خانه مقالات بازاریابی الگوی PEST در استراتژی بازاریابی چیست؟

الگوی PEST در استراتژی بازاریابی چیست؟

16 ثانیه خوانده شده
۰
0
8

هرچند در سال­هایی که در حوزه­های مختلف کسب و کار در ایران حضور دائم داشته ­ام و از نزدیک با حرفه­ ای­ ها و غیرحرفه ­ای­ ها در ارتباط بوده ­ام، کمتر نشانی از طراحی و اجرای استراتژی­های بازاریابی که بر اساس اصول مطالعه شده و ثابت باشد، دیده ­ام اما به هرحال می­گویند که ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است!! به همین جهت سعی دارم در چند یادداشت کوتاه در خصوص برخی از پارامترهای اصلی طراحی استراتژیک کسب و کار توضیحاتی را ارائه نمایم که شاید با بازنگری به آنها این بار هوس استفاده از روش­های قانونمند و منضبط بوجود آید و مورد استفاده اصحاب استراتژی واقع شود. همانطور که می­دانید یکی از اصلی­ ترین مراحل تهیه و برنامه ­ریزی استراتژی برای کسب و کارها بررسی فرصت­ها و تهدیدها به عنوان عوامل خارجی (محیطی) و تحلیل نقاط قوت و ضعف به عنوان عوامل داخلی است. معمولاً بسیاری از فعالین از این مضامین را با عنوان SWOT نام می­برند و این در حالی است در ابتدای امر روش­های مختلفی برای برآورد و تحلیل عوامل داخلی و خارجی مجموعه وجود دارد و در واقع SWOT در مرحلۀ بعد صورت می­گیرد و تبدیل به ماتریسی می­شود که ورودی مرحلۀ QSPM یا همان انتخاب گزینه و راهکارهای بهینه می­شود.

یکی از الگوی­های موجود برای ارزیابی عوامل خارجی (محیطی) یا همان نقاط فرصت و تهدید مجموعه، شیوۀ PEST است که اطلاعات خروجی آن در ماتریس SWOT استفاده می­شود و در واقع این دو ابزارهای مکمل یکدیگر هستند.  PEST هیچ­گونه تضاد یا رقابتی با SWOT ندارد بلکه کمک می­کند تا اطلاعات قابل بررسی در SWOT اطلاعاتی مفید، بدردبخور و واقعی باشد. این الگو که در سال ۱۹۶۷ توسط “پروفسور آگیلار” استاد دانشگاه هاروارد ابداع شد، از چهار حرف P (politics)، حرف E (economics)، حرف S (society) و حرف T (technology) تشکیل شده است که با بررسی این پارامترها می­توان به خروجی موردنظر دست یافت. در این شیوه عوامل سیاسی عبارت است از مقررات دولتی مانند قوانین اشتغال، مقررات زیست محیطی و سیاست­های مالیاتی، محدودیت های تجاری و ثبات سیاسی. عوامل اقتصادی شامل هزینه سرمایه و قدرت خرید یک سازمان که تاثیرگذار است، رشد اقتصادی، نرخ بهره، نرخ تورم و نرخ ارز می باشد. از عوامل اجتماعی می­توان عوامل موثر بر روی نیازهای مشتریان و پتانسیل اندازه بازار برای تولیدات و خدمات سازمان­ها و شاخصه­های رشد جمعیت، سن جمعیت و نگرش نسبت به سلامت نام برد. در آخر عوامل تکنولوژیک مورد بررسی قرار می­گیرد که این عوامل بر موانع ورود به بازار یا تصمیم ­گیری در خصوص سرمایه­ گذاری بر روی فن­آوری­ ها، مانند اتوماسیون، مشوق­های سرمایه گذاری و نرخ تغییرات تکنولوژیکی تاثیر می­گذارد.

این خروجی معمولاً به ایجاد “یک تصویر بزرگ” ذهنی برای هرگونه راه ­اندازی یا تغییر در کسب و کار کمک می­کند. در این میان هرکدام از این واژه­ها شامل زیرمجموعۀ اطلاعاتی خود می­شود. در واقع استفاده از این روش می­تواند چهار موقعیت جدید را برای صاحب کسب و کار ایجاد نماید. اول ترغیب در استفاده از فرصت­ها و هشدار در برابر تهدیدات، پس از آن ارائۀ راهکارهایی برای تغییر روش­هاست که می­تواند خروجی این روش باشد. این روش از طرفی به کسب و کارهایی که هنوز در مراحل اولیه هستند (مانند استارت­ آپ­ ها) نشان می­دهد که اگر در معرض احتمالات شکست هستند، تدابیری برای جلوگیری از آن داشته باشند. در شکل نهایی PEST به شما کمک می­کند اگر قصد دارید وارد یک کشور، بازار یا منطقه جدید شوید با دیدگاهی واقع­ بینانه برنامه­ های توسعه­ ای خود را پیاده ­سازی کنید.

هرچند شاید در ایران این نگرش وجود دارد که بررسی فرآیندهای کلان در کسب و کارها (علی ­الخصوص کسب و کارهای کوچک) چندان شدنی نیست اما باید اذعان داشت طرح و جوابگویی به برخی سئوالات می­تواند راهگشای بسیاری از شبهات باشد. تحلیل فرصت­های بکر و ناگهانی در کنار تهدیدات قریب­ الوقوع خود زمینۀ تغییرات فراوانی در کسب و کار است. در این میان استفاده از شیوه ­هایی همچون “طوفان فکری” تا حد زیادی می­تواند راهگشا باشد. برای ایجاد این طوفان فکری، در پلۀ اول سئوالات در حوزۀ سیاست، اقتصاد، اجتماع و تکنولوژی و در محدودۀ کسب و کار موردنظر مطرح می­شود. به عنوان مثال در خصوص بررسی فرصت­ها، می­توان از فرصت­هایی که فن­آوری­ های جدید بوجود می­آورند، برای شناسایی مشتریان جدید، از جریان منابع مالی جدید برای خلق اجازه سرمایه­ گذاریدر تجهیزات بهتر، و از تغییر سیاست­های دولت در گشودن بازارهای جدید استفاده نمود. از طرفی تسهیل برخی مقررات که سبب تشدید رقابت­ها می­شود یا افزایش نرخ بهره در صورتی که دارای بدهی هستید می­توانید از تهدیدات مجموعه باشد. در مرحلۀ بعد و پس از پاسخگویی به سئوالات تمامی فرصت و تهدیدات ناگهانی که به سبب تغییرات چهار پارامتر اصلی قابل تخمین هستند بررسی می­شود و سئوال اساسی (اینکه این فرصت­ها و تهدیدات هر کدام چگونه به کسب و کار شما کمک می­کند؟) مطرح می­گردد. فرصت­ها هر کدام یک شانس برای رشد و تهدیدات هر کدام یک پتانسیل برای نابودی تمامی دستاوردها خواهد بود. مرحلۀ بعد برنامه­ریزی و تحلیل فرآیندهای عملیاتی برای کنترل شرایط خواهد بود و بخش مهمی از اطلاعات مربوط به SWOT شما شامل می­شود.

تمام این تغییرات در شیوۀ PEST قابل بررسی و تحلیل است. تجزیه و تحلیل PEST یک ابزار ساده و بسیار گسترده­ای است که کمک می­کند تقریباً تمامی فرآیندهای پیرامون بررسی شودچنین روش­هایی باعث می­شود در درک یک تصویر کامل از تمامی نیروهای پیرامون که در معرض آن هستید مطلع شوید و بتوانید بدرستی از آنها استفاده کنید. در یادداشت­های بعدی از روش­های دیگر عوامل محیطی مانند EFE یا مدل پورتر و همچنین روش­های عوامل داخلی IFE مطالبی را خواهیم داشت.

 

منبع: فرصت امروز 

کارگاه های آموزشی

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

 

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده رضا مافی
بارگذاری بیشتر در مقالات بازاریابی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی کنید

ارزش گذاری مشتریان برای تعیین قیمت

در استراتژی های قیمت گذاری گاهی اتفاق می افتد که شما مجبور خواهید بود تا با کاهش قیمت ها، …