خانه تحلیل برندها برند های بین المللی برند کراکس چرا سقوط کرد؟

برند کراکس چرا سقوط کرد؟

8 ثانیه خوانده شده
۰

برند کراکس کار  خود را در سال ۲۰۰۲ در کلرادو با نام Beach آغاز  کرد و بعد از مدتی نام خود را به کراکس تغییر دارد بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ رشد غیر قابل کنترل این برند نشانه ای از موفقیت برند بود و البته طی کردن سیر نزولی این شرکت. 

در سال ۲۰۰۷  کراکس توانست با فروشی نزدیک به ۸۵۰ میلیون دلار و سود ۲۰% خود را به یکی از پولدارترین و موفقترین برندهای تازه کار آمریکایی تبدیل کند. ولی عدم نگرش درست مدیریت باعث سقوط این برند شد فقط در سال ۲۰۰۸ این برند با افت فروشی معادل۱۳۰ میلیون دلاری مواجه شد و فروشش به ۷۲۰ میلیون دلار رسید در همین سال ضرر شرکت ۱۸۵ میلیون دلار شد و باعث شد ۲۰۰۰ کارمند و کارگرش را بیرون کند. این عدم نگرش درست طی سالها گریبان برند کراکس را رها نکرده است که در این دوره دوباره باعث تصمیم گیری جهت بسته شدن ۱۲۴ عامل فروشش شده است.

بسیاری از صاحبنظران دلیل افتضاح سال ۲۰۰۸  را به رکود اقتصادی ارتباط دادند ولی با دقیق شدن به حرکت کراکس ما (ریس اند ریس) عوامل سقوط کراکس را در زیر خلاصه میکند:
۱- رشد بی رویه توزیع کراکس آنرا در همه جا در دسترس قرارداد و قدرت برند را کاهش داد دیگر خرده فروشان علاقه ای به انبار کردن این برند نداشتند. در صورتیکه برای شرکتهای نوپا الزامی است که با تعداد محدودی از توزیع کنندگان کار کنند تا بتوانند برند را مطرح کنند و قدرت برند را بالا ببرند.
۲- عدم تمرکزی که بعد از رشد بی سابقه سال ۲۰۰۷ این برند را تحت تاثیر قرار داد باعث شد تا قدرت برند کراکس تضعیف شود و جایگاه ذهنی که بر مبنای "زشت ولی کارا" درست کرده بود را با تولید کفشهای کلاسیک و زیبا به چالش کشید و باعث سردرگمی مخاطبینش شد از طرف دیگر کسی که کفش کلاسیک میخواهد قطعا از برندی که به زشتی به شهرت رسیده کار نمیکند.
۳- ورود سریع به بازارهای جهانی عامل سوم سقوط این برند بود، این برند طی یک دوره کوتاه مدت کارخانه های خود را در چین و مکزیک باز کرد و به سرعت از هلند تا ژاپن شروع به توزیع محصولاتش کرد. ورود به بازارهای جهانی باید کاملا استراتژیک و با سرعتی آهسته انجام شود تا به موفقیت برسد.

این موارد باعث شده است که هزینه تولید کراکس بالا برود، جایگاه ذهنی اش تضعیف شود و به تبع آن سود شرکت کاهش یابد و منجر به تصمیم جهت بستن ۱۲۴ عامل فروشش شود.
 
بهروز لطفیان
پارتنر ریس اند ریس
٢ مهر ١٣٩۶
 

  • ساخت برند قدرتمند

    چرا باید برندی قدرتمند داشته باشیم؟

    در دنیای امروز ما در بسیاری از موارد در انتخاب برندی از یک طبقه ی خاص محصول، دچار سردرگمی …
  • ارتباط فرهنگ با برند

    رابطه فرهنگ با برند

    اغلب تعجب می کنند که چرا ما درباره ارزش ها صحبت می کنیم قبل از اینکه درباره طراحی لوگو، به…
  • چگونه برند عاطفی ایجاد کنید؟

    قبل از اینکه در مورد نحوه برندسازی عاطفی صحبت کنیم، ابتدا به تعریف برند عاطفی می پردازیم. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code