خانه مقالات بازاریابی استراتژی بازاریابی در مقابل برنامه ی بازاریابی

استراتژی بازاریابی در مقابل برنامه ی بازاریابی

5 ثانیه خوانده شده
۰

از آنجایی که برنامه ی بازاریابی و استراتژی بازاریابی در لغت شباهت بسیاری به هم دارند، عجیب نیست که بسیاری از صاحبان کسب و کار نمی توانند تفاوتی میان آنها قائل شوند. در این مقاله سعی بر آن است تا توضیح مختصری در جهت تعریف هریک ارائه گردد تا درک بهتری نسبت به آنها ایجاد شود.

  • برنامه ی بازاریابی در حقیقت تعریف و توضیح اهدافی است که قرار است با تلاش های بازاریابی در آینده به آنها دست پیدا کنید. حال آنکه استراتژی بازاریابی، اهداف تجاری و کلی کسب و کار شماست. به عبارت دیگر برنامه ی بازاریابی همان برنامه ای است که اهداف بازاریابی شما را مشخص می کند و استراتژی بازاریابی، اهداف کلان سازمان شما را نشان می دهد.
  • برنامه ی بازاریابی، چگونگی دستیابی به اهداف است رو در مقابل، استراتژی بازاریابی نقشه ی راهی است که مسیر حرکت را نشان می دهد.
  • برنامه بازاریابی به اجرای ‏نظم و استراتژی دقیق در سازمان گفته می شود و معمولا به عنوان برنامه پیشبرد فروش و بهبود سیستم بازاریابی سازمان تعریف می شود. استراتژی بازاریابی شامل تعیین بازار هدفی است که یک بنگاه می تواند در مقایسه با رقبای خود به نحو بهتری به آنها خدمت کند.

با برندابات بخوانید، بیاموزید و قدرتمند شوید.

طبق پژوهش وب سایت برندابات یکی از اشتباهاتی که اغلب صاحبان کسب و کار دچار آن می شوند این است که قبل از مشخص کردن آنچه می خواهند به آن دست پیدا کنند(استراتژی بازاریابی)، به دنبال چگونگی دست یابی هستند.(برنامه ی بازاریابی). این کار تنها به از دست رفتن منابع شرکت، زمان و سرمایه منجر می شود. زمانی که صحبت از بازاریابی می شود، ابتدا باید آنچه را می خواهیم به آن دست پیدا کنیم، مشخص کنیم و در ادامه به دنبال روش های دستیابی باشیم. استراتژی، فکر و ایده است و برنامه ریزی اقدام و عمل.

در اینجا با ذکر یک مثال به توضیح بیشتر تفاوت این دو می پردازیم:

موضوع: گسترش بازار

استراتژی بازاریابی: معرفی محصول در یک بخش جدید از بازار

برنامه ی بازاریابی: تهیه ی کمپین های بازاریابی، شناسایی بخش مورد نظر و تمرکز بر آن

استراتژی بازاریابی + برنامه ی بازاریابی + پیاده سازی = موفقیت

استراتژی بازاریابی شما شامل موارد زیر خواهد بود:

  1. مشخص کردن آنچه باید انجام شود
  2. معرفی محصول به مشتریان
  3. بیان نقاط تفاوت و تمایز محصول

برنامه ی بازاریابی نیز شامل موارد زیر است:

  1. چگونگی دستیابی به اهداف استراتژی بازاریابی
  2. تدوین ساختار ها، کمپین ها و پروموشن های لازم برای دستیابی به اهداف

اجزای استراتژی بازاریابی:

  • بررسی موقعیت و پیام از درون و بیرون
  • اهداف جایگاه یابی
  • اهداف کوتاه مدت
  • اهداف بلند مدت

 

اجزای برنامه ی بازاریابی:

  • تهیه ی خلاصه ی اقدامات اجرایی
  • مشخص کردن چالش های کار که شامل خلاصه ای از محصولات، خدمات و بررسی مجدد اهداف استراتژی بازاریابی می شود
  • تجزیه و تحلیل موقعیت به معنای بررسی اهداف، فرهنگ، نقاط قوت، نقاط ضعف، تجزیه و تحلیل وضعیت مصرف کنندگان، تجزیه و تحلیل موقعیت رقبا، تعیین ۴P

برنامی بازاریابی و استراتژی های بازاریابی هریک دارای مزیت های منحصر به خود هستند و نمی توان فقط بر یکی از آنها تمرکز کرد و از دیگری غافل ماند. از جمله مزایای استراتژی بازاریابی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات احتمالی را پیش بینی می کند
  • تغییرات را مشخص می کند و چگونگی برخورد با آنها را تعیین می کند
  • برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده زمینه ی مناسبی ایجاد میکند
  • فرصت های آتی را مشخص می کند
  • تخصیص بهینه ی زمان و منابع
  • تعیین الویت ها

 

برخی مزایای برنامه ی بازاریابی نیز عبارتند از:

  • تشویق روحیه کار تیمی و تثبیت هویت سازمانی
  • کمک به شرکت در دستیابی به اهداف سازمانی
  • تهیه ی یک پایگاه اطلاعاتی ارزشمند
  • قابلیت بازنگری و بروز شدن دارد

 

 

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

 

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
Armani - مشاور برندینگ، مارکتینگ، تبلیغات
گروه توسعه کسب و کار آرمانی ارائه دهنده راهکار برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده تحریریه brandabout
بارگذاری بیشتر در مقالات بازاریابی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی کنید

۱۰ ابتکار شرکت های مسئول اجتماعی

وجدان شرکتی یعنی ارائه چیزی (حتی فراتر از توان شما) به جامعه که سبب حفظ و پایداری کسب و کا…