته و پیشرفت مداوم تطبیق دهند تا بتوانند رقابتی باقی مانده و موفق شوند. ما باید مفهوم آموزش مادام العمر را بخشی از واقعیت امروزی درک کنیم و اکثر حرفه ها مانند طراحی، توسعه وب، آزاد کاری، مدیریت به متفکران خلاق نیاز دارند.

تفکر خلاق و حل مسئله، مهارت های ضروری برای رشد حرفه، به ویژه در محیط دیجیتال محصوب می شوند.

 

نویسنده: پژمان پاکدامن

مربی و مشاور برندسازی شخصی 

 طراح و برنامه ریز استراتژی برندسازی 
 

بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

.

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

گروه توسعه کسب و کار آرمانی ارائه دهنده راهکار برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات

  • مدیریت فناوری و تصمیم گیری های استراتژیک

    میزان دسترسی شرکت‌‌ها به منابع تکنولوژی، کارشناسان خلاق و گروه تحقیق و توسعه پوی…
  • نوآوری و رشد برند

    نوآوری و خلاقیت همان چیزی است که اکثر شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ در مورد آن صحبت م…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code