خانه مقالات برندینگ ترامپ و کسب و کار حکومت داری

ترامپ و کسب و کار حکومت داری

0 ثانیه خوانده شده
۰
ترامپ

بیش از سه هفته از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده می­گذرد و در این مدت به زعم انتخاب تا حدی دور از ذهن وی، حرف و حدیث­ها، تحلیل­ها و تفسیرهای فراوانی صورت گرفته است. طبیعتاً سیاستمداران و اقتصاددانان انتخاب رئیس جمهور آمریکا را موضوع روز و مربوط به خود می­دانند و اصولاً یادداشت­ها و سخنرانی­ ها از یک پایگاه سیاسی یا اقتصادی منتشر می­شود.

اما این انتخاب ویژه، از دو منظر در کارگاه مارکتینگ قابل بررسی است. این تحلیل اول از منظر انتخابات به مثابه فروش و جایی که قرار است شما شخصی را با توجه به کیفیت و کارایی او، هزینه ­هایی که انتخاب او برای مردم دارد، گسترش رای دهندگان و جنس و شیوۀ تبلیغات مورد بررسی قرار دهید، قابل توجه است.

اما نکتۀ دیگر که در انتخابات اخیر قابل بررسی است و ما در نظر داریم به آن بپردازیم، شخص دونالد ترامپ به عنوان یک چهرۀ اقتصادی و یک فعال کسب و کار است. روش شناخت او در این حوزه بررسی سابقۀ وی در کسب و کار و آثاری است که از وی برجای مانده است. در روزهایی که سیاستمداران بدنبال راه­هایی برای توجیه انتخاب وی هستند و او را فاقد هرگونه مزیت برای ریاست جمهوری می­دانند، اعتقاد بر این است که وی توانسته است با تبلیغات شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

تبلیغاتی که نه صرفاً بدلیل گستره و حجم پخش، بلکه بدلیل استراتژی مناسب و هدف­گیری درست، موفق بوده است. اساساً بسیاری از روسای جمهوری در آمریکا در رشته­های اقتصادی تحصیل کرده­اند. افرادی نظیر بوش (پسر)، ریگان و کندی، همگی تحصیلاتی مرتبط با اقتصاد داشته­اند و اغلب پس از اتمام دورۀ ریاست جمهوری خود به کسب و کارهای شخصی مشغول شده­اند (البته غیر از کندی که به انتهای ریاست جمهوری خود نرسید). بنابراین از این نظر انتخاب ترامپ موضوع جندان عجیبی نیست.

بررسی سوابق تجاری ترامپ نشان می­دهد وی یک تاجر کلاسیک، متخصص و کاربلد نیست. ترامپ در تجارت خود نیز شلوغ می­کند و موفقیت­های معمول خود را مدیون همین مغلطه­کاری است. او میلیاردی است که بیش از قدرت، صدای بلندی دارد. او وقتی از لحاظ قانونی توان بیرون کردن مستاجران خود را ندارد، با استخدام کارتن­خوابها، زندگی مستاجران خود را سخت می­کند تا خود تصمیم به رفتن بگیرند. او در مصاحبه ­های انتخاباتی می­گوید ده­ها میلیارد پول دارد در حالی که اوراق مالیاتی وی حدود سه میلیارد سرمایه را نشان می­دهد. او تا امروز و با افتخار قانون­ها را دور زده است، زور گفته است و شوی گردن کلفتی برگزار کرده است. او تبلیغ کرده است و این تبلیغ، برند وی را ساختارشکن و قانون­گریز معرفی می­کند. و عجیب­تر از همه اینکه چگونه ممکن است یک قانون­گریز که حتی در ظاهر ابایی از انتخاب چنین گفتمانی ندارد، می­تواند منادی قانون در جامعه و بزرگتر از آن در دنیا باشد؟!!

با رجوع به کتب وی در سال­های گذشته متوجه می­شوید که دونالد ترامپ بیش از اینکه یک متخصص در حوزۀ مارکتینگ و فروش یا حتی اقتصاد باشد، یک مشاور انگیزشی است که سعی دارد با استفاده از مدل­های مرسوم ساختارشکن و بگونه­ای هوچی­گرایانه خوانندگان خود را سر ذوق آورد.

هر چند ترامپ خود این کتاب­ها را ننوشته است و اصطلاحاً از نویسندگان در سایه استفاده کرده است اما نظرات وی بخوبی در این کتابها مستتر است. روح سیال میل به پیروزی در کتاب­های ترامپ کاملاً مشهود است تا جایی که از روش­هایی استفاده می­کند تا در فروش کتاب­هایش هم پیروز مطلق باشد و از همین روی در یکی از این کتاب­ها، همراه با “کیوساکی” که سابقۀ فروش مطلوب از کتابهایش را دارد، می­شود. بنابراین می­توان گفت کتاب­های دونالد ترامپ همچون دیگر کتاب­های انگیزشی دستورالعمل خاص و تکنیکال با تکیه بر اصول علمی و تحقیقاتی پیشنهاد نمی­دهد. در مقدمۀ کتاب چگونه مثل یک بیلیونر فکر کنید؟ آمده است: “بیلیونرها به فرصت‌ها یا موانع اهمیت نمی‌دهند. ما به معقول بودن، به این‌که مردم چه فکر می‌کنند، چه چیزی متعارف است و یا چه چیزی انتظار می‌رود، فکر نمی‌کنیم. ما پیرو شهود و بینش خود هستیم و اهمیتی نمی‌دهیم که دیگران آن را ابلهانه یا احمقانه تصور کنند.”این جملات شاید برای یک جوان جویای شهرت و پرانرژی بسیار جذاب، انگیزشی و ساختارشکن باشد اما به نظر می­رسد برای یک رئیس­جمهور که نیازمند توجه و تعامل با تمام اعتقادات و نظرهاست و عملاً مجری قوانین مصوب با در نظرگرفتن تمامی جزئیات است، چندان خوشایند نباشد.

Donald Trump

ترامپ در دنیای سیاست اتفاق عجیبی است و از آنجا عجیب­تر می­شود که به نظر می­رسد خرد جمعی باید تصمیمات سالم­تری بگیرد. او نه سیاستمدار است و نه حتی یک تاجر. به نظر می­رسد او از یک گپ تاریخی (خلاء آرمان­های صحیح در جامعه) در فضای آمریکا استفاده می­کند و با تنها تخصصش (یعنی استفاده مناسب از رسانه ­ها) به موقعیتی منحصربفرد دست یافته است.

شاید برای خوانندگان ترامپ هنوز هیجان ­انگیز باشد و حتماً برای کسانی که بدنبال موفقیت­­های شخصی هستند الگوی جذابی به حساب آید اما قطعاً دونالد ترامپ شبیه یک شکست برای دموکراسی است که به عنوان یک نمونۀ مطالعاتی می­تواند نمایانگر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم آمریکا باشد. دور از ذهن نیست که ترامپ شب پس از پیروزی با خود اندیشیده باشد که “حالا باید چه کنم؟!!” چون تجربه زندگی او نشان می­دهد تنها موفقیت در انتخابات در برنامۀ ذهنی او گنجانده شده است و پس از آن انگیزۀ چندانی باقی نمی­ماند!!!

منبع: فرصت امروز 

  • ویژه نامه نوبهار

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۶

    با توجه نزدیک شدن بهار و سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای دومین …
  • رزوبه قنبری

    سال بهسازی فرهنگ کسب و کار

    سال یکهزار سیصد و نود و پنج نیز به پایان رسید و سالی دیگر و آغازی دیگر در پیش است. بی شک د…
  • آرش محبی

    سال خوف و رجاء انتخاباتی و گسترش دانش برند

    سلام به همه خوانندگان رسانه برنداِبات ، سال نو مبارک. امیدوارم سال نو برای همه شما سرشار ا…
  • اهمیت شناسی برندسازی

    سلام؛ عید همه اساتید و بزرگواران  برند اباتی ها و دوست داران و فعالان حوزه برندینگ و …
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده رضا مافی
بارگذاری بیشتر در مقالات برندینگ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی کنید

توسعه دانش،گشایش اقتصادی

سال ۹۶ رو خدمت تمام دوستان و همکاران عزیزم تبریک میگم و امیدوارم سال توام با موفقیت و سلام…