خانه مقالات برندینگ برندهای بزرگ، چگونه با استفاده از رنگ ها بر مشتریان خود تاثیر می گذارند؟

برندهای بزرگ، چگونه با استفاده از رنگ ها بر مشتریان خود تاثیر می گذارند؟

10 ثانیه خوانده شده
۰

یکی از روش هایی که انسان از طریق آن با محیط خود ارتباط برقرار می کند، ادراک بصری است. ادراک از طریق رنگ ها به ایجاد مجموعه ای از واکنش ها در سراسر سیستم عصبی منجر می شود. درک اولیه از رنگها از محرک‌های اصلی تکامل انسان به‌شمار می‌رود در نتیجه میتوان به تاثیر شگرف آن بر انتخاب مشتریان پی برد. شاید باور این موضوع که رنگ ها تا این حد بر انتخاب مشتریان تاثیر گذار هستند، باوری دشوار باشد اما تحقیقات بسیاری، نتایج آن را اثبات کرده اند.

color-evolution-of-logos-infographic-peek

انتخاب رنگ مناسب و متناسب با هر کسب و کار، یکی از دشوارترین انتخاب ها و تصمیم گیری هاست. تمامی رنگ‌ها چارچوب خاصی در ذهن انسان به‌جا می‌گذارند. رنگ انتخاب شده از نقطه نظرهای مختلف باید با برند هم خوانی داشته باشد و بتواند ویژگی های اصلی آن را در خود نشان دهد. انتخاب رنگ باید منعکس‌کننده تمایلات و خواسته‌های عاطفی مشتری یا ارزش و وعده‌ای باشد که آن برند برای پاسخگویی به این تمایلات در نظر گرفته است .برای مثال IBM با داشتن رنگ آبی سلطنتی مفهوم ثبات و قابلیت اطمینان را تداعی می‌نماید.

در ادامه نگاهی به برندهای معروف و تناسب رنگ انتخابی آنها با هویت برندشان می اندازیم که نشان می دهد هر برند با توجه به ارزش های خود چگونه رنگی جامع را برای خود در نظر گرفته است.

red

قرمز: رنگی برای انتقال شور و هیجان زندگی. رنگی که ضامن حیات و ادامه زندگی بدن است. فعال، پر هیجان، قابل اعتماد، دوست داشتنی، جنگجو و مقتدر. رنگ هشدار برای ایجاد حسی متفاوت در ذهن مشتریان

نمونه های موفق: YouTube، Red Bull

blue

آبی: تداعی کننده ی ثبات، بزرگی و پایداری همچون آسمان و دریا. حس آرامش، صداقت، احتیاط، شفافیت، قابل اعتماد. احتمالا رنگ آبی مردمی‌ترین و بی‌طرف‌ترین رنگ‌ها در جهان می‌باشد و برای اشاره بر وفاداری مشتریان گزینه ای مطمئن به شمار می‌رود.

نمونه ها: شرکت بزرگ سامسونگ و فورد

yellow

زرد: انتقال دهنده ی حس انرژی و لذت فراوان. نشاط، زندگی، انرژی، حس تازگی

نمونه ها: Ferrari ، مک دونالد

green

سبز: تداعی کننده ی طبیعت و زندگی. حس آرامش، راحتی، اعتماد و امنیت، صلح و دوستی، امیدوار. تصویری از رشد و نمو

violet

بنفش: رنگی سلطنتی و لوکس. حس اشتیاق، قدرت، نوستالژیک، رمانتیک

نمونه ها: یاهو و FedEx

orange

نارنجی: نشان دهنده ی شادی و سرگرمی.  پر هیجان، خلاق، تحریک کننده ی فعالیت ذهن، تفریح و انرژی. اگر خواهان خلق فضایی سرزنده برای مشتریان می‌باشید از این رنگ غاقل نباشید

نمونه ها: موتور جستجو گر Mozila و شرکت بزرگ فانتا

black

مشکی: رنگ رسمیت و تداعی کننده ی حالتی رمز آلود. خاص و متفاوت، جدی، لوکس، برازندگی. می تواند گرانترین بازارها را مورد هدف قرار دهد. با داشتن کمی ابهام در میان جوانان می تواند بسیار موفق باشد.

بلک بری، Tiffany and Co

pink

صورتی: رنگی مخصوص احساسات زنانه. شیرین، گرم، لذت بخش و احساساتی

مثال:  باربی، ال جی

brown

قهوه ای: تداعی کننده ی زمین، خاک و رشد و نمو. البته استفاده از این رنگ باید با دقت فراوان باشد. چرا که گاه یادآور تمیز نبودن است.

نمونه ها: M&M، UPS

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code