برندینگ یکی از مهم ترین جنبه های هر کسب و کاری است، چه کوچک باشد و چه بزرگ، چه خرده فروشی و چه عمده فروشی. برندینگ فقط داشتن یک لوگوی تاثیرگذار و به یادماندنی نیست، حتی این که مجموعه شما چه تعداد هوادار در فیسبوک دارد هم نیست، حتی این که کارمندان شما فرهنگ کار در مجموعه تان را ستایش می کنند یا نه هم نیست، بلکه برندینگ همه چیز است.
یک برند، درک مردم از یک کمپانی را نشان می دهد؛ مشتریان چه انتظاری می توانند از محصول و خدمات شما داشته باشند و شما چه ویژگی ای دارید که شما را از رقبایتان متمایز می کند. با توجه به اهمیت مدت زمان حضور و محبوبیت یک کمپانی در شبکه های اجتماعی، برای کمپانی های بزرگ یک مساله تعریف شده است که مقدار زیادی پول صرف این کنند برندشان را توسعه کنند و یا از دوباره تعریف کنند. نیازی به یادآوری نیست که یک برندینگ «بد» می تواند باعث بروز فاجعه ای در مورد یک کمپانی شود. نگاهی به Singtel (فروش آنلاین کالای دیجیتال) بیندازید:
ترجمه شکل توئیتر سینگتل:
در شکل بالا یکی از مشتریان Singtel توئیت کرده: هر دایره در لوگوی سینگتل نشان دهنده قطره خونی است که بعد از هر سرفه بعد از استفاده از خدمات سینگتل از دهان من خارج شده!!
در شکل پائین یکی دیگر از مشتریان توئیت کرده: ۵ نقطه در جدیدترین لوگوی سینگتل وجود دارد که با میزان دریافت سیگنال تغییر می کند. من در حال حاضر سه سیگنال دریافت می کنم.
اهمیت برندینگ
غرور و تعصب را کنار بگذاریم، آیا دلیل محکمی برای برندینگ وجود دارد؟ بله، چرا که شهرت داشتن در دنیای کسب و کار امروزی همه چیز است. بیایید نگاهی بیندازیم به راه هایی که یک برند قوی می تواند بر روی کسب و کار شما تاثیرگذار باشد:
برندینگ باعث شناخته شدن بیشتر شما می شود
یکی از مهم ترین همکاران شما، لوگوی شماست. به اپل، آدیداس و مک دونالد فکر کنید. چه کسی می تواند تاثیر بسیار گسترده لوگوی این کمپانی ها را در میزان موفقیتشان انکار کند؟ درباره اپل صحبت می کنیم و ایده یک دستگاه سفید و براق که در ذهن باقی می ماند. درباره نشان سه خطی آدیداس و کمان های طلایی چه نظری دارید؟ در واقع لوگوها، ظاهر و صورت یک کمپانی هستند و یک لوگوی ساده و به صورت حرفه ای طراحی شده باعث شناخت بیشتر و بیشتر به یاد ماندن شما در ذهن مشتری می شود.
برندینگ اعتبار می آورد
یک ظاهر حرفه ای اعتماد و اعتبار می آورد. داشتن یک هویت برند دائمی بر روی مشتریان تاثیر می گذارد و آن ها را مجاب به خرید از شما می کند و به آن ها القا می کند که کمپانی شما مشروع و قانونی است.
ارزش ویژه برندینگ
ارزش برندینگ در واقع ارزش تجاری ای است که از بیشتر از درک و شناخت عمومی از نام برند حاصل می شود تا آن که از محصول و یا خدمت کمپانی به دست آمده باشد. شرکت هایی که سهامشان در بازار بورس به فروش می رسد یا حتی استارتاپ هایی که به دنبال سرمایه گذار هستند به خوبی می دانند که ارزش ویژه یک کمپانی به برندینگ آن بستگی دارد برندینگ در واقع یک ارزش مالی و اعتباری بسیار قوی برای کمپانی به ارمغان می آورد.
برندینگ باعث پیدا کردن مشتریان جدید می شود و وفاداری را افزایش می دهد
مشتریان برندها را دوست دارند و به آن ها اعتماد دارند. آن ها به صورت غیرعقلانی ای تجربه استفاده از برندهای مورد علاقه شان را به تجربه های دیگر ترجیح می دهند. خلق هویت برای برند در واقع باعث ایجاد یک رابطه حسی بین کمپانی شما و مشتریان می شود. هرگز فراموش نکنید که تبلیغات دهان به دهان قوی ترین و پرمنفعت ترین روش تبلیغات است.
ترجمه نمودار دایره ای: حتی در یک اقتصاد منفی، تجربه مشتری یک اولویت بسیار مهم برای مشتری است چرا که معمولا یا همیشه حاضرند ۶۰% بیشتر برای یک تجربه بهتر هزینه کنند.
نکات قابل ملاحظه در یک پروژه برندینگ
بر خلاف تصور اکثر مردم، کار کردن بر روی برندینگ فقط یک تلاش برای طراحی نیست. یک پروژه برندینگ شامل یک دیدگاه سیستماتیک است که در بردارنده استراتژی برند، تحقیقات صنعتی و طراحی قبل از اجرا می شود.
برند شما با کسب و کارتان تا ابد همراه خواهد بود، بنابراین بسیار مهم است که در تحقیق و پژوهش و برندسازی سرمایه گذاری صورت بگیرد. در نهایت، این ساختار اولیه ای است که پایه هر ارتباطاتی را تشکیل می دهد و این قابلیت را دارد که کسب و کار شما را راه بیندازد و یا از پا در بیاورد.