خانه مقالات بازاریابی انتخاب حرفه ای ها، حلقۀ زنجیرۀ بازار و استارتاپ

انتخاب حرفه ای ها، حلقۀ زنجیرۀ بازار و استارتاپ

10 ثانیه خوانده شده
۰

با اینکه چند سالی است از ورود واژۀ “استارت­اپ” در کشور ما می­گذرد، بتازگی نام آن در محافل سنتی­ کسب و کار شنیده می­شود و به نظر می­رسد لایه ­های چندم از مشتاقان خلاقیت و آنها که گوشۀ چشمی به شانس­های موفقیت در روش­های نوین دارند، کم­کم به سمت این موج فراگیر کشیده شده­اند. در عین حال چنین پیشامدی می­تواند وجوه مثبت فراوانی داشته باشد و حداقل اینکه منابع مالی بیشتری را در تیرس پروژه ­های استارت­اپی قرار دهد، اما لزوماً این بدان معنا نیست که ورود بدنۀ سنتی­ تر کسب و کار به محافل خلاق و کارآفرین همراه با موفقیت و بالندگی خواهد بود.

مسلماً ورود به عرصه­ های جدید مستلزم تغییر در نگرش خواهد بود و این تغییرات است که می­تواند به اقتضاء زمان و مکان فرآیندی را در انتها به سرمنزل مقصود برساند. در این چند هفته گذشته بصورت اتفاقی در جلساتی با حضور افرادی که در سیستم­های سنتی بازار فعالیت دارند و حالا تمایل به سرمایه­گذاری در استارت­آپ دارند، شرکت کردم و گمان می­کنم بسیاری از آنها حتی با داشتن سرمایۀ کافی و یک برنامۀ قابل قبول، مشکل انتخاب افراد، شکل همکاری با آنها و اساساً یافتن متخصصان خلاق را دارند. این یادداشت شامل نکاتی هر چند ناقص و ابتدایی از این جلسات است که آنرا به اشتراک می­گذارم.www.brandabout.ir

در وهلۀ اول ورود به کسب و کارهای خلاق نیازمند روحیۀ متفاوتی است. روحیه­ای که همراه با ریسک ­پذیری بالا و صبوری همراه باشد. از طرفی کسانی که سرمایه­گذاران استارت­آپ هستند باید قبول کنند که حداقل اختیار مدیریتی و حتی تصمیم­گیری در مباحث اجرایی و علی­الخصوص فنی را دارا هستند و طبیعتاً نمی­توانند در فرآیند اجرا چندان تاثیرگذار باشند. این مطلب به نظر اصلی­ترین چالش موجود در ورود افراد ناآشنا به این شیوه از کسب و کار است که معمولاً با گذشت زمان هرچند عادی­تر و قابل قبول­تر می­شود، اما احتمالاً منشاء کشمکش­ ها و اختلافات زیادی خواهد بود.

www

www.brandabout.ir

.brandabout.ir

 

بیش از ۵۵% از استارت­اپ­ها بیش از چند ماه دوام نمی­آورند و این نکته­ای است که باید بسیار بدان توجه نمود. در واقع هرچند راه­ اندازی چنین کسب و کارهایی دستورالعمل­ها و قوانین مخصوص به خود را دارد و اجرای صحیح آنها بسیار تاثیرگذار است اما اهمیت بیشتر مربوط به حفظ یک کسب و کار است و نه صرفاً راه­ اندازی آن. از آنجا که استارت­اپ­ها اغلب با بودجۀ محدودی شروع می­شود بنابراین تیم مجری می­بایست استراتژی­های منعطفی را برای اجرا در نظر گیرد و همزمان تمامی مزیت­های کسب و کار را بر پایۀ خلاقیت برنامه ­ریزی کند.

www.brandabout.ir

 

بنابراین افرادی که تصمیم­گیرندگان اصلی و مجریان کلیدی کسب و کارهای خلاق هستند، لزوماً باید از افراد خلاق باشند تا بتوانند جریان نوآوری را دائماً در سیستم جاری سازند. دنیای کسب و کار دیگر بصورت لحظه­ای در حال تغییر است. در واقع چالش بعدی شناخت اینگونه افراد است. مدارس آکادمیک کسب و کار، حتی آنها که بین­المللی هستند، دیگر توان بروزرسانی همۀ مباحث و تجربیات را ندارند. ایستادگی در برابر نوسانات مختلف، عدم ثبات کافی و پیچیدگی­ها همگی نیازمند خلاقیت است. بنابراین حضور افراد خلاق توجیه کامل منطقی برای ادامه کار خواهد داشت.

نکته­ای که در اینجا برای سرمایه­ گذاران و حتی گاهی برای صاحبان استارت­اپ اهمیت می­یابد، مراجعه به محلی برای یافتن اینگونه افراد است. به نظر می­رسد برای یافتن چنین افرادی باید به جایی سرک کشید که احتمال وجود خلاقیت در آن محل بیشتر باشد!! بنابراین موسسات کاریابی خلاق می­توانند هدف باشند. این موسسات کانون­های معمول کاریابی نیستند بلکه با استفاده از درجه­ بندی و غربال­گری مناسب افراد خلاق را تشخیص داده و جدا می­کنند. طبیعتاً خلاقیت کمتر وابسته به میزان تحصیلات یا مثلاً دانش زبان انگلیسی است و اصولاً تحلیل­های رزومه ­ای برای اینگونه افراد چندان به چشم نمی­آید. بنابراین انتخاب آنها نیازمند چشمان تیزبین و تخصص بیشتر است که در کانون­های حرفه­ای قابل جستجوست.

مقصد بعدی بسیاری از افراد حرفه­ای و در عین حال خلاق، بازارهای شغل­یابی اینترنتی است. در اینترنت و در گروه­های مختلف کاری بعضاً متخصصان حرفه­ای یافت می­شود که تحت عنوان freelance مبادرت به کاریابی می­کنند و می­توان از آنها استفاده نمود. مطمئناً این افراد دارای مزیت­های منحصربفردی همچون هزینه­های کمتر، سطح بالاتری از بهره ­وری، انعطاف بیشتر و مهارت­های خاص هستند که بکار شما می­آید. ایستگاه بعدی افراد خلاق شبکه­ های اجتماعی است. از سه میلیارد نفری که هر روز در اینترنت در حال جستجو هستند، حداقل دو میلیارد نفر از شبکه­ های اجتماعی استفاده می­کنند. با ایجاد یک صفحه، کانال یا گروه در یکی از شبکه ­های اجتماعی که گمان می­کنید مخاطب بیشتری برای شما و کسب و کار شما دارد، می­توانید از متخصصان مرتبط دعوت به همکاری نمایید.

اما با تمام این روش­ها و تفاسیر، اگر بخواهید حرفه­ ای ­تر عمل کنید بهتر است از قدیمی­ ترها و ارگان­هایی همچون انجمن­ها برای راهنمایی بیشتر کمک بگیرید. این انجمن­ها می­توانند بهترین افرادی را که اصطلاحاً امتحان خود را پس داده ­اند به شما معرفی کنند. به هر صورت چیزی که واضح است صلاح بر عدم ورود شما به مباحث اجرایی و مدیریتی و ایجاد سیستمی برای اجرای صحیح کارهاست. اگر همه چیز با این دیدگاه پیش رود، حقیقتاً ورود افراد بدنۀ بازار به استارت­اپ می­تواند ثمربخش و هیجان انگیز باشد و در غیر اینصورت مسلماً تبعات نامناسبی همچون اسراف در سرمایه و زمان را بهمراه خواهد داشت.

 

 منبع:فرصت امروز

  • چگونه یک کسب و کار را شروع کنیم

    میخواهید کسب و کاری را شروع کنید ؟ ایده ای دارید و فرصتی را در بازار پیدا کرده اید، حتما ب…
  • چگونه متمرکز شویم

    همانطور که در مطالب پیشین اشاره شد در زمان تدوین استراتژی تمرکز باید به آنها اشاره شود.۵ م…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code