خانه مقالات برندینگ بیان داستان برند

بیان داستان برند

5 ثانیه خوانده شده
۱

هر برند داستانی برای بیان کردن دارد. نحوه بیان داستان بسیار اهمیت دارد. آیا شما یک داستان بی ربط و بی فایده را تکرار می کنید؟ یا یک روایت قانع کننده و مرتبط با هدف اصلی کسب و کارتان را بازگو می کنید؟ تفاوت این دو بسیار حائز اهمیت است.

از شکسپیر تا اسپیلبرگ، قصه گویی بخش پایدار و ذاتی تجربه انسانی است. انسان از ابتدا به داستان گویی مشغول بوده است و قدیمی ترین نقاشی غار شناخته شده نزدیک به ۴۱۰۰۰ سال سن دارد!

داستان ها ما را بجایی می برد که اطلاعات نمی تواند. موضوع شرح روایت، ارتباط مستقیمی با تجربه های ما دارد. هر یک از افراد زندگی خود را به صورت داستانی می بیند (پیشرفت خطی درگیری و تصمیمات) که در نهایت باعث آنچه می شود که هستیم.

ولی این پایان کار نیست. ما تنها خودمان را از طریق داستان تعریف نمی کنیم. داستان هایی که تجربه می کنیم نیز ما را تعریف می کنند. "نظریه انتقال روایت" روانشناسی اجتماعی نشان می دهد که زمانی که افراد خودشان را غرق در یک داستان می کنند، باورهای آنها تغییر می کند تا منعکس کننده داستان باشد. و هنگامی که باورهای کسی تغییر کند، رفتار او نیز تغییر می کند.

برندهای موفق از داستان هایی بهره می برند که باورهای مشتریان خود را شکل داده و آنها را به اقدام ترغیب می کند.

معمولا بزرگترین برندها روایت هایی دارند که رده خدمات یا محصول آنها را تعریف می کند. به عنوان مثال، کوکا کولا مطمئن است که هیچ نوشیدنی دیگری وجود ندارد که شما واقعا از آن "لذت ببرید." اما همیشه یک داستان متقابل برای گفتن وجود دارد. برندهای کوچک فرصت ارزشمندی برای ارائه دیدگاه متفاوت به مصرف کنندگان خود دارند. ویرجین را درنظر بگیرید. ویرجین با بکاربردن روایت خود، قادر به از رده خارج کردن بسیاری از رقبای بزرگ خود و رسیدن به موفقیت های بیشمار بوده است.

هر چند داستان برند نمی تواند یک خیابان یک طرفه باشد. بلکه یک تجربه مشترک میان یک برند و مشتریان آن است. یک برند تنها با انعکاس اصیل زندگی مشتریان خود می تواند امیدوار به ارتباط با مشتریان خود بوده و در نهایت بتواند روی آنها اثر بگذارد.

برندهای موفق برندهای معتبری هستند، و برندهای معتبر داستان های جذابی برای گفتن دارند. دستور العمل این داستان ها از یک برند به برند دیگر متفاوت است، اما تمام آنها از اجزای یکسانی تشکیل شده است: استراتژی همراه با زبان بصری و کلامی.

telegrambrandabout.irinstagrambrandabout.ir

استراتژی

داستان یک برند خیلی قبل از تماشای تبلیغات آغاز می شود. تبلیغات احساسی مرحله نهایی مسیر طولانی است که با داستان پردازی بنیادی برند آغاز می شود.

آنچه در روند جایگاه یابی برند ضروری است، روایت برند است (گزارش قانع کننده چشم انداز و هدف شما که از صدای برند منحصر به فرد شما بازگو می شود). فقط با بازگو کردن روایت برند است که می توانید شروع به گفتن داستان خود به دنیا کنید. در مورد این موضوع فکر کنید: بهترین شخصیت ها در رمان ها و فیلم ها، داستان هایی در گذشته خود دارند که فقط سازندگان آنها از آن مطلع اند، اما این داستان ها با مخاطبان ارتباط برقرار می کند. در مورد برندها هم همینطور است. یک برند معتبر روایتی دارد که از ماهیت و ارزشهای درونی آن ظهور می کند. استراتژی خوب برند عمق این ویژگی ها را مشخص کرده و صحنه را برای وقایع آینده آماده می کند.

 

بصری

زبان بصری مسلما درونی ترین بخش داستان برند شما است. و مخاطبان شما را طوری تحت تاثیر قرار می دهد که اغلب از آن بی اطلاع هستند. ترکیب مناسب رنگ ها، تایپوگرافی، تصاویر، و طرح ها حقایقی را در مورد برند شما نشان داده و در ناخودآگاه مشتریان شما عمل می کند و رفتار آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

طراحی خوب نه تنها ظاهر خوبی دارد، بلکه علاوه بر آن با محتوای نوشتاری، داستان برند شما را به گونه ای بازگو می کند که مشتریان شما را از نظر روانی تحت تاثیر قرار می دهد.

 

زبانی

زبان کلامی جایی است که در آن داستان برند شما نمایان می شود. کلماتی که داستان شما را تشکیل می دهند باید بطور متقاعد کننده ماهیت شما را، چیزی که ارائه می دهید، و آنمزیت رقابتی شما را طوری نشان دهد که سبب تقویت رابطه معنی داری با مشتریان شما گردد.

کلمات برند شما در همه جا حضور دارد (وب سایت، بلاگ، وثیقه بازاریابی، اسکریپت تبلیغات، طرح فروش، ارائه، سخنرانی، راهنمای کارمندان و بطور کلی در موارد بسیاری). و اگر تمام واژه های بکار رفته در این مکان های مختلف، نشان دهنده یک متن منسجم و قانع کننده نباشد، داستان برند شما مانند داستان های ماجراجویی خواهد بود! مهم است که مطمئن شوید افرادی که مسئول نوشتن مطالب شما هستند، درک عمیقی از برند شما دارند.

تیم های خلاق بیشماری وجود دارند که می توانند طراحی خیره کننده داشته و محتوای جذابی بنویسند. اما تنها چند تا از آنها می توانند داستان قانع کننده ای که منعکس کننده روح برند شماست را بیرون بکشند. تیم خوب، روایت برند شما را طوری تعریف می کند که هم ماهیت برندتان را نشان دهد و هم الهام بخش باشد. در آخر، هر داستان خوب از آغاز آن شروع می شود.

 

 

.

بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

  • برند رهبری

    چگونه برند رهبری بسازیم؟

    رهبران و رهبری [مانند مادران و مادری] یکی نیستند. هر چند هر دو مهم اند. تمرکز بر رهبر به م…
  • سفری از رفتار مصرف کننده به برندینگ

    سفری از رفتار مصرف کننده به برندینگ

    سفری از رفتار مصرف کننده به برندینگ ایستگاه نخست مدت ها بود تصمیم به نگارش کتابی در مورد ر…
  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …
  • برند رهبری

    چگونه برند رهبری بسازیم؟

    رهبران و رهبری [مانند مادران و مادری] یکی نیستند. هر چند هر دو مهم اند. تمرکز بر رهبر به م…
  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …
  • علی آزادی منش- ویژه نامه نوبهار 97

    برنامه ریزی و تمرکز روی برندسازی

    گشت گرداگرد مهر تابناک، ایران زمین روز نو آمد و شد شادی برون زندر کمین ای تو یزدان، ای تو …
  • برند رهبری

    چگونه برند رهبری بسازیم؟

    رهبران و رهبری [مانند مادران و مادری] یکی نیستند. هر چند هر دو مهم اند. تمرکز بر رهبر به م…
  • سفری از رفتار مصرف کننده به برندینگ

    سفری از رفتار مصرف کننده به برندینگ

    سفری از رفتار مصرف کننده به برندینگ ایستگاه نخست مدت ها بود تصمیم به نگارش کتابی در مورد ر…
  • برندینگ خلق تمایز

    خلق تمایزی حساب شده

    یک وقتی، جایی وینستول چرچیل فقید گفت که ما ساختمان ها را طراحی می کنیم و پس از آن، آن ها م…

یک دیدگاه

  1. ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - اکولینک

    بهمن ۹, ۱۳۹۵ در ۸:۲۷ ق.ظ

    […] برند ابات: بیان داستان برند […]

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code