خانه اخبار بررسی برندینگ در صنایع ایران، براساس ۲۲ قانون ابدی برندسازی اثر ال ریس و لورا ریس

بررسی برندینگ در صنایع ایران، براساس ۲۲ قانون ابدی برندسازی اثر ال ریس و لورا ریس

2 ثانیه خوانده شده
دیدگاه‌ها برای بررسی برندینگ در صنایع ایران، براساس ۲۲ قانون ابدی برندسازی اثر ال ریس و لورا ریس بسته هستند

قسمت ۸: قانون هفتم برندسازی: کیفیت

 

کیفیت مهم است ، اما یک برند تنها با کیفیت ساخته نمیشود!

کیفیت مفهومی است که اکثر صاحبان صنایع و مشتریان بدنبال آن هستند ، مشتریان معمولا سوال اولی که از یک فروشنده کالا یا خدمات میکنند در مورد کیفیت است، صاحبان صنایع و مدیران بازاریابی معمولا در مورد کیفیت کالا و خدماتشان صحبت میکنند براساس باور این گروه نام تجاری بهتر از طریق داشتن کیفیت بهتر ساخته میشود. وال اینجاست واقعا معنی کیفیت چیست؟ لطفا به سوالات زیر دقت کنید

کیفیت ماست سون کاله بهتر است یا ماست شرکت چوپان؟

فرش تبریز با کیفیت تر است یا فرش کاشان؟

کیفیت مرسدس بنز بهتر است یا کیفیت بی ام دبلیو؟

کیفیت پژو پارس بهتر است یا سمند؟

کیفیت زعفران ایرانی بهتر است یا زعفران اسپانیایی؟

کیفیت مفهومی است در ذهن مخاطبین است به مثال دیگری توجه کنید

در مورد تست کور کوکاکولا – پپسی حتما شنیده اید در این تست ، محققین دو نوشیدنی را در لیوانهایی بدون نام ریختند و از مخاطبین خواستند تا نوشابه بهتر را مشخص کنند بسیاری از افراد مزه پپسی را به کوکا ترجیح دادند، در تست دوم نام هر برند را بر روی لیوانها نوشتند و کوکا کولا با نتیجه ۴ به ۱ ترجیح داده شد. برند، یفیت ، قیمت و دیگر پارامترهای یک کالا را تعیین میکنند. لذا ما معتقدیم کیفیت مهم است ولی برندها فقط با کیفیت ساخته نمیشوند ، به اعتقاد ما ساختن برند تنها براساس کیفیت مانند ساختن خانه بر روی ماسه است.

همانطور که گفته شد کیفیت مفهومی در ذهن مخاطبین است و هرچه این برند در ذهن مخاطبین قوی تر باشد  باکیفیت تر نیز هست. آیا کسی که ساعت رولکس میخرد مشکلش دانستن زمان دقیق است؟ و میخواهد با رولکس (با نگاه ساعت با کیفیت) آنرا دقیقتر داشته باشد، دقیقا نه!! او میخواهد توان خرید خود را به رخ دیگران بکشد.

کیفیت بالا با دو مشخصه اصلی ساخته میشود

مشخصه اول تمرکز (قانون اول برندینگ): مثالی ساده به ما کمک میکند تا این مفهوم را بهتر متوجه شویم، بیماری که مشکل قلبی دارد آیا برای عمل جراحی نزد پزشک عمومی میرود یا متخصص قلب؟ به بیان دیگر جامعه این موضوع را در پزشکی قبول کرده است که هر چه متمرکزتر یعنی توانمندتر و به زبان دیگر با کیفیت تر. ولی این موضوع در بازاریابی کمترین اهمیت را دارد، آنها ترجیح میدهند مانند یک دکتر عمومی باشند تا یک دکتر متخصص. چرا؟ چون آنها میخواهند توسعه بازار بدهند تا کالاهای بیشتری تولید کنند و به مشتریان بیشتری بفروشند (مانند اکثر شرکتهای ایرانی) و متاسفانه این یعنی افتادن در تله گسترش خطی.

عامل موثر دیگر در ساخت برند با کیفیت در ذهن مخاطب، قیمت کالا است. مخاطبین زمانی یک برند را با کیفیت میدانند که آن برند قیمت بالاتری داشته باشد، به قیمت برندهای با کیفیت (لوکس) ایران و دنیا توجه کنید فرش تبریز ، قلم پارکر، ماشین بنز، ساعت رولکس و قیمت آنها را با رقبای با کیفیت پائینتر مانند فرش کاشان، خودکار بیک، ماشین کادیلاک و ساعت سواچ مقایسه کنید.

در انتها خاطز نشان میکنم ، منظور ما این نیست که کالا یا خدمات بی کیفیت توان خلق برندی قوی را دارند، به زبان ساده تر کیفیت برای ساخت برند لازم است ولی اصلا کافی نیست. لذا ما همواره به شرکتها توصیه میکنیم حتما باید به کیفیت کالا و خدماتشان توجه کنند و با حساسیت به آن بپردازند ولی توجه داشته باشند که ساخت یک کالای با کیفیت در ذهن مخاطب دو پارامتر اصلی دیگر دارد ۱- تمرکز برند (محدود کردن دامنه فعالیت) ۲- ارزش مادی بالاتر

 

منبع: فرصت امروز 

 

  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…
نظرات بسته شده است.