خانه مقالات بازاریابی تزیین ویترین بر مبنای کمپین تبلیغاتی

تزیین ویترین بر مبنای کمپین تبلیغاتی

0 ثانیه خوانده شده
۰

بررسی ویترین‌های نوروزی گراد

شباهت نماد عدد پنج به نماد قلب باعث شده برخی از شرکت‌های ایرانی از این تشابه در تبلیغات و فعالیت‌های دیگر خود استفاده کنند. یکی از این شرکت‌های ایرانی، گراد است که در طراحی ویترین‌های فروشگاهی خود به مناسب عید نوروز، عدد پنج سال ۱۳۹۵ را به‌صورت نماد قلب طراحی کرده بود. در برخی دیگر از ویترین‌های فروشگاه‌های گراد از پاپیون به‌عنوان سر مانکن‌ها استفاده‌شده بود و طراحی این پاپیون‌ها شباهت بسیار زیادی به نماد پروانه داشت. با توجه به این موضوع که ویترین‌ها محل اتصال دید مشتری و ارائه محصولات و خدمات فروشنده هستند و ماحصل فعالیت‌ها و تولید محصولات یک شرکت در ویترین‌های آن به مشتریان ارائه می‌شود، طراحی مناسب و خلاقانه ویترین‌ها برای فروشگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و در جذب مشتری بسیار می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

اینکه تا چه اندازه ویترین‌های فروشگاه‌های گراد به‌صورت خلاقانه طراحی‌شده و در جذب مشتری تاثیرگذار بوده، بهانه‌ای شد تا به سراغ احسان قاسمی، کارشناس ارشد بازاریابی و دیانا شیبانی، طراح ویترین‌های فروشگاهی برود.

احسان قاسمی : در نگاه اولیه ایده طراحی ویترین‌های گراد، ایده جالبی به نظر می‌رسد اما این ایده نسبتا ساده است و می‌توان ایده‌های جالب‌تر و جذاب‌تری را مورداستفاده قرارداد. به‌صورت کلی ایده طراحی ویترین‌های گراد ایده قابل‌احترامی است همان‌طور که ۱۳۹۴ به شکل عروس طراحی شده بود و این کلمه عدد ۱۳۹۴ را تداعی می‌کرد. درواقع این ایده‌ها از جنس تبلیغات محیطی و خلاقانه است که تبلیغات خلاقانه مستقیم ذهن مشتری را هدف قرار داده و می‌تواند به‌سرعت به تبلیغات دهان‌به‌دهان تبدیل شود؛ به‌طوری‌که افراد مختلف این ایده را برای دیگران تعریف کرده و آنها نیز این ایده را به افراد دیگر منتقل می‌کنند و این موضوع شبکه‌ای را تشکیل می‌دهد که در آن‌همه اعضای شبکه حداقل از وجود چنین کسب‌وکار و تبلیغی آگاه خواهند شد.

قاسمی درباره هماهنگی بین طراحی ویترین‌ها و کمپین تبلیغاتی گراد اظهار می‌کند: برای چنین ارزیابی می‌توان از مدل ۵M معروف بهره جست که متشکل از ابعادی چون مأموریت، پیام، رسانه، بودجه، اندازه‌گیری ماندگاری و اثربخشی است. باید دید این تبلیغات خلاقانه محیطی تا چه حد با بیانیه مأموریت گراد منطبق بوده و می‌تواند پیام مدنظر این برند را برساند و نیز از چه رسانه‌هایی برای رساندن چنین پیامی استفاده‌شده (مانند شبکه‌های مجازی چون اینستاگرام و تبلیغات محیطی و…) و درنهایت با چه بودجه‌ای این کمپین بسته‌شده و ماندگاری آن در ذهن مشتری چقدر است و تا کی این کمپین بر سر زبان‌ها خواهد بود.

موارد مورد ذکر المان‌هایی علمی برای سنجش اثربخشی این کمپین هستند؛ درمجموع باید گفت ایده اولیه ایده خوبی است که در آغاز فصل بهار بازی با اعداد سال برای استفاده در تبلیغات که از سال‌های پیش در خارج کشور و اخیرا در ایران مرسوم شده می‌تواند جالب باشد اما برای اثربخش‌تر شدن می‌توان از ایده‌های دیگر نیز استفاده کرد؛ البته باید به این نکته نیز اشاره کرد استفاده از رنگ‌های قرمز و سبز که حاوی پیام نوروز نیز است بر جذابیت کار گراد افزوده است.

ماحصل زحمات در یک ویترین

این کارشناس ارشد بازاریابی درباره اصول طراحی ویترین‌های فروشگاهی و المان‌های مورداستفاده در آن خاطرنشان می‌کند: ویترین محل اتصال دید مشتری و ارائه محصولات و خدمات فروشنده است؛ درواقع نقطه‌ای است که کیفیت برون‌داد شرکت و کیفیت ادراکی آن را مشتری می‌تواند درک کند؛ یعنی ماحصل زحمات یک مجموعه در ویترین آن ارائه می‌شود. این نکته حساسیت و جایگاه یک ویترین خوب را برای فروشنده‌ها مشخص می‌کند.

دوران ویترین‌های پرزرق‌وبرق به‌سر آمد

او ادامه می‌دهد: ویترینی جذاب است که با مناسب‌ترین و درعین‌حال کمترین ابزار و تنها با استفاده از یک‌سری المان‌های رنگی، ظاهری ساده و درعین‌حال زیبا و جذاب پیام را که برند می‌خواهد به مشتری ارائه دهد، بیان کند. ویترین‌های شلوغ و پرزرق‌وبرق جای خود را به ویترین‌های جذاب خلاقانه داده‌اند؛ دنیای امروز دنیای خلاقیت است نه هزینه کردن بی‌مورد. در طراحی ویترین ابتدا باید حسی که برند‌ها می‌خواهند در بستن کمپین خود به مشتری ارائه دهند، مشخص شود و تمام طراحی‌ها در جهت این هدف انجام شود؛ به‌عنوان نمونه انتخاب رنگ‌ها، انتخاب لوگو یا سازه‌های مختلف باید هدفمند در نظر گرفته شود.

grad-2

درعین‌حال هرچه طراحی خلاقانه‌تر باشد شانس دیده شدن بیشتری دارد؛ چون بازدیدکننده‌ها از روی حس کنجکاوی آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و به‌یک‌باره با حجم زیادی از بازدیدکننده‌ها از ویترین‌ها مواجه خواهیم شد به‌ویژه که پارادایم و عصر شبکه‌های اجتماعی و وفور استفاده از آنها نیز به بیشتر دیده شدن موضوع کمک می‌کند.

قاسمی درباره طراحی ویترین‌های فروشگاه برند‌های معتبر بین‌المللی بیان می‌کند: با یک جست‌وجوی ساده در موتورهای جست‌وجو مثل گوگل ویترین‌های خلاقانه خارجی را می‌توان به‌وفور یافت و حتی از آنها ایده گرفت؛ برای نمونه استفاده از المان برف و زیبایی زمستان و رنگ قرمز و سبز پیراهن بابانوئل و درخت کاج در ویترین‌های ویژه کریسمس یا استفاده از نمادهای آبی آسمانی و زرد برای فصل تابستان که یادآور سواحل دریا است که بازدیدکننده می‌تواند آن را لمس کند. ویترین‌هایی که در عین سادگی بسیار جذابند. باید در نظر داشت خلاقیت زیبایی و سادگی است نه هزینه و زرق‌وبرق بی‌مورد. این را می‌تـوان در طراحی‌های ویترین‌های خارجی به‌راحتی حس کرد.

دیانا شیبانی : ایده ویترین‌های فروشگاه گراد از روی کمپین تبلیغاتی نوروزی آن گرفـته‌شــده و گراد در تلاش بود در راستای همین فضا و المان‌ها، ویترین‌های خود را طراحی کند؛ چون در تبلیغات تکرار بسیار حائز اهمیت است. گراد فضای خوبی را در ویترین‌های فروشگاه‌های خود دارد و با توجه به این موضوع می‌تواند از این فضا استفاده‌های زیادی کنند.

تشابه عدد پنج با نماد قلب

او ادامه می‌دهد: در طراحی ویترین‌های گراد پاپیون‌هایی طراحی شد که به شکل پروانه تبدیل می‌شدند و این پاپیون‌ها در سر مانکن‌های گراد لحاظ می‌شدند؛ این پاپیون‌ها هنگامی‌که به پروانه تبدیل می‌شدند، گویی ذهن مخاطبان نو می‌شد. در ویترین‌های دیگر گراد عدد پنج‌در ۱۳۹۵ به‌صورت نماد قلب نمایان شده بود.

بازخوردهای مثبت فروشگاه‌های گراد

شیبانی درباره نظرسنجی قبل از طراحی ویترین‌های گراد اظهار می‌کند: نظرسنجی در این موضوع انجام نشد و صرفا این ایده در هیات‌مدیره تصویب شد و سپس این ایده به مرحله اجرا رسید. از طرفی بازخوردهای خوبی از این ویترین‌ها گرفته شد و بسیاری از مخاطبان ایرانی این طراحی ویترین‌ها را مشاهده کرده و جذب‌شده بودند؛ چون این موضوع برای بسیاری از مخاطبان جذاب بود که سر مانکن‌ها به پاپیون تبدیل‌شده بود. در این میان چون این ویترین‌ها در سطح شهر و تمامی فروشگاه‌های گراد تکرار شده بود، مخاطبان به این باور رسیده بودند که این نوع طراحی ویترین‌ها برای فروشگاه‌های گراد لحاظ شده است.

فروش سه برابری با تغییر ویترین

این طراح ویترین‌های فروشگاهی خاطرنشان می‌کند: در شروع این پروژه ابتدا ویترین‌های سطح شهر تهران انجام‌شده و سپس ویترین‌های سایر شهر‌های ایران طراحی شد و با گذر زمان بازخوردهای مناسب و مثبتی در این راستا دریافت شد؛ به‌عنوان نمونه در شعبه گراد شهر نور با طراحی ویترین این فروشگاه در یک روز، فروش محصولات گراد سه برابر شد؛ چون طراحی این ویترین‌ها برای مخاطبان جذاب بود و همین موضوع باعث می‌شد، مخاطبان وارد فروشگاه‌های گراد شوند و از آن محصولاتی را خریداری کنند.به‌صورت کلی طراحی مناسب ویترین‌ها در خرده‌فروشی‌ها بسیار تاثیرگذار است و مخاطبان را جذب فروشگاه می‌کند.

grad-3

او بیان می‌کند: باید طراحی ویترین‌ها براساس روانشناسی فروش انجام شود و این موضوع در طراحی ویترین‌های فروشگاه‌های گراد لحاظ شده بود. از طرفی کانسپتی که در ویترین‌های گراد اجرا شد از کمپین تبلیغاتی این برند درآورده شده بود؛ یعنی طراحی ویترین‌های گراد کاملا در راستای کمپین تبلیغاتی نوروزی آن بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code