خانه مقالات برندینگ برندینگ و اهمیت آن از جنبه های مختلف

برندینگ و اهمیت آن از جنبه های مختلف

6 ثانیه خوانده شده
۰

 

تصویر مطلوب همه ی برندها این است که دوست دارند که انتخاب اول مصرف کنندگان باشند و جایگاه برتر را در ذهن مشتریان داشته باشند. ساخت و مدیریت برند می تواند نقش مهمی در این موضوع داشته باشد. همچنین افزایش اعتبار و سودآوری یک کسب و کار نیز می تواند با داشتن برندی قوی امکان پذیر باشد. یک برند خوب خدمات و محصولات شما را بهتر نشان داده و متمایز می کند و به مشتریان شما انگیزه ای برای انتخاب در برابر محصولات رقبا می دهد. به طور خلاصه  درک بهتر از یک محصول و ایجاد احساسی متمایز نسبت به آن می تواند منجر به افزایش فروش شود.

cokepepsi

به طور مثال در سال های اخیر مسابقه ای میان کوکا کولا و پپسی برگزار شد در این آزمون که “بلایند تست” نامیده می شود _بلایند تست به معنای این است که چشم شرکت کنندگان را می بندند و آنها طعم های مختلف را می چشند و تشخیص می دهند که از محصولات چه شرکتی است_ برتری ازآن کوکاکولا شد.

 

برندینگ به چه معناست؟

این واژه از ابعاد مختلف قابل تعریف و بررسی است.

  • برندینگ به معنای ایجاد اعتماد میان کارمندان، مصرف کنندگان و سهام داران است.
  • در زبان بازاریابی، برندینگ به معنای تمام ارزش ها و دارایی های شرکت از جمله محصولات، خدمات، مردم، تبلیغات، جایگاه و فرهنگ می باشد.
  • برندینگ به مشتریان بالقوه این ایده را قبل از خرید می دهد که چه چیزی خریداری می کنند و تصمیم گیری برای خرید را برای آنها آسان تر می کند.

خریداران به برند های قدرتمند اعتماد دارند زیرا می دانند که مشتریان چه انتظاراتی از آنها دارند و آن را برطرف می کنند. برند نباید با هویت برند اشتباه گرفته شود. هویت برند یکی از ویژگی های برند می باشد.  داشتن برند منحصرا برای شرکت های بزرگ نیست، برند ها می توانند شرکت های کوچک را نیز در میان حجم زیاد رقبا برتر و متمایز کنند اگر به درستی اجرا شوند.

مزیت های برندینگ چیست و آیا برای شرکت های کوچک تر ارزش دارد که به دنبال برندسازی برای خود باشند؟

  • یکی از دلایل مهم برندینگ این است که می تواند فروش شما را افزایش دهد. چرا که مشتریان وفادار خود را افزایش می دهید و حتی در صورت افزایش قیمت ها، مشتریان آن را می پذیرند چرا که به برند شما اعتماد دارند.
  • داشتن برندی معتبر، اعتماد و اطمینان را در خدمات و محصولات گسترش می دهد. برای مثال اگر در ارائه ی خدمات یا محصولات شما مشکلی ایجاد شود، برند شما و وفاداری مشتریان به آن، باعث می شود تا به شما ایمان داشته باشند که مشکلات به زودی برطرف می شوند.

 

 

نقطه ی آغاز برای شروع فرآیند برندسازی کجاست؟

  • نقاط قوت و مزیت های کسب و کار خود را پیدا کنید. به عبارت دیگر ارزش های برندتان و نقاط برتری خود نسبت به رقبایتان را فهرست کنید. این ارزش ها می تواند هر نوع برتری نسبت به سایرین باشد. برای مثال: خدمات مشتری بسیار عالی و دقیق، کارمندانی با آداب معاشرت مناسب، رابطه ی خوب با مشتری ها، طراحی گرافیکی مدرن، درک درست از تکنولوژی بازاریابی و ارتباط دیداری، دانش چاپی دقیق، تخصص بالا در گرفتن کار و هر مزیت دیگری که مجموعه ی شما آن را ارائه می کند.
  • باید اطمینان دهید که همیشه می توانید ارزش های برند خود را ارائه دهید و در آنچه به مشتریان وعده داده اید متعهد باشید. در غیر این صورت اعتماد مشتریان به برند شما از بین می رود. به عنوان مثال: در یک فروشگاه یا بوتیک لباس، به روز بودن و به عبارتی همگام با مد پیش رفتن، یک ارزش برای آن برند محسوب می شود که اگر مشتریان به دنبال مد روز باشند این بهترین گزینه برای آنها می تواند باشد در صورتی که چنین ارزشی را همواره به آنها ارائه دهید.
  • می توانید به سادگی از مشتریان خود بپرسید که چه مولفه هایی را در رابطه با کسب و کار شما دوست دارند و دلیل انتخاب آنها چه چیزی است تا بهتر بتوانید ارزش های خود را پیدا کنید. همچنین از مشتریان بالقوه ی خود نیز سوال بپرسید که به دنبال چه چیزی هستند و آیا شما می توانید نیازهای آنان را برطرف کنید یا خیر. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا برند خود را بهتر بسازید. شاید برخی جواب ها مطابق با انتظارات شما باشد و برخی دیگر خارج از انتظار شما باشد. حقیقتا آن چه مشتریان را به خرید از برند شما سوق می دهد چیزی فراتر از مبحث قیمت می باشد. همواره به مزایایی که به مشتریان خود ارائه می دهید توجه داشته باشید و بازار هدف خود را مجددا بررسی کنید.
  • به خاطر داشته باشید که برندها به مشتریان خود وعده هایی میدهند و تنها برندهایی موفق میشوند که در ارائه ی وعده های خود به مشتریان وفادار باشند. به عنوان مثال، اگر شما دارای مغازه ی جواهر فروشی می باشید و طیف وسیعی از محصولات زیبا و لوکس شما در مجله ای به نام به نمایش داده شده است ارزش برند شما می تواند” درجه یک، زیبا و شیک بودن ” باشد. اما اگر مشتریانی که به مغازه ی شما می آیند با رفتار و برخورد نامناسب و غیر حرفه ای روبه رو شوند، تاثیر بسیار نامناسبی بر ذهنیت و ادراک آنها از محصولات شما خواهند داشت. ارزش های برند و نیازهای مشتریانتان را با یکدیگر سازگار کنید.
  • برند شما بخش های زیادی از کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می دهد و همگی نیازدارند که همواره در یک صف مستقیم با ارزش های برندتان باشند: نام برندتان و اسم محصولات و خدمات تان، لوگو، کیفیت خدمات و محصولات، وبسایت شما، بسته بندی ها، نوع پوشش و نوع رفتار و فرهنگ سازمان، چگونگی برخورد با مشتریان ، تبلیغات و … همگی برگرفته از برند شما می باشند.
  • نوع ارتباط و نحوه ی برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه تاثیر بسزایی در برند شما دارد و خود می تواند عامل مهمی در موفقیت یا شکست برندتان داشته باشد.
  • برند خود را همواره زیر ذره بین بگذارید و به صورت مداوم ابعاد و جنبه های مختلف آن را بازرسی و بررسی کنید. حتی می توانید از مشتریان خود نیز در رابطه با تغییراتی که ممکن است برندتان نیاز داشته باشد سوال بپرسید. مشتریان اولین افرادی هستند که برند بر آنها اثرگذار است و بهتر از هر کسی می توانند صاحب نظر نیز باشند.
  • بر ارزش های برندتان تمرکز کنید و آنها را تقویت کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کارمندان نیز درک درستی از برندتان دارند و می توانند به عنوان واسطه ی میان شما و مشتریان، کار خود را به درستی انجام دهند.
  • در پروژه ی برندسازی لازم نیست که تمامی فعالیت ها را همزمان با هم انجام دهید. برای تمامی فعالیت های خود برنامه ریزی داشته باشید و الویت بندی کنید. بودجه و منابع خود را به درستی تقسیم کنید. فراموش نکنید آن چه برند شما را می سازد و آن را معتبر و متمایز می سازد، ارزش های برندتان است.

 

نقطه ی تمایزبرند: چه چیزی شما را در میان رقبایتان متمایز میکند و چه پیشنهاد متفاوتی برای مشتریان خود دارید؟  اگر از ارائه ی این ارزش های منحصر به فرد مطمئن هستید و میدانید که می توانید به درستی آنها را ارائه کنید بهتر است در تبلیغات خود نیز از آنها بهره ببرید.

 

المان های بصری برند:

 

لوگو: تصاویری که در طراحی لوگوی برندتان به کار رفته است باید با برند شما و خدماتی که ارائه می کنید تناسب و هماهنگی داشته باشند. برای مثال اگر شرکت شما ارائه کننده ی خدمات حمل و نقل ریلی است، مسلما نباید از تصاویرآسمان و ابر که معمولا برای حمل و نقل هوایی ارائه می شود در لوگو استفاده کرد. فعالیت ها و برند شما با لوگوی طراحی شده باید به درستی هماهنگ باشند و تصویر درستی ارائه دهند.

color-wheel-branding

رنگ ها: همه ی انسان ها واکنش ها و احساسات خاصی نسبت به رنگها، تیرگی و روشنی و سایه روشن ها دارند. رنگ های برندتان باید بیان کننده ی ارزش برند شما باشد. برای مثال آنچه واضح است این است که نمیتوان برای نشان دادن آرامش و راحتی از رنگ قرمز استفاده کرد.

brandingfonts-branding

نوع نوشتار: اگر لوگوی شما از نوع لوگوی تایپو گرافی است و یا هر نوع نوشتاری که در کنار تصاویر لوگو به کار می رود، باید با برند شما و فعالیتتان هم خوانی داشته باشد. برخی از نوشتارها دوستانه به نظر می رسند، برخی از آنها خاص و محترمانه، برخی مدرن و برخی غیر رسمی. انتخاب نوشتار مناسب می تواند لحن و شخصیت خاصی به برند شما بدهند.

 

تاثیر المان های بصری برهویت برند

در ادامه ی بحث، ذکر موارد زیر ضروری است:

  • هویتی که از تصاویر درک می شود باید خوانا، قابل تشخیص و به یاد ماندنی باشد و بتواند بر ارزش برند شما تاثیر بگذارد. هم چنین با استفاده از نوع نوشتار و رنگ های مناسب خود را به درستی نشان دهد. فراموش نکنید که کارت شرکت اولین چیزی است که بعد از یک جلسه به جا می گذارید، پس طراحی آن متناسب با هویتتان امری مهم و ضروری است.
  • هویت هر برند اغلب اولین چیزی است که افراد می بینند. و این هویت از طریق تبلیغات به سادگی قابل شناسایی است در نتیجه تبلیغات هدفمند در راستای هویت برند از عوامل کلیدی و اثرگذار است.

 

نتیجه گیری و خلاصه ی مباحث:

  • برند شما تعهد کاری شما به مشتریان فعلی و آتی شما است. نباید وعده های خود را زیر پا بگذارید. به عنوان مثال، زمانی که از یک لوگوی زیبا که نشان دهنده ی تصویری هوس برانگیز از یک ساندویچ بسیار خوشمزه است، محصولات شما نیز باید به همان اندازه خوشمزه و جذاب باشند تا هویتی که از طریق تبلیغات به مشتریان خود نشان داده اید با هویت واقعی شما سازگار باشد.
  • انتخاب بازار هدف درست از دیگر مولفه های مهم است.
  • برند شما باید بتواند همگام با رسانه های مختلف خود را به درستی نشان دهد. طبعتا داشتن یک لوگوی خوب اگرچه ضروری است اما برای تبلیغات شنیداری در رادیو قابل استفاده نیست. پس داشتن یک شعار مناسب نیز ضروری به نظر می آید. برای برند خود از جنبه های مختلف تبلیغات نیز برنامه ریزی داشته باشید.
  • اطمینان حاصل کنید که برند شما با یک رنگ مشخص گسترش پیدا کند. یک گرافیست خوب می داند چگونه یک لوگو را با یک رنگ به خوبی نشان دهد.
  • به ماندگاری طرح های خود نیز توجه داشته باشید. آیا طراحی های شما برای یکسال دیگر نیز خوب به نظر میرسند؟ برای ۱۰ سال آتی چه طور؟ آیا قدرت انعطاف پذیری را دارند که همگام با پیشرفت، توسعه و بهبود نیز پیدا کنند؟ یک برند با دوام در طی سال ها قابل یاد آوری خواهد بود و همچنین اعتماد مشتریان خود را حفظ خواهد کرد. یک طراح خوب می تواند یک لوگوی پایدار ایجاد کند که در طول زمان ارزش خود را از دست ندهد .
  • بر استراتژی های که رقبایتان به کار می برند توجه داشته باشید و آنها را ارزیابی کنید.
  • برند شما باید با بازار شما و نیازهای بازار هدفتان هماهنگ باشد.

 برند شما تعهد کاری شما به مشتریان فعلی و آتی شما است. نباید وعده های خود را زیر پا بگذارید

Armani - Banner online 790x63-02

 

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

 

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *