خانه مقالات بازاریابی تجربه های کوتاهی از تبلیغات در B2B

تجربه های کوتاهی از تبلیغات در B2B

14 ثانیه خوانده شده
۰

شاید کمتر از پانزده سال پیش بود که شرکت­ها فیلم­های تبلیغاتی داشتند که در جلسات آنها را به نمایش درمی­آوردند و برای اینکار از فیلمسازان و عکاسان حرفه­ای استفاده می­شد. آنها اسلایدهایی داشتند که یک به یک عکاسی شده بود و در جلسات از آنها استفاده می­شد. اما اکنون شرایط متفاوت است. سایت­ها، فایل­های powerpointو فیلم­ها و عکس­های تبلیغاتی که با دوربین­های کوچک دیجیتال و بعضاً موبایل­های شخصی گرفته می­شود تغییرات عمده­ای را در ساختار و اجرای presentation شرکت­ها ایجاد کرده است. استخدام عکاس­ های تمام وقت برای شرکت­های بزرگ صنعتی جای خود را به کامپیوترها و تبلت­های شخصی داده است و حالا به بهترین نحو می­توان شرکت را شناسایی و در خصوص آنها تحقیق نمود. پس یکی دیگر از تغییرات نسبت به گذشتۀ نه چندان دور استفاده از تحولات تکنولوژیکی در خدمت بازاریابی بوده است.

هر چند با پدید آمدن اینترنت اینگونه مجلات حرفه­ای تا حد زیادی در مبادلات تجاری کمرنگ شده ­اند اما نباید فراموش کنیم که آنها کماکان جذابیت­ ها و استفاده­ های خاص خود را دارند. امروزه آنها به سختی در رقابت با اینترنت هستند و هنوز هم می­توانند فن­آوری­ها، محصولات و تحولات ویژه­ای را به شکل مناسبی پوشش دهند. اما بدیهی است بطورکلی استفاده از ابزار چاپ برای تبلیغات، علی ­الخصوص در B2B بسیار  کم شده است. امروز بازاریابان B2B باید به جای تحلیل و مطالعه بر ابعاد پوسترهای چاپی، طراحی آنها و بودجه مورد نیاز، در خصوص شکل پرداخت، SEO و ایمیل مارکتینگ مباحثه و مجادله ­کنند. با اینحال هنوز چیزی از اهمیت نشر مقالات تخصصی کم نشده است و همان مقالاتی که در گذشته به عنوان یک ابزار تبلیغاتی در مجلات مرتبط به چاپ می­رسید، امروز در سایت­های مختلف دست به دست می­شود. هنوز استفاده از این تاکتیک می­تواند راهگشای بسیاری از فعالیت­های بازاریابی به خصوص فعالیت­هایی که مخاطبین آن حرفه ­ای ­تر هستند باشد. من تابحال در هر مجموعه ­ای که به عنوان بازاریاب یا مشاور مشغول بکار بوده ­ام، یا از طرف کارفرما ملزم به تدوین مقالات شده ­ام و یا اینکه حداقل برای تهیۀ آنها تشویق شده­ ام. حتی برخی از شرکت­های دولتی در ایران برای تهیۀ مقالات حرفه­ای یا نیمه حرفه­ای، امتیازاتی را برای کارکنان خود قائل می­شوند. این مقالات در سایت­های شرکت­ها نقش محتوا را بازی می­کند و در بازاریابی محتوا بسیار حائز اهمیت است. فراموش نکنید ما از این به بعد، همیشه و در همه حال محتاج ترافیک و کلیک بیشتر خواهیم بود.

نکتۀ جالبی که در این ده سال به چشم من آمد، کوچکتر شدن روابط عمومی یا همان PR در شرکت­هاست و این مورد متفاوتی است که البته دلایل خود را دارد. در سال­های گذشته، بدلیل همان استفادۀ فزاینده از مطبوعات و نشریات کاغذی، اغلب شرکت­ها برای ایجاد ارتباطات بازاریابی نیازمند مدیریت روابط عمومی در شرکت­های خود بوده­اند. این عملیات گاهی تا حدی مهم بوده است که شرکت­ها اقدام به استخدام شرکت­های دیگری با تخصص B2B برای پوشش روابط عمومی مجموعۀ خود بوده­اند. اما تقریباً از همان ده سال پیش تاکنون تعداد نشریات فعال در هر صنعت از ۵۰ تا ۷۵ درصد کاهش داشته­اند و به ازاء این کاهش فعالیت روابط عمومی نیز کاهش یافته است. البته منظور از کاهش فعالیت­های روابط عمومی، بخشی که مربوط به پاسخگویی به مشتریان است نمی­شود بلکه تنها بخش­های مطبوعاتی مدنظر است. هرچند آینده ­پژوهان حوزۀ کسب و کار بر این باورند که کم­کم تبلیغات جای خود را به روابط عمومی می­دهد، باید اذعان داشت این دوران گذار با اندکی تاخیر در B2B رخ خواهد داد. همانطور که در دیگر موارد معمولاً اینگونه است. به خصوص اگر B2B ایرانی هم باشد.

یکی از کارهای من در همۀ سال­ها به عنوان بازاریاب (من از مدیر بازاریابی تا ویزیتور را در نهایت یک بازاریاب برای شرکت می­دانم) طراحی و ویرایش بروشور یا نظارت بر تهیۀ آن بوده است. متاسفانه در ایران شرایط با بسیاری از نقاط دنیا متفاوت است و شرکت­ها (به خصوص شرکت­های صنعتی که فقط B2B کار می­کنند و مشتری حقیقی و معمول ندارند) نه تنها درک و سوادی از تبلیغات و بازاریابی ندارند و امکانات خاصی را برای آن در نظر نمی­گیرند، حتی گاهی اصلاً نیازی برای فعالیت­های اینچنینی نمی­بینند. این شرکت­ها برای ابراز وجود در نمایشگاه­ها شرکت می­کنند و معیشت خود را در همکاری با همکارانی می­ یابند که از قدیم می­شناسند و اصطلاحاً ارتباطاتی دارند. بنابراین من به عنوان یک کارشناس یا مدیر سعی بر آن داشتم که یک بروشور آبرومندانه (که البته معمولاً بدلیل کج سلیقگی مدیران چندان موفق نبودم) برای کارفرما تهیه نمایم. امروز بروشورها کم ­کم در حال از بین رفتن هستند و سایت­ها جای آنها را می­گیرند. بروشورهای ۴ تا ۱۶ صفحه­ای هرچند که دیگر طرفداران چندانی ندارد اما در نمایشگاه­های مختلف به وفور دیده می­شود. به گمانم این از آن تغییراتی است که کمی دیرتر در ایران به وقوع خواهد پیوست. همین چند ماه پیش من به عنوان مشاور یک شرکت فروشندۀ فولاد در ایران مشغول به کار شدم و جالب اینکه متوجه شدم که این شرکت هیچ­گونه وبسایت فعالی ندارد. وقتی با مدیرعامل در خصوص راه­ اندازی وبسایت، بصورت شگفت ­زده ­ای صحبت کردم، مدیرعامل مذکور وبسایت را در اولویت­ های آخر خود قرار داده بود و این از همه شگفت­ انگیزتر می­نمود!! وی مدعی بود که سیستم بازاریابی B2B از پانزده سال پیش تابحال هیچ تغییری نکرده است. به هر حال قبل از شروع به کار به عنوان بازاریاب باید بپذیریم که با چه کسی و در چه سیستم فرهنگی کسب و کار مشغول فعالیت هستیم. من تا حدودی جملۀ مدیرعامل شرکت فولاد مذکور را تصحیح می­کنم که از پانزده سال پیش تابحال B2B در ایران نسبت به آمریکا و اروپا تغییر کمتری داشته است و این یک حقیقت است.

 

منبع:فرصت امروز 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code