خانه مقالات برندینگ تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

14 ثانیه خوانده شده
۰

برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان

پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید :
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه بر نگذرد
خرد گر سخن برگزیند همی
همان را گزیند که بیند همی

اجازه بدهید از دریچه دانش و تمایز خودم یعنی نگاه فلسفی در مورد یکی از کارکردهای بسیار مهم و خروجی علم بازاریابی با شما سخن بگویم ، یعنی موضوع برندینگ. بیایید نگاهی دو بعدی به بازار داشته باشیم : زمان و مکان . یک رویداد، نقطه‌ای در زمان (زمان ها )- مکان (مکان ها) است .در فیزیک کلاسیک ( نیوتنی )در هر مکان (فضا)-زمان داده شده، یک رویداد، یک مکان یکتا در یک زمان یکتا است، چون رویدادها، نقاط مکان-زمان را تشکیل می‌دهند، اما رویدادها در برندینگ اینگونه نیست . یک رویداد می تواند در یک زمان و مکان ها و یا در یک مکان و زمان ها اتفاق بیافتد.
رویداد زمان – مکان ها مانند برگزاری رویداد بزرگ نوروز پارسی زبانان در سرتاسر جهان و یا رویداد سال جدید میلادی در میدان تایمز در نیویورک ، برج خلیفه در دبی و برج ایفل در پاریس در یک زمان خاص و اما در مکان های مختلف اتفاق می افتد.


برندهای شخصی قدرتمند در رویدادهای زمان ها – مکان گسترش می یابند یعنی در چند زمان و یک مکان اتفاق می افتند. شاید اگر نیمایی نبود، اسم روستای یوش کمتر به گوشمان آشنا بود. نیما یوشیج بعد از مرگش به روستای زادگاهش منتقل شد و همین باعث شد بسیاری برای رفتن بر سر مزار این شاعر بزرگ به یوش سفر کنند . برند نیما یوشیج چه در زمان زندگی ، چه در زمان مرگ و بعد از آن نقش بازی می کند. برندشخصی قدرتمند یعنی در زمانی که خود شخص نیست ، نام شخص کارکرد دارد و حتی بنای یادبود و مزارش می تواند به میعادگاه (Hangout) عاشقانش و گردشگران آن مکان تبدیل گردد این همان معنی برندینگ مکان (Place Branding) با استفاده از مشارکت شخصیت (Personality Association) است.


مکان ها برای مقصد شدن یا باید فرصت های بی نظیر جغرافیایی (Signature District) مانند جزیره بالی در اندونزی ، یا باید امضای طراحی (Signature Design) مانند یزد و یا باید یک گل سرسبد (Flagship) را طراحی و اجرا کنند مانند طراحی های فرانک لوید رایت (Frank Lloyd Wright) فقید مشهورترین معمار آمریکا و جهان که تمامی مکان های طراحی شده او به یک مقصد گردشگری بدل شده است . در پایان می خواهم اشاره کنم امروز و با گسترش شبکه های اجتماعی قابل در دسترس در سرتاسر جهان و سرعت انتقال اطلاعات برند شخصی بیشتر از هر زمان دیگری کارایی دارد و باید خودمان را به بزرگترین برند زندگی و عصرمان بدل کنیم و یادمان باشد تفکر ما و همچنین شبکه دوستان و نزدیکان ما می تواند بهتر راهبر در این زمینه باشد .

به قول شاعر و عارف بزرگ مولانا :
دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد
به زیر آن درختی رو که او گل های تر دارد
در این بازار عطاران مرو هر سو چو بیکاران
به دکان کسی بنشین که در دکان شکر دارد

 

نویسنده: دکتر مهدی اکبری فامیله
متخصص برندینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code