خانه اخبار استفاده از نمادها به‌عنوان چکش بصری

استفاده از نمادها به‌عنوان چکش بصری

11 ثانیه خوانده شده
دیدگاه‌ها برای استفاده از نمادها به‌عنوان چکش بصری بسته هستند

قسمت نهم

نمادها:

شاید به جرات بتوان گفت که بسیاری از فعالیتها را نمیتوان به تصویر کشید، مثلا تصویر "بیمه" چیست؟ اینجاست که نمادها و نشانه های به کمک شرکتها میایند تا بتوانند چکش بصری قدرتمندی را برای خود خلق کنند. به عنوان مثال بیمه تراولرز – تاسیس ۱۸۵۳- از چتر قرمز برای نشان دادن مفهوم حمایت استفاده میکند و از میخ کلام "زیر چتر بهتر است" استفاده میکند.

اگرچه این شرکت در سال ۱۹۹۸ با غول بانکداری سیتی کورپ ادغام شد ، ادغامی نه چندان مناسب به منظور راه انداختن یک سوپرمارکت مالی بزرگ، این ادغام سیتی گروپ نامیده شد و نماد چتر از این بیمه به این هلدینگ بزرگ مالی منتقل گردید.

اگرچه بخش بیمه دو سال بعد از ادغام از مجموعه سیتی گروپ حذف شد ولی نماد آن یعنی چتر تا ۹ سال بعد توسط بانک حفظ شد و جالب این بود که این چتر همه را به یاد بیمه میانداخت لذا در همان سال ۲۰۰۷ بانک مجدد این نماد را به گروه پاول تراولز که شامل بیمه تراولز نیز بود فروخت. با فروخته شدن چتر  گروه مالی سیتی دیگر نماد بصری نداشت لذا با استعاره از چتر هاله قرمزی را به عنوان نماد برای خود انتخاب کرد.

 

وقتی تصویری با گفته ای در تناقض است، این تصویر است که برنده میشود، تصویر همیشه بر کلام برتری دارد و این دلیلی بود که سیتی گروپ را وادار به حذف چتر از نماد تصویری موسسه اش کرد.

نشانهای ایرانی جای تامل بسیار دارد، پیچیدگی در طراحی و تشابه های طراحی از نکاتی است که به یاد آوردن آن نشانها را برای مخاطب سخت میکند. تصور کنید نام یکی از دهها بیمه داخلی را شنیدید آیا نشان آنرا بخاطر میاورید؟ بعید میدانم مخاطب به راحتی نشان آن را در ذهنش متصور شود. لذا این نشانها در حد یک عکس بیش نیستند و تقریبا هیچکدام از آنها قابلیت چکش بصری بودن را ندارند،

 

نمادها و نشانها نقش مهمی در جامعه امروز بازی میکنند لذا اگر به عنوان چکش بصری نیز به کار گرفته شوند قدرتی چندبرابر پیدا میکنند البته باید توجه داشت که نشان باید ساده و به راحتی در ذهن بماند به عنوان مثال نشان نایکی را در نظر بگیرید این "دهن کجی" معروف در هیچ کجا نشانی از برند اصلی "نایکی" ندارد ولی شما آنرا هر کجا که ببینید به راحتی تشخیص میدهید.

اما بسیاری از شرکتها برای آسانتر شدن کار از حرف اول شرکت خود استفاده میکنند!اگر برند اول استفاده کننده از آن حرف الفبا نیستید، این انتخاب برعکس تصورشما عمل میکند. استفاده از حرف اول شرکت شما را دیرتر به ذهن میاورد اگرچه در انتها مردم میتوانند تشخیص دهند که این تک حرف مربوط به چه کسی است ولی به هر حال زمان میبرد. دلیل دیگر تشابه های بوجود آمده با نشانهای شرکتهای دیگر و عدم یونیک بودن آن برای برند شما خواهد بود. به تشابه دو نشان زیر توجه کنید هردو نوشته ای از حرف H هستند یکی هیوندایی و دیگری هوندا ، همه تصور میکنند که هیوندایی از هوندا کپی برداری کرده است. اگر چنین هم نباشد ، یک کلمه H برای معرفی یک شرکت چکش بصری قوی نیست.

 

 

 

  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…
نظرات بسته شده است.