خانه مقالات بازاریابی تحقیقات بازار چگونه به کمک برندها می‌آید؟

تحقیقات بازار چگونه به کمک برندها می‌آید؟

2 ثانیه خوانده شده
۰

هیچ مدیر برندی که با مشتری در تعامل است با مفهوم تحقیقات در بازار بیگانه نیست. به وسیله تحقیقات بازار می‌توان میزان نفع سازمان از کمپین‌ها و تبلیغات را سنجید. اما این تحقیقات باید متمرکز بر گروه خاصی باشد یا به‌صورت عمومی انجام گیرد؟ بهتر است این تحقیقات به‌صورت تلفنی از مخاطبین پرسیده شود یا ایمیلی؟ در نهایت این سوال مطرح است که فایده نهایی این تحقیقات برای برند چیست؟

کاری که عبث نیست

شاید فرآیند تحقیقات بازار به نظر کاری خسته‌کننده و زمان بر باشد، اما هر زمان که برندها در خصوص مخاطبین هدف خود نامطمئن باشند، می‌توانند به تحقیقات بازار رو آورند. تحقیقات بازاریابی، شرکت را از طریق اطلاعات به مصرف‌کنندگان متصل می‌کند. اطلاعات گردآوری شده از مصرف‌کنندگان درشناسایی فرصت‌های تازه، اکتشاف و تشخیص مشکلات پیش روی شرکت، ارزیابی و پالایش آمیخته بازاریابی، مطالعه رفتار خریدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین اندازه بازار را مشخص کنید و نشان دهید در برآورد اندازه بازار تا چه حد به عواملی از قبیل علاقه‌مندی مشتریان به محصولات/ خدمات شما، سطح درآمد آنها و نحوه دسترسی‌شان به محصولات/ خدمات خود توجه کرده‌اید؟ مشخص کنید حیطه بازار شما تا چه حد باید باشد تا عملیات کسب‌و‌کار شما پایدارتر باشد.

تخمین‌ها و برآوردهای رشد را با استفاده از عواملی همچون روند صنعت، تاثیر فناوری‌های جدید، روندهای اقتصادی اجتماعی، سیاست‌های دولت، تغییرات جمعیتی و نیازهای مشتریان بررسی و ارزیابی کنید. منابع و فرضیات به کار رفته را به وضوح و با شفافیت بیان کنید و سعی کنید در برآوردها واقع‌گرا باشید.

رویکردهای مدرن برای تحقیقات بازار

 اگر هیچ تحقیقی در خصوص بازار توسط برندها صورت نگیرد منجر به اتخاذ تصمیمات غیر‌آگاهانه می‌شود.تحقیقات بازار در گذشته تنها برای شرکت‌های بزرگ بود که بودجه هنگفتی را برای این کار اختصاص می‌دادند.

امروزه رویکردهای مدرن برای تحقیقات بازار برای همه شرکت‌ها، در دسترس‌تر از قبل شده و خطاب و بررسی مستقیم مصرف‌کننده را ممکن می‌سازد. شرکت‌های کوچک‌تر با تحقیقات بازاریایی مناسب می‌توانند به رشد خود کمک کرده و وارد بازارهای بزرگ‌تر شوند. در زیر مثال‌هایی از مزیت تحقیقات بازار برای برندها و جمع‌آوری بازخورد ارزشمند از مشتریان هدف فراهم شده است.

چیپس Frito-Lay

فریتو لی، برای تحقیق درباره آخرین طعم چیپسی که ارائه داد، از رسانه‌های اجتماعی به جای گروه‌های متمرکز و پنل‌های پرسشی ممیزی استفاده کرد. او از کاربران فیس‌بوک خواست تا تمایل خود به استفاده از این محصول جدید را با کلیک کردن روی گزینه «من می‌خورم» نشان دهند. نتیجه چه بود؟ ذائقه مشتریان مختلف در لوکیشن‌های مختلف شناسایی شد. آنها به این نتیجه رسیدند که طعم پیاز در کالیفرنیا و اوهایو محبوب بود، در صورتی که ساکنان نیویورک طعم churro را می‌پسندیدند.

شرکت Happy Goat

این شرکت تولید‌کننده کارامل برای اینکه نظر مشتریان خود از بیسکویت‌های خانگی را به‌دست آورد، از ابزار تحقیق آنلاین استفاده کرد. نتایج این تحقیق به آنها نشان داد که آنچه برای خریداران بیشتر اهمیت دارد، طعم و کیفیت محصول است تا استفاده از کارامل در ترکیبات طبیعی. در نهایت باید گفت شما چه کسب وکاری کوچک باشید یا بزرگ، هیچ‌گاه نمی‌توانید فرض بگیرید که همه ترجیحات، عادات و ذائقه‌های مشتریان‌تان را می‌توان حدس زد.

زمانی را برای سوالات درست و کسب دیدگاه‌های ارزشمند فراهم کنید تا بتوانید فرضیات‌تان را اثبات کنید و از اشتباهات هزینه بر جلوگیری کنید. تحقیق بازار شما را در ارزیابی میزان موفقیت‌تان کمک می‌کند، بدین صورت که اطلاعات جمع شده در تحقیق بازار به شما کمک می‌کند که بدانید آیا به هدف‌های خود رسیده‏اید یا نه.

تحقیق بازار محکی برای شما ایجاد می‌کند و به شما کمک می‌کند که پیشرفت‌های خود را پیگیری کنید. مهم است که شما برای سنجش و مقایسه‌های آینده موقعیت خود در بازار را در زمان‌های مختلف بدانید و براساس آن برنامه آینده‌تان را بچینید.

نویسنده: هدی رضایی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code