خانه مقالات بازاریابی اگر مشتریانی راضی و خوشحال ندارید، زمان تغییر فرا رسیده است

اگر مشتریانی راضی و خوشحال ندارید، زمان تغییر فرا رسیده است

2 ثانیه خوانده شده
۰

رضایت مشتری، بی شک یکی از مهمترین عوامل موفقیت در هر کسب و کاری است. مشتریان، انتظارات و نیازهای مختلفی دارند و پیش بینی می کنند که نیازها و خواسته های آنان از طریق خرید محصولات و استفاده از خدمات یک شرکت، با بالاترین حد کیفیت برآورده می شود. در نتیجه زمانی که شرکت ها و برندهای مختلف نتوانند پاسخگوی این نیازباشند، به سرعت مورد بی میلی مشتریان خود قرار می گیرند.

در اینجا به طور خلاصه بیان می کنیم که چرا راضی نگه داشتن مشتریان این چنین دارای اهمیت است:

مشتریان راضی = ادامه داشتن حیات یک کسب و کار

زمانی که یک مشتری تجربه ی خوبی از محصولات یا خدمات یک برند داشته باشد، به احتمال زیاد در آینده نیز برای رفع نیاز خود به همان شرکت مراجعه می کند تا این رضایت از خرید همچنان ادامه داشته باشد. حال اگر صاحبان کسب و کار نتوانند رضایتی که منجر به خرید دوباره توسط مشتری می شود را برای آنان ایجاد کنند، پس از مدتی کوتاه، بازار هدف خود را از دست می دهند و عمر آن برند در زمانی بسیار کوتاه تمام می شود. می توان ادعا کرد که دلیل شکست بسیاری از کسب و کار ها در سال های اول نیز همین مورد است. چرا که نتوانسته اند تجربه ی خوبی برای مشتریان خود و استمرار در خرید آنان ایجاد کنند.

 

مشتریان راضی = افزایش مشتریان جدید

بازاریابی دهان به دهان (WOM) همچنان یکی از موثرترین روش های بازاریابی است. با گسترش تکنولوژی و ایجاد یک شبکه ی جهانی از طریق گسترش شبکه های مجازی و رسانه های مختلف، خبرها در کوتاه ترین زمان ممکن به گوش هزاران نفر در سراسر یک کشور و شاید فراتر از آن میرسد. حال تصور کنید که یک مشتری راضی و خوشحال از محصولات و خدمات، با چه قدرتی می تواند تصوراتی مثبت و یا بالعکس منفی(مشتری ناراضی)، نسبت به برند شما ایجاد کند.

 

مراقبت و حفظ مشتریان دشوار تر از بدست آوردن آنهاست

 

حال که به اهمیت رضایت مشتریان بر موفقیت یک کسب و کار پی بردید، در جهت حفظ رضایت همیشگی آنان نیز باید تلاش کنید و برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. داشتن چند مشتری محدود اما راضی و وفادار بهتر از داشتن تعداد زیادی مشتریان موقتی و ناراضی است.

بازار هدف و مشتریان خود را به خوبی بشناسید:

بسیاری از صاحبان کسب و کار مشتریان خود را فقط به چشم سودآوری و راهی برای کسب درآمد می بینند و ارزشی برای مشتریان خود قائل نمی شوند. در صورتی که همه ی مشتریان انتظار دارند که ارزشی فراتر از این،  نزد صاحبان کسب و کار داشته باشند. برندها می توانند با برقراری ارتباط از طریق رسانه ها و حضور در شبکه های اجتماعی گوناگون ارتباطات گسترده و صمیمانه تری با مخاطبان خود برقرار کنند و ارزشی که لایق آنها می باشد را به آنان ارائه کنند. از این طریق می توانند به اطلاعات وسیع تری درباره ی مشتریان نیز پی ببرند، با نیازها و خواسته های آنان آشنا شوند و در نهایت با پاسخگویی مناسب به انتظاراتشان به رضایت هرچه بیشتر آنان کمک کنند.

به مشکلات و وقایع پیش آمده به سرعت پاسخ دهید:

هیچ کسب و کاری خالی از مشکل و حوادث گوناگون نیست و مقابله با مسائل مختلف امری اجتناب ناپذیر است. اما چگونگی و زمان رفع مشکلات از اهمیت بیشتری برخوردار است. همان گونه که شما انتظار دارید مشتریانتان همواره به شما وفادار باشند، پس شما نیز باید وفاداری خود را نسبت به آنان نشان دهید و همواره به دنبال رفع مشکلات پیش آمده ی آنها در کوتاه ترین زمان ممکن باشید.

ارزشمند بودن مشتریانتان را در عمل نشان دهید:

کمی توجه، احترام و ارزشگذاری بیشتر نسبت به مشتریان، نه تنها ضرر و زیانی برای صاحبان کسب و کار ندارد بلکه در بلند مدت به ایجاد مشتریانی بسیار وفادار، گسترش و افزایش مشتریان جدید، سودآوری و موفقیت یک برند می انجامد. در نظر گرفتن تخفیف، پروموشن های خرید، محصولات و خدمات رایگان به عنوان هدیه و … از جمله توجهاتی است که می تواند به حفظ هرچه بیشتر مشتریان کمک کند.

تجربه ی خرید لذت بخشی برای مشتریان خود ایجاد کنید:

تفاوتی نمی کند که فروش شما به صورت خرید و فروش حضوری(در یک مکان مشخص) یا فروش به صورت اینترنتی و در فضای مجازی انجام می شود، در هر صورت برنامه ریزی سفرمشتری برای ایجاد تجربه ی خرید مناسب از آغاز تا انتها ضروری است. این بدان معناست که داشتن یک وبسایت بسیار جذاب با دسترسی ساده و کاربری آسان در فروش های اینترنتی و همچنین طراحی فضای مناسب، داشتن نیروهای متخصص و ماهر فروش در خرید و فروش حضوری از جمله برنامه هایی است که باید توجه ویژه به آن داشت.

شاید بی دلیل نباشد زمانی که می گویند “همیشه حق با مشتری است”. وقتی به این مهم پی می بریم که رضایت مشتری عامل موفقیت یک کسب و کار است و ادامه حیات هر برندی منوط به رضایت مشتریان است، پس بی شک توجه به ویژه به آنها لازم است. فراموش نکنید که هر لبخند شما به مشتری، فرصتی تازه برای آینده ی کسب و کارتان است.

Armani - Banner online 790x63-02

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • حمایت از کالای ایرانی

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟ بازاریابی بحثی است درباره بازار و مشتریان و برای آن…
  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code