خانه مقالات برندینگ برندسازی شهری، موضوعی جدید برای اندیشمندان شهرسازی

برندسازی شهری، موضوعی جدید برای اندیشمندان شهرسازی

8 ثانیه خوانده شده
۰

همگام با افزایش رقابت برای سرمایه گذاری های داخلی و هم چنین کسب درآمد و سودآوری های حاصل از گردشگری، توجه به بازاریابی برای مکان های مختلف شهری و یا به طور کلی برای یک شهر یا کشور، افزایش چشمگیری داشته است. برندسازی شهری نه تنها سیاست های لازم را برای توسعه ی اقتصادی فراهم می کند بلکه، وسیله ای برای تعیین هویت برای یک شهر یا منطقه نیز می باشد.

آنچه اغلب توجه اکثریت را به خود معطوف می دارد، برندسازی برای شرکت های مختلف بوده است و برندسازی برای یک شهر از موضوعات جدید و جالب امروزی است که البته به توسعه ی بیشتری نیاز دارد.

برند شهری را می توان اینگونه تعریف کرد: ایجاد هویتی برای یک شهر که می تواند نسل به نسل منتقل شود و عاملی برای ایجاد تمایز یک شهر با سایر مکان هاست و یک شهر را منحصر به فرد می کند. همچنین ابزاری برای جذب بازدیدکنندگان و سرمایه گذاران مختلف در راستای رشد اقتصادی است.www.brandabout.ir

آنچه در ابتدای راه برندسازی برای یک شهر یا منطقه باید در نظر گرفت، انتخاب مکان مورد نظر وبررسی تمام دارایی هاییست که آن منطقه می تواند به بازار عرضه کند و مورد توجه قرار بگیرد. در قدم بعدی باید به تصویر سازی برای آن مکان توجه نمود. چرا که یک برند، چیزی جز تصویر ادراک شده در ذهن مخاطبان نمی باشد و در ادامه نیز باید توجه داشت که هدف نهایی از بازاریابی شهری در ابتدا، ارتقای کیفیت زندگی ساکنان یک شهر است و در حقیقت با این هدف آغاز شده و پس از آن به دنبال توسعه ی نام تجاری شهر است.www.brandabout.ir

به طور کلی برای آنکه بتوان برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسبی برای پیاده سازی برندشهری تدوین نمود باید عواملی چند را در نظر داشت:

  1. تعیین هدف از برندسازی: آیا هدف تنها جذب سرمایه گذار و بازدیدکننده است یا کسب شهرت و یا حتی مخفی کردن برخی مشکلات موجود در یک شهر و … .
  2. توجه به وضعیت کنونی شهر مورد نظر: نقاط قوت و ضعف فعلی چیست. شهر چه تصویری را در حال حاضر به مخاطبان خود انتقال می دهد. چه خصوصیات منحصر به فردی وجود دارد و … .
  3. تعیین ذی نفعان
  4. تعیین تصویر مورد نظر: تصویر ایده آلی که می خواهیم برای یک شهر ایجاد کنیم
  5. تعیین هویت و ارزش برای شهر

در ادامه به بررسی یک نمونه از برندسازی شهری می پردازیم:www.brandabout.ir

“افتتاح بزرگ‌ ترین پارک تفریحی سرپوشیده جهان در دبی” که می تواند هویت شهر را به عنوان یک شهر تفریحی نشان دهد. دبی تابستان امسال بزرگترین پارک تفریحی سرپوشیده‌ی جهان را افتتاح می کند و رکورد جدیدی را می‌شکند. «دنیای ماجراجویی IMG» در حال آماده سازی است تا در ماه آگوست درهای آن به روی مردم باز شود و به میهمانان این شانس را می‌دهد که در یک فضای بازی و سرگرمی ۱۳۹۳۵۵ متر مربعی بگردند. این جاذبه‌ی گردشگری جدید این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌سازد که از آب و هوای بسیار گرم دبی فرار کنند، چون این پارک تفریحی با سرمایه‌ گذاری یک بیلیون دلاری ساخته شده است و کاملا سرپوشیده و دمای آن کنترل شده است. دراین پارک در مجموع چهار قسمت تفریحی وجود خواهد داشت: عجایب، شبکه‌ی کارتون، دره‌ی گم‌شده‌ی ماجراهای دایناسورها و سینما سه بعدی تفرجگاه IMG و جاذبه‌های تفریحی. در ساخت بعضی از ترن‌های اصلی از شخصیت‌های کارتونی الهام گرفته شده است این فضای سرپوشیده که مساحت آن ۲۶ برابر یک زمین فوتبال است، ظرفیت این را دارد که همزمان میزبان ۳۰۰۰۰ نفر باشد. طراحان پارک می‌گویند که انتظار دارند این پارک در اولین سال آغاز به کارش میزبان ۴.۵ میلیون میهمان باشد.

city-branding-1 city-branding-2

این اقدامات دبی را به یک «پاتوق بین المللی برای تفریح و سرگرمی خانواده‌ها» تبدیل خواهد کرد. این پارک تفریحی روز ۱۵ آگوست افتتاح خواهد شد. دبی با ساخت بزرگترین پارک تفریحی به دنبال تثبیت موقعیت خود به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری جهان است.

city-branding-3 city-branding-4

 نویسنده: خانم مائده فاضلی (کارشناس ارشد مدیریت شهری – Emba)

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

Armani - Banner online 790x63-01
گروه توسعه کسب و کار آرمانی ارائه دهنده راهکار برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *