خانه ویژه نامه "نوبهار 97" استفاده بهره ور و کارا از شبکه های اجتماعی

استفاده بهره ور و کارا از شبکه های اجتماعی

5 ثانیه خوانده شده
۰
شروین ذاکری- ویژه نامه نوبهار 97

ابتدا سال نو خورشیدی را حضور مخاطبان بزرگوار تبریک عرض می کنم. امید دارم سال نو، سالی مملو از آرزوها و اهداف محقق، موفقیت، حال خوب، ثروت و طمع روز افزون به زندگی و زیستن باشد. ان شالله.

تار و پود اقتصادهای دولتی به طور معمول در لوایح، مصوبات، مناسبات و کنش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی دولت های مستقر تنیده شده است؛ لذا در چنین فضایی کنترل فاکتورهای محیطی خارج از حیطه و توان عموم سازمان ها است، و عملا این دولت است که در بازار و اقتصاد، تقدیر افتادن حتی برگی بر مدار اراده او استوار است. با طول زیاد نوسان متغیرهای موثر در اقتصاد، پیش بینی، پلنینگ، و اجرای برنامه های سازمان ها خصوصا در حوزه مارکتینگ و برندینگ دچار چالش های بنیادین بسیاری میگردد و فی الواقع برنامه ها و اهداف بلند مدتشان در عالم امکان محقق نخواهد شد. مستقل از شیوع و رواج غم انگیز رانت های معمول و فسادهای محصول در اقتصادهای دولتی، کافیست به طور نمونه به دردسرهایی که نوسانات قیمت ارز بر تامین مواد اولیه و واردات تحمیل می کند یا گرفتاری های انتقال پول که سال هاست مبتلایان بسیاری را در آغوش منحوس خود کشیده و قربانی می گیرد، نگاهی گذرا انداخته و با علم بر منشا و ریشه های این رخدادها به مضراتِ ساختارهای اقتصادیِ دولتی پی برید.

در حوزه تخصصیم، لبنیات، معتقدم یکی از میوه های تلخ ساختار اقتصاد دولتی کشور، تنبل شدن سازمان ها در رقابت و رقابت پذیری است. در بازاری که سرانه مصرف علی الدوام رو به افزایش بوده و اساسا نسبت عرضه به تقاضا عددی کمتر از یک را نشان می دهد، مقاصد صادراتی مانند عراق همچنان با آغوشی گشاده پذیرای فراورده های لبنی تولید داخل هستند و قدرت چانه زنی کمپانی ها با دولت جهت تاثیر در تصمیمات موثر در روند بازار رو به فزونیست، و از طرف دیگر عدم ثبات اقتصادی علی رغم بهبود پس از برجام و البته نگرانی های اخیر در مناسبات بین المللی ایران و تاثیرات مشهود آن در بازار به همان دلایل اقتصاد دولتی و عدم رغبت کمپانی های بین المللی جهت سرمایه گذاری مستقل در بازارهای داخلی و بن بست های تعرفه ای جهت صادرات محصولتشان به بازار ایران که منتج به خلق بازاری بی رقیب برای برندهای داخلی گشته، سبب ایجاد سکون، اینرسی و مقاومت دلپذیری در کمپانی ها در برابر حضور در قلمروهای رقابتی و پر تنش شده است.  سلاطینی که سرزمین های بی مرز و وسیعی برای تصاحب دارند و در صلح مشغول به گسترش سرحدات خود هستند و رقیب قدرتمندی هم تهدیدشان نمی کند، حتما آنقدر بر تخت سلطانی نشسته اند که فربه شده و توان تحرک و طاقتِ مقابله در برابر رقیب پر سلاح و پر تحرک را نخواهند داشت. آیا می توان پایانی بر این ماه عسل متصور بود؟ یقیناً پاسخ این پرسش مثبت است. و آن روزیست که برندهای بین المللی با مشخصاتی کاملا رقابتی در بازارهای جذاب داخلی، یکی یکی و پشت سرهم رقبای داخلی خود با مشخصات و استانداردهای نازل متدوال داخلی را حذف می کنند. با علم به جهانی شدن ناگزیر و رغبت ایران به عضویت در WTO و پذیرش اجباری قوانین آن، می توان پارادایم منقول و این سرنوشت محتوم را به کل صنعت کشور تعمیم داد. فقط لحظه ای چشمان خود را بسته، زمانی را تصور کنید ((به طور مثال بازه کوتاه شش ماهه ای)) که تعرفه های واردات حذف یا حداقل به نصف تقلیل پیدا کرده است ((حتی در شرایط ثبات اقتصادی ای مشابه آنچه اکنون در جریان است))، یقین دارم در چنان روزی بسیاری از سازمان ها بالاجبار وارد حوزه WT ماتریس SWOT خواهند شد.

مصیبت دیگری که گریبان سازمان هایمان را به سختی گرفته و خفگی پنهان مزمنی را سبب شده عدم تغییر مگر به جبر محیط است. سازمان ها همچنان جهت آمادگی در برابر تغییرات محیطی آینده مقاومت می کنند و در مقابل هزینه های گزاف مقدرِ تغییرات بالاجبار، سر در بالین برف فرو برده اند. به هر روی، در نهایت موارد ذیل جهت بهبود اوضاع و آغاز و تداوم روزگار خوش برای برندهای سرزمینمان به نظرم می رسد.

  • تثبیت و خلق مفهوم نیرومندی از کیفیت محصولات با فرض اینکه همبستگی منطقی ای میان موفقیت در بازار و تکیه بر کیفیت کالا وجود ندارد. (( خلق برند بر اساس کیفیت کالا به مثابه ساختن خانه ای بر شن و ماسه است. ال ریس )).
  • سرمایه گذاری بر فعالیت های مرتبط با روابط عمومی و تثبیت جایگاه روابط عمومی در سازمان به عنوان سازه ای مستقل در فرایندهای سازمانی تعبیه شده در چارت سازمانی.
  • حذف بوروکراسی ها و ساختارهای غیر منعطف آنچه که به طور گسترده در سازمان های ایرانی شایع است.
  • ایجاد ساختارهای یادگیرنده سازمانی، ساختارهایی که به طور مداوم با تکیه بر دانش، پیوسته عملکرد خود را بهبود بخشیده تا توان و انعطاف انطباق با محیط، تغییرات محیطی و متغیرهای پرنوسان آن را داشته باشند.
  • افزایش کارایی و بهره وری در تمام اجزا کسب و کار اعم از مناسبات و تعاملات با محیط سازمان، فرایندهای فروش و مارکتینگ.
  • افزایش سطح سرویس در زنجیره تامین و چابکی آن
  • پیاده سازی فرایندهای سازمانی اعم از فروش، مارکتینگ و خدمات مشتری تا نهایتا زنجیره تامین در پلت فرم های سیستمی و شبه ERP.
  • استفاده بهره ور و کارا از شبکه های اجتماعی به عنوان مناسب ترین ابزار فعلی فعالیت های مرتبط با برندینگ؛ و البته دانش مدیریت آن (( حوزه ای که به گونه ای بحرانی استفاده از دانش آن در کشور مرسوم نیست )).
  • دانش و ابزارهای خلق محتوای هم سو با برندینگ و روابط عمومی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی.
  • و در نهایت برندینگ (( دقیقا همان نسخه و مفهومی که در دنیا متداول است، و نه ورژن های داخلی بومی سازی شده و نسخه ها، محصولات و مفاهیم من درآوردی و مجعول از آن؛ که جز ره به بیهودگی مقصدی دیگر ندارند.))
  • سالی که گذشت فرصت مغتنمی برایم جهت گردآوری، ترجمه و تالیف کتاب منتشر نشده ای پیرامون رفتار مصرف کننده و برندینگ بود. تصمیم دارم در سال جدید همه محتوا، مفاهیم و مطالب آن کتاب را طی یادداشت هایی با عنوان "سفری از رفتار مصرف کننده تا برندینگ" در وبسایت برندابات منتشر کنم.
  • برایم نخستین اتفاق هیجان انگیز امسال ادغام زود فود و اسنپ و خلق اسنپ فود بود. رخدادی که همچنان دو چشمی نظاره گر عاقبتش هستم. دومین اتفاق تولید محصولات غذای کودک تحت برند ماجان بود. علی رغم ضعف ها و خبط و خطاهای عریان برندینگ در مجموعه سولیکو و کاله، مطالعه مسیر ظهور و تداوم حضور این برند احتمالا از فعالیت های دل انگیز سال آینده ام خواهد بود. سومین اتفاق مبارک امسال تولید و عرضه محصولات پنیر ذیل برند آلیما بود. این برند با پیش زمینه فلسفی در مورد محدودیت طبقه بندی برند، تخصصی شدن برند و عدم گسترش خطی به بازار عرضه شد که خود اتفاقی نو و مبارک در بازار لبنیات است. متاسفانه حدس قوی دارم که اکنون این برند مبتلا به اتخاذ راهبردهای اشتباه در حوزه برندینگ و خلط تبلیغات و روابط عمومی شده است.
  • دو نکته بسیار مهم به نظرم می رسد. لطفاً، لطفاً، لطفاً با استفاده از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام به عنوان ویترینی جهت نمایش و تبلیغ محصولاتتان، پتانسیل و فرصت های پنهان و پیدایتان را در این فضا به حریق نادانی نسوزانید. حضور در شبکه های اجتماعی پر ترافیک، فرصت زرین شفاف ترین ارتباط با مصرف کنندگان را برای برندتان فراهم می کند. بسترهایی این چنین ابزارهای بسیار مناسبی برای برندینگ و فعالیت ها و فرایندهای مرتبط با روابط عمومی و ارتباط با مصرف کنندگان بالقوه و تبدیلشان به مشتریان وفادار به برندتان هستند.

نکته دوم، دامیست که فی الواقع همه کارآفرینان ایرانی پس از اقبال به برند محصولاتشان گرفتار آن شده اند یا می شوند: گسترش خطی. (( اگر مایلید که نام تجاری با نفوذی را در ذهن مصرف کننده تثبیت کنید، ناگزیر به محدود کردن آن هستید نه گسترش آن. ال ریس )).

– علاقه دارم به جای یک کتاب دو کتاب به مخاطبان عزیز معرفی نمایم، کتاب هایی که باید بارها آن ها را خواند. (( ۲۲ قانون تغییر ناپذیر برند، ال و لورا ریس؛ هنرجنگ، سان تزو.)). و اینکه پیشنهاد اکید دارم مطالب وبسایت برندابات و کانال تلگرامی آن را به طور دائم مرور فرمائید.

– آرزوی من بهارانی مداوم، و صلح و آرامشیست که بستر پیشرفت های مستمر، ظهور خلاقیت و توسعه ای پایدار را فراهم کند.

شروین ذاکری – توسعه کسب و کار و روابط عمومی

  • فرایند خرید مصرف کننده

    فرایند خرید مصرف کننده

    ایستگاه دوم -بخش اول یافتن راه هایی که بر فرایند تصمیم گیری مصرف کننده تاثیر بگذارد، امری …
  • سفری از رفتار مصرف کننده به برندینگ

    سفری از رفتار مصرف کننده به برندینگ

    سفری از رفتار مصرف کننده به برندینگ ایستگاه نخست مدت ها بود تصمیم به نگارش کتابی در مورد ر…
  • برندینگ خلق تمایز

    خلق تمایزی حساب شده

    یک وقتی، جایی وینستول چرچیل فقید گفت که ما ساختمان ها را طراحی می کنیم و پس از آن، آن ها م…
  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …
  • علی آزادی منش- ویژه نامه نوبهار 97

    برنامه ریزی و تمرکز روی برندسازی

    گشت گرداگرد مهر تابناک، ایران زمین روز نو آمد و شد شادی برون زندر کمین ای تو یزدان، ای تو …
  • پریسا نظامی- ویژه نامه نوبهار 97

    جهانی سازی برندهای ایرانی

    چون ابر به نوروز رخ لاله بشست برخیز و به جام باده کن عزم درست کین سبزه که امروز تماشاگه تو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code