خانه مقالات برندینگ برند خود را مجزا از محصولاتتان بسازید

برند خود را مجزا از محصولاتتان بسازید

2 ثانیه خوانده شده
۰

شاید یکی از دشوارترین کارها برای بازاریابان، ایجاد تمایز میان یک برند و محصولات آن باشد. در واقع ساخت یک برند بدون توجه به این که محصولات و خدمات آن چیست، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ساخت یک برند نباید تماما منوط به محصولات مشخصی باشد.

“برند ما، همان محصولات ما است”

” برند = محصولات و قیمت”

” آنچه از یک برند برای مردم مهم است، فقط محصولات آن است”

این جملات و جملاتی شبیه به آنها معمولا بسیار شنیده می شوند. اما در حقیقت هیچ یک از آنها نمی توانند درست باشند. برندها چیزی فراتر از (صرفا) محصولات مشخصی هستند. زمانی که مصرف کنندگان یک برند را انتخاب می کنند، همانند زمانی است که یک دوست، یک مد، یک آهنگ و … را بدون توجه به اینکه چه محصولی دریافت می کنند، انتخاب میکنند که سازگاری بیشتری با شخصیت آنها داشته باشد. اغلب مردم سعی میکنند خود را با نزدیک کردن به یک برند و ایجاد تشابه میان خصوصیات خود و آن برند معرفی کنند. برای مثال افرادی که برند اپل را انتخاب میکنند، در تلاش هستند تا ویژگی های شخصیتی خود را به ویژگی های این برند نسبت دهند. ایجاد تمایز میان برند و محصول بدان معناست که اگر (برای مثال) اپل در صدد تولید محصولاتی دیگر نیز باشد(مثلا پوشاک) همچنان جایگاه ویژه ی خود را حفظ کند و ارزش برند آن فقط منوط به محصولات فعلی آن نباشد. در واقع دیدگاهی که نسبت به این برند وجود دارد، با تولید هر محصول دیگری همجنان پایدار و با ثبات باقی بماند.

 

برای آنکه بتوانید طول عمر و حیات طولانی مدتی برای برند خود ایجاد کنید، باید بتوانید هویت و موجودیت مستقلی نیز برای برندتان ایجاد کنید.

آنچه یک برند انجام می دهد:

  • برندها در حقیقت وعده ای برای ارائه ی کیفیت، ارزش، ویژگی های خاص و ثبات هستند
  • هر برندی دارای یک صدا، شخصیت، مدل و ویژگی های منحصر به فردی می باشد.
  • برندها، ترجیحات و اولویت های متفاوتی را برای مخاطبان خود در نظر می گیرند.
  • یک برند می تواند کاملا به روز و مدرن یا قدیمی و به دور از هرگونه مد باشد.
  • برندها نیاز به حمایت مصرف کنندگان خود دارند.
  • برندها اگر به درستی ساخته شوند میتوانند جدای از محصولاتشان به فروش برسند و برای محصولات یا خدمات دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرند.
  • یک برند موفق می تواند محصولات شکست خورده و ناموفق را دوباره بازیابی کند و حیات دوباره ای به آنها ببخشد.

برندها باید به گونه ای ساخته شوند که بتوانند جدای از محصولات و تولیداتشان نیز به فروش برسند. حقیقت این است که محصولات یکسان توسط برندهای مختلف به فروش می رسد و آنچه در واقع توسط مشتری خریداری میشود، محصول نیست،  بلکه برند است.

اگر چه شخصیت و سازگاری میان یک برند و محصولاتی که ارائه می کند اجتناب ناپذیر است، اما در هر صورت هر برند نیازمند هویت مستقلی برای خود نیز می باشد. در اینجا به چند نکته برای ایجاد جایگاه و پیامی مشخص برای یک برند اشاره می کنیم.

 

  1. برای ایجاد برندی که معنا و مفهوم مشخصی برای بازار هدفتان داشته باشد، در ابتدا باید مصرف کنندگان خود را به خوبی بشناسید، آنچه به دنبال آن هستند و دلیل آن را نیز کشف کنید. از طریق تحقیقات مستقیم و غیر مستقیم توسط بازاریابان می توان به پروفایل های مشخصی از مصرف کنندگان دست پیدا کرد که حاوی اطلاعات کامل و کافی از ویژگی های فیزیکی و شخصیتی آنها گرفته تا سلیقه، نیازها، خواسته ها و انتظارات آنها از یک برند، باشد. معمولا در هر برندی، ماتریسی از مدل های مختلف مشتریان وجود دارد که هریک از آنها نیاز به برنامه ریزی مشخصی دارند.
  2. شخصیت برند خود را تعریف کنید. به عبارت دیگر فرض کنید که اگر این برند قرار بود همچون یک انسان باشد، چه ویژگی های شخصیتی می توانست داشته باشد و شما به عنوان صاحب آن برند تمایل دارید که برندتان با چه ویزگی هایی در ذهن مخاطبانتان تصور شود.

پاسخ به این سوالات شخصیت برند شما را مشخص می کند:

  • جنسیت برندتان چیست؟ (مرد یا زن)
  • سن
  • محافظه کار و محتاط یا اهل ریسک؟
  • شخصیت جدی یا شوخ طبع؟
  • فردگرا یا اجتماعی؟
  • دوستان برندتان را مشخص کنید
  • وجه تمایز برند شما با رقبا چیست؟
  • وعده های برندتان را به صورت لیست تهیه کنید
  • مشخص کردن دلیل وجودی
  • آنچه به عنوان مزیت رقابتی به مشتریان خود ارائه می دهید چیست؟

در نهایت نیز به این سه سوال پاسخ دهید که برندتانچگونه ایجاد شده است؟  چه کاری انجام می دهد؟  وچگونه انجام می دهد.

حال می توان به سادگی به شخصیت برند پی برد.

  1. فراموش نکنید که اگر چه بیان کردیم که برندها باید شخصیت مستقلی برای خود داشته باشند ولی این بدان معنا نیست که هیچ گونه سازگاری با محصولات و خدمات نیز نداشته باشند. ارتباط برند با محصولات از آنجایی است که وعده های برندتان باید متناسب با محصولاتی که ارائه می دهید باشد. به عبارت دیگر اگر برند شما به مشتریان خود وعده ی تفاوت و تمایز داده است، فرقی نمی کند که چه محصولی ارائه می دهد اما درهر صورت این دو مشخصه را باید داشته باشد. به پیام دو برند در اینجا اشاره میکنیم:
  • کوکا کولا شما را خوشحال می کند و لبخند بر لبانتان می آورد
  • ولوو آرامش و امنیت را برای شما به ارمغان می آورد

 

Armani - Banner online 790x63-02

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code