خانه اخبار بررسی برندینگ در صنایع ایران، براساس ۲۲ قانون ابدی برندسازی اثر ال ریس و لورا ریس

بررسی برندینگ در صنایع ایران، براساس ۲۲ قانون ابدی برندسازی اثر ال ریس و لورا ریس

2 ثانیه خوانده شده
دیدگاه‌ها برای بررسی برندینگ در صنایع ایران، براساس ۲۲ قانون ابدی برندسازی اثر ال ریس و لورا ریس بسته هستند

قسمت ۲۰: قانون بیست و یکم برندسازی: قانون فنا پذیری

هیچ برندی ابدی نیست، اتانازی[۱] اغلب بهترین راه حل است

برعکس قوانین برند که تقریبا ثابت هستند، نامهای تجاری ابدی نیستند. برندها متولد میشوند، رشد میکنند، بالغ میشوند و در نهایت میمیرند. اگر برندی که مرده است را بخواهید با هزینه های هنگفت تبلیغاتی نگه دارید مانند اینست که فردی که مرگ مغزی شده و با قطع دستگاه آن فرد خواهد مرد را بخواهید زنده کنید. با بوجود آمدن طبقه های جدید خدمات و محصولات، خدمات و محصولات قدیمی از بین میروند. این برندها دیگر ارزشی نخواهند داشت و مقاومت در برابر از بین رفتن آنها (معمولا توسط صاحبان برند انجام میشود) دور ریختن پول سازمان است.

al-riss

راه درست خلق برند جدید است. زمانی این داستان به فاجعه تبدیل میشود که عمر برندی تمام شده باشد و صاحبان برند با معرفی محصولی جدید در زیر مجموعه آن برند بخواهند آن برند را حفظ کرده و به کسب و کار خود ادامه دهند. به نوکیا و کداک دقت کنید با تغییر تکنولوژی در صنعت موبایل و عکاسی، نوکیا و کداک سعی کردند با ارائه موبایل لمسی و دوربین دیجیتال در این بازار بمانند و شکستی سنگین را تحمل کردند. دنیا پر است از این نوع فعالیتها.

برندها مانند انسانها میمانند، بدنیا میایند، شکوفا میشوند، پژمرده میشوند و میمیرند با ظهور نسل جدید، نسل قدیم بازنشسته میشوند. ولی باید توجه داشت خانه سالمندان برندها، تجارتی موفق و پر سود است، میپرسید چگونه؟ ترغیب صاحبان صنایع و البته رغبت ذاتی صاحبان برند برای از دست ندادن برندشان، آنها را به سمت تبلیغات چند میلیاردی میکشاند، این میلیاردها تومان هزینه مانند دستگاههایی است که فرد مرگ مغزی را دارای علائم حیات نشان میدهد!!

صاحبان برند میبایست بجای هزینه برای برندی از بین رفته، پول خود را در کسب و کاری جدید برای نسل جدید در طبقه جدید سرمایه گذاری کند، ولی بسیاری از مدیران برند قبل را نگه میدارند و در زیر مجموعه آن با تکنولوژی جدید کالاهای جدید خود را به بازار عرضه میکنند، اشتباهی استراتژیک و نابود کننده، نابود کننده چون پول خود را در کسب و کاری بدون آینده سرمایه گذاری میکنند، دوباره تاکیید میکنیم این پول باید در برندی جدید سرمایه گذاری شود .

 

قانون بیست و دوم برند سازی: قانون یکتایی

مهمترین وظیفه یک برند، محدود کردن اهدافش است (ترجیحا تک هدفی)

منحصر بفرد بودن و ایجاد تمایز است که برندها را در ذهن تثبیت میکنند، ممکن اسست بپرسید هزاران برند با عدول از این قانون هنوز به حیات خود ادامه میدهند، درست است دلیل آن درست بودن عدول از قانون یکتایی و تمرکز نیست دلیلش اینست که خوشبختانه اکثر رقبای فعال در هر کسب و کار نیز خوود به گسترش خطی روی میاورند و لذا به هم اجازه حیات میدهند. بسیاری از ما برند آتاری را میشناسیم، یک سیستم بازیهای ویدیوئی، زمانی که آتاری تلاش به تولید کامپیوتر کرد از صحنه رقابت محو شد.

چون ویژگی یکتایی و منحصر بفرد بودنش را از دست داد. همین یکتایی است که به برندها کمک میکنند تا در اجتماع مهم شوند و گسترش خطی باعث تضعیف و در بیاری موارد حذف برندها میشوند.با دانستن این ۲۲ قانون برندینگ، حال اگر بخواهیم برند را تعریف کنیم باید بگوییم، برند ایده یا مفهومی منحصر بفرد است که مالک جایگاهی در ذهن مشتریهای بالقوه و بالفعل خود است. مفهومی ساده در عین حال بسیار پیچیده.

 

[۱] اتانازی به معنی مرگ آرام و راحت بیماری لاعلاج که معمولا به درخواست خود بیمار یا بستگانش توسط پزشکان انجام میشود

 

منبع: فرصت امروز

  • ویژه نامه نوبهار

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۶

    با توجه نزدیک شدن بهار و سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای دومین …
  • آرش محبی

    سال خوف و رجاء انتخاباتی و گسترش دانش برند

    سلام به همه خوانندگان رسانه برنداِبات ، سال نو مبارک. امیدوارم سال نو برای همه شما سرشار ا…
  • اهمیت شناسی برندسازی

    سلام؛ عید همه اساتید و بزرگواران  برند اباتی ها و دوست داران و فعالان حوزه برندینگ و …
  • بهروز شیخ رودی

    تغییر در وضعیت اقتصادی

    سالی جدید شروع شده است. بهار زیبا آغاز شده و امیدوارم در سال جدید، حال همه ى ما بهتر، رونق…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده بهروز لطفیان
بارگذاری بیشتر در اخبار
نظرات بسته شده است.

بررسی کنید

اولین برند ارزشمند ایرانی در لیست ۱۰۰ برند برتر دنیا

سلام دوستان سال نو مبارک امیدوارم امسال را بتوانیم به سالی خوب و مورد خواسته خود تبدیل کنی…