خانه مقالات بازاریابی انتخاب حرفه ای ها، حلقۀ زنجیرۀ بازار و استارتاپ

انتخاب حرفه ای ها، حلقۀ زنجیرۀ بازار و استارتاپ

10 ثانیه خوانده شده
۰

با اینکه چند سالی است از ورود واژۀ “استارت­اپ” در کشور ما می­گذرد، بتازگی نام آن در محافل سنتی­ کسب و کار شنیده می­شود و به نظر می­رسد لایه ­های چندم از مشتاقان خلاقیت و آنها که گوشۀ چشمی به شانس­های موفقیت در روش­های نوین دارند، کم­کم به سمت این موج فراگیر کشیده شده­اند. در عین حال چنین پیشامدی می­تواند وجوه مثبت فراوانی داشته باشد و حداقل اینکه منابع مالی بیشتری را در تیرس پروژه ­های استارت­اپی قرار دهد، اما لزوماً این بدان معنا نیست که ورود بدنۀ سنتی­ تر کسب و کار به محافل خلاق و کارآفرین همراه با موفقیت و بالندگی خواهد بود.

مسلماً ورود به عرصه­ های جدید مستلزم تغییر در نگرش خواهد بود و این تغییرات است که می­تواند به اقتضاء زمان و مکان فرآیندی را در انتها به سرمنزل مقصود برساند. در این چند هفته گذشته بصورت اتفاقی در جلساتی با حضور افرادی که در سیستم­های سنتی بازار فعالیت دارند و حالا تمایل به سرمایه­گذاری در استارت­آپ دارند، شرکت کردم و گمان می­کنم بسیاری از آنها حتی با داشتن سرمایۀ کافی و یک برنامۀ قابل قبول، مشکل انتخاب افراد، شکل همکاری با آنها و اساساً یافتن متخصصان خلاق را دارند. این یادداشت شامل نکاتی هر چند ناقص و ابتدایی از این جلسات است که آنرا به اشتراک می­گذارم.www.brandabout.ir

در وهلۀ اول ورود به کسب و کارهای خلاق نیازمند روحیۀ متفاوتی است. روحیه­ای که همراه با ریسک ­پذیری بالا و صبوری همراه باشد. از طرفی کسانی که سرمایه­گذاران استارت­آپ هستند باید قبول کنند که حداقل اختیار مدیریتی و حتی تصمیم­گیری در مباحث اجرایی و علی­الخصوص فنی را دارا هستند و طبیعتاً نمی­توانند در فرآیند اجرا چندان تاثیرگذار باشند. این مطلب به نظر اصلی­ترین چالش موجود در ورود افراد ناآشنا به این شیوه از کسب و کار است که معمولاً با گذشت زمان هرچند عادی­تر و قابل قبول­تر می­شود، اما احتمالاً منشاء کشمکش­ ها و اختلافات زیادی خواهد بود.

www

www.brandabout.ir

.brandabout.ir

 

بیش از ۵۵% از استارت­اپ­ها بیش از چند ماه دوام نمی­آورند و این نکته­ای است که باید بسیار بدان توجه نمود. در واقع هرچند راه­ اندازی چنین کسب و کارهایی دستورالعمل­ها و قوانین مخصوص به خود را دارد و اجرای صحیح آنها بسیار تاثیرگذار است اما اهمیت بیشتر مربوط به حفظ یک کسب و کار است و نه صرفاً راه­ اندازی آن. از آنجا که استارت­اپ­ها اغلب با بودجۀ محدودی شروع می­شود بنابراین تیم مجری می­بایست استراتژی­های منعطفی را برای اجرا در نظر گیرد و همزمان تمامی مزیت­های کسب و کار را بر پایۀ خلاقیت برنامه ­ریزی کند.

www.brandabout.ir

 

بنابراین افرادی که تصمیم­گیرندگان اصلی و مجریان کلیدی کسب و کارهای خلاق هستند، لزوماً باید از افراد خلاق باشند تا بتوانند جریان نوآوری را دائماً در سیستم جاری سازند. دنیای کسب و کار دیگر بصورت لحظه­ای در حال تغییر است. در واقع چالش بعدی شناخت اینگونه افراد است. مدارس آکادمیک کسب و کار، حتی آنها که بین­المللی هستند، دیگر توان بروزرسانی همۀ مباحث و تجربیات را ندارند. ایستادگی در برابر نوسانات مختلف، عدم ثبات کافی و پیچیدگی­ها همگی نیازمند خلاقیت است. بنابراین حضور افراد خلاق توجیه کامل منطقی برای ادامه کار خواهد داشت.

نکته­ای که در اینجا برای سرمایه­ گذاران و حتی گاهی برای صاحبان استارت­اپ اهمیت می­یابد، مراجعه به محلی برای یافتن اینگونه افراد است. به نظر می­رسد برای یافتن چنین افرادی باید به جایی سرک کشید که احتمال وجود خلاقیت در آن محل بیشتر باشد!! بنابراین موسسات کاریابی خلاق می­توانند هدف باشند. این موسسات کانون­های معمول کاریابی نیستند بلکه با استفاده از درجه­ بندی و غربال­گری مناسب افراد خلاق را تشخیص داده و جدا می­کنند. طبیعتاً خلاقیت کمتر وابسته به میزان تحصیلات یا مثلاً دانش زبان انگلیسی است و اصولاً تحلیل­های رزومه ­ای برای اینگونه افراد چندان به چشم نمی­آید. بنابراین انتخاب آنها نیازمند چشمان تیزبین و تخصص بیشتر است که در کانون­های حرفه­ای قابل جستجوست.

مقصد بعدی بسیاری از افراد حرفه­ای و در عین حال خلاق، بازارهای شغل­یابی اینترنتی است. در اینترنت و در گروه­های مختلف کاری بعضاً متخصصان حرفه­ای یافت می­شود که تحت عنوان freelance مبادرت به کاریابی می­کنند و می­توان از آنها استفاده نمود. مطمئناً این افراد دارای مزیت­های منحصربفردی همچون هزینه­های کمتر، سطح بالاتری از بهره ­وری، انعطاف بیشتر و مهارت­های خاص هستند که بکار شما می­آید. ایستگاه بعدی افراد خلاق شبکه­ های اجتماعی است. از سه میلیارد نفری که هر روز در اینترنت در حال جستجو هستند، حداقل دو میلیارد نفر از شبکه­ های اجتماعی استفاده می­کنند. با ایجاد یک صفحه، کانال یا گروه در یکی از شبکه ­های اجتماعی که گمان می­کنید مخاطب بیشتری برای شما و کسب و کار شما دارد، می­توانید از متخصصان مرتبط دعوت به همکاری نمایید.

اما با تمام این روش­ها و تفاسیر، اگر بخواهید حرفه­ ای ­تر عمل کنید بهتر است از قدیمی­ ترها و ارگان­هایی همچون انجمن­ها برای راهنمایی بیشتر کمک بگیرید. این انجمن­ها می­توانند بهترین افرادی را که اصطلاحاً امتحان خود را پس داده ­اند به شما معرفی کنند. به هر صورت چیزی که واضح است صلاح بر عدم ورود شما به مباحث اجرایی و مدیریتی و ایجاد سیستمی برای اجرای صحیح کارهاست. اگر همه چیز با این دیدگاه پیش رود، حقیقتاً ورود افراد بدنۀ بازار به استارت­اپ می­تواند ثمربخش و هیجان انگیز باشد و در غیر اینصورت مسلماً تبعات نامناسبی همچون اسراف در سرمایه و زمان را بهمراه خواهد داشت.

 

 منبع:فرصت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code