خانه مقالات برندینگ ارتباط برندسازی و جایگاه سازی

ارتباط برندسازی و جایگاه سازی

56 ثانیه خوانده شده
۰
جایگاه سازی

طراحان گرافیک، صاحبان کسب و کار، کارشناسان بازاریابی و برند همه از اهمیت برندسازی برای موفقیت هر استارت آپی آگاهی دارند. با همه این تمرکز روی برندسازی، به نظر می رسد که چیزی را فراموش می کنیم جایگاه سازی برند است. بسیاری از افراد جایگاه سازی را به عنوان جنبه ای از برندسازی اشتباه می گیرند، اما جایگاه سازی مفهوم کاملا متفاوتی است که نیاز به رویکرد منحصر به فردی دارد.​

  • تفاوت بین برندسازی و جایگاه سازی چیست؟
  • این دو مفهوم با هم چه ارتباطی دارند؟
  • آیا به هر دوی آنها نیاز دارید یا اینکه می توانید با تمرکز بر روی یکی از آنها نتایج خوبی کسب کنید؟


برندسازی شامل تمام مواردی است که سبب ایجاد انتظارات مثبت در مخاطب می شود.تمرکز شما در برندسازی، روی کاربران است.
جایگاه سازی، شامل کارهایی است که مشتری برند شما را به تمام رقبا ترجیح دهد.در جایگاه سازی، روی نحوه رقابت محصولات یا خدمات خود با تمام رقبای دیگر مرتبط با حوزه خود تمرکز می کنید.
 
مفهوم دقیق برندسازی چیست؟
 مفهوم برندسازی

 

 

 

جف بزوس: برند شما همان است که وقتی شما حضور ندارید، از شما گفته می شود.برندسازی را اگر بخواهیم دقیق تعریف کنیم، فرآیند طراحی خلق شخصیت برای یک محصول، خدمات یا شرکت است.هنگامی که شرکتی را راه اندازی می کنید یا محصول یا خدمات جدیدی ارائه می دهید، بدانید که چگونه می خواهید مخاطبان متوجه شما شوند.
سپس، گام های مختلفی برای تأثیر بر نظرات مشتریان هدف خود در مورد برند برمی دارید.برند شما، شرکت شما، آنچه که می خواهید و تصورات مردم در مورد شما را نشان می دهد. برندسازی موثر به شما کمک می کند قیمت هایی که مشتریان حاضر به پرداخت آن هستند تعیین کنید وآنها را قانع می کند که شما ارزش زیادی در قبال هزینه ای که می گیرید، ارائه می دهید.

هر برندی با چندین عنصر متمایز می شود:
• طراحی لوگوی شرکت
• وب سایت
• تبلیغات
• بسته بندی
• فرهنگ
 
هنگامی که همه این عناصر را ترکیب کنید، و به روش هایی برسید که به ترویج برندتان کمک می کند، به استراتژی برند خود می رسید. سپس با این استراتژی، کمپین برندسازی خاصی را از طریق کانال های توزیع مختلف برنامه ریزی می کنید.
 

چندین گام، شما را به یک استراتژی موفق برند می رساند:
• هدف گذاری و دادن وعده ای که مربوط به آن هدف است.
• تبلیغاتی که با پیام برند متناسب است.
• تحریک احساسات قوی مشتری هدف.
• مشارکت همه کارکنان در ترویج برند.
• تغییر کمپین با آخرین روندها.
• آگاهی از رقبا.
 
آگاهی از رقبا، که بخش جدایی ناپذیر برندسازی است، دقیقا همان چیزی است که مفهوم برندسازی را به جایگاه یابی نزدیک می کند.
 
 

چرا برندسازی مهم است؟
 
استراتژی برندسازی پایدار، سبب می شود مخاطبان هدف شما برداشت مثبت در مورد محصول / خدمات و شرکت شما را بازگو کنند. این کار به هر آنچه که می فروشید ارزش بیشتری می بخشد، بنابراین قادر خواهید بود هزینه بیشتری بابت محصولات و خدمات خود دریافت کنید.
یک برند قوی، قیمت را توجیه می کند، درست مانند Estée Lauder که می تواند به راحتی کرم صورت خود را با قیمت بالاتری نسبت به شرکت های دیگر بفروشد، حتی اگر این شرکت های غیرمعروف از مواد مشابهی استفاده کرده باشند. استراتژی مداوم و قوی Estée ارزش ویژه برند را ایجاد کرده است و مشتریان حاضر به پرداخت قیمت بالاتر هستند.
 برند لوازم آرایشی لوکس

 

 

 


 اکثر مخاطبان حتی برند های دیگر را امتحان هم نمی کنند، زیرا می دانند که از این برند آنچه که انتظار دارند، بدست می آورند. ارزش افزوده نه تنها از کیفیت بلکه از طریق وابستگی عاطفی نیز ایجاد می شود. برای مثال، این برند لوازم آرایشی لوکس، محصولات خود را به ستاره های هالیوود و افراد زیبا ارتباط می دهد.
این فقط کرم نیست که آن را به فروش می رساند. بلکه جایگاه آن نیز است.
اگر استراتژی برندسازی به شما کمک کند جایگاه بالاتری برای برند خود دست یابید، روشن است که چرا توسعه برند شما بسیار ضروری است. و عدم سرمایه گذاری روی آن، عاقلانه نخواهد بود.
 
جایگاه سازی برند چیست؟
 
برای فرآیند جایگاه سازی، در ابتدا نیاز به محصول یا خدماتی دارید که می خواهید روی جایگاه آن کار کنید. با این تلاش ها، می خواهید تصور کاربران از برند خود را مدیریت کنید. شما به آنها اشاره می کنید که نمی توانند تجربه مشابه محصولات و خدمات شما را از رقبا دریافت کنند. در برخی موارد، شرکت می تواند تصمیم بگیرد که یک کمپین جایگاه یابی جدید برای برند موجود طراحی کند. با این حال، در اغلب موارد، روند جایگاه سازی پس از برندسازی شروع می شود.
برای مثال، Reebok نام تثبیت شده ای داشت، زمانی که شروع به تغییر استراتژی جایگاه سازی برند خود کرد. این شرکت زمان زیادی را برای مخاطبان هدف خود گذاشت تا آنها را متقاعد کند که بهتر از نایک و آدیداس هستند. استراتژی جایگاه سازی Reebok ، پس از معامله منحصر به فرد با CrossFit تغییر یافت.
 محصولات ورزشی ریبوک

 

 

این شرکت شروع به توسعه حوزه فعالیت خود با مشتریانی که این برند را قبل از هر برند دیگر بازار انتخاب می کردند، نمود. جایگاه سازی موثر در مورد ایجاد مزیت عاطفی منحصر به فرد است که باعث تمایز برند شما از رقبا می شود و شامل چند مرحله زیر است:
• ایجاد بیانیه جایگاه یابی برند.
• مقایسه برند با رقبا برای شناسایی یکتایی آن.
• تجزیه و تحلیل رقبا.
• تعیین جایگاه فعلی.

تجزیه و تحلیل موقعیت رقبا.
ایجاد استراتژی جایگاه یابی منحصر به فرد.
پیاده سازی طرح و آزمایش اثربخشی آن.
 

همانطور که می بینید، جایگاه سازی فرآیند متفاوت با فرآیند برندسازی است.
در جایگاه سازی به جای تمرکز صرف بر روی کاربران و تجربه آنها از محصول، بر روی رقبا و یافتن راه هایی برای قرار گرفتن در رتبه بالاتر تمرکز می کنید.
 

چرا جایگاه سازی مهم است؟
 اساسا، جایگاه سازی، بسیار بیشتر از شناسایی و بهبود جایگاه شما در بازار است. همچنین جایگاه سازی در مورد آن است که ببینید محصول و یا خدمات شما چقدر مهم است و در حوزه شما چقدر خواهان دارد. همچنین در مورد این است که محصولات یا خدمات خود را به طور مداوم ارائه دهید و رقیب را در تمام نقاط ارتباط با مشتری از میدان به در کنید. با رعایت این نکته، محصولات یا خدمات شما، مکان و ارزش مشخصی را در ذهن مخاطب هدف اشغال می کند.
به عنوان یک مثال Estée Lauder را درنظر بگیرید.
Estée Lauder
فقط یک برند نیست. بلکه برندی است که مخاطبان هدف، آن را به همه رقبا ترجیح می دهند. واضح است که خالقان استراتژی جایگاه یابی، نقاط شباهت و تضاد با برندهای دیگر را شناسایی و تعیین کرده اند. سپس، وعده برند مجاب کننده ای طراحی کرده و دلایلی برای باور به آنها را به ما ارائه کرده اند. به همین دلیل است که مخاطبان هدف، این برند را در میان رقبا انتخاب می کنند.
برند فدور نیز که یک کسب و کار خانوادگی کوچک است، بر تولید محصولات صابون و اصلاح طبیعی تمرکز دارد.
 
محصولات صابون و اصلاح طبیعی

 

 

 

استراتژی جایگاه یابی عالی را در وبسایت و رسانه های اجتماعی آنها مشاهده می کنید. می توان مشاهده کرد که تفاوت این محصولات با رقبا چیست و دلایل خوبی برای این که آنها را انتخاب کرد، آورد. بدون چنین استراتژی خوب، یک کسب و کار کوچک دیگری می شد که بیشتر افراد هرگز از آن خبر نداشتند.با جایگاه سازی هوشمند، برند به موفقیت بین المللی می رسد.جایگاه سازی برند تنها مهم نیست بلکه یک ضرورت مطلق است!
هنگامی که محصول یا خدماتی را ارائه می کنید، باید جایگاه خود در حوزه ای که در آن هستید را مشخص نمایید. در غیر این صورت، در بازار گم خواهید شد.
 

ارتباط برندسازی و جایگاه سازی چیست؟
 برای اینکه تفاوت را آسان تر درک کنید:
برندسازی بر روی واکنش کاربر به استفاده از محصول تمرکز می کند، و جایگاه سازی بر روی مزیت خاصی تمرکز می کند که برند را بالاتر از رقبایش قرار می دهد. طبق این منطق، قبل از اینکه جایگاه سازی را شروع کنید، باید یک برند قوی ایجاد کنید. اما، در واقع، این فرآیندها در هم آمیخته هستند. جایگاه سازی عالی شما به ایجاد یک برند قوی تر کمک می کند و برندسازی عالی به شما کمک می کند جایگاه خود را تعریف کنید. اگر از استراتژی جایگاه سازی استفاده کنید، بازار را به برند خود جذب خواهید کرد.
 

سوال : آیا به هر دوی برندسازی و جایگاه سازی نیاز دارید؟
 بله!

شرکت شما با برندسازی موثر، سودآور باقی می ماند زیرا کاربران آن حاضر به پرداخت هزینه ای که شما درخواست می کنید، هستند. با فرایند جایگاه سازی، نشان می دهید که کاربر نمی تواند تجربه برند شما را از رقبا دریافت کند.
کمپین Reebok را دوباره درنظر بگیرید. اول از همه، جایگاه خود را تغییر داد. به جای اینکه با نایک، آدیداس و برندهای دیگر به طرز سابق رقابت کند، بازار منحصر به فردی برای جایگاه سازی خود (CrossFit) پیدا نمود. سپس، Reebok  با لوگوی جدیدی آمد که نشان دهنده این تغییر بود.این برندسازی است. همچنینReebok  یک کمپین بازاریابی جدید را بر اساس رویدادهای متمرکز بر مصرف کننده و بازاریابی نفوذی آغاز کرد. این ترکیب جایگاه سازی و برندسازی است.
نکته جالب و واقعی اینجاست که: چه یک کمپین جایگاه یابی فعال ایجاد کنید یا نکنید، جایگاه سازی صورت می گیرد.
هر برندی جایگاه خود را در بازار دارد.
اما، اگر بر روی آن کار نکنید، جایگاه قابل توجهی نخواهید داشت. اگر یک رویکرد هوشمند و فعال اتخاذ کنید، می توانید طوری بر مشتریان هدف تاثیر بگذارید که شما را در صدر تمام رقبایتان انتخاب کنند.حالا که تفاوت این دو مفهوم را متوجه شدید، زمان اقدام است!

 

 

 


برندسازی و جایگاه سازی اشتراکات کمی دارند. برای مثال، هنگام طراحی لوگو، طراح گرافیک باید هم جایگاه و هم جذابیت عاطفی برند را منتقل کند. هنگام ایجاد یک کمپین بازاریابی، باید محتوایی تولید کنید که هر دوی این مفاهیم را ترکیب کند. صاحب یک کسب و کار جدید باید تصویر برندی که می خواهد و همچنین جایگاهی که می خواهد در بازار داشته باشد را تعیین کند. اگر ابتدا عناصری را تعیین کنید که کسب و کار شما را از رقبا متمایز می کند (به عبارت دیگر جایگاه سازی کنید)، ایجاد برند قوی بر پایه آن آسان تر خواهد بود.
 

 

 

 

 


جایگاه سازی رقابتی: بهترین روش ها برای افزایش وفاداری به برند
جایگاه سازی رقابتی برای موفقیت برندهای خوب در بازار رقابتی، سرعتی و نامنظم امروز، لازم است. بازاریابان و شرکت های آنها با عصر شباهت که در آن محصولات و خدمات تقریبا غیر قابل تشخیص می باشند، مواجه هستند. نتیجه آن است که مشتریان با محصولات مشابهی برخورد کرده و عمدتا به قیمت ها توجه می کنند.ارائه ویژگی های بیشتر و بهتر برای جذب مشتریان و افزایش وفاداری کافی نیست. زمان آن است که از بازاریابی محصول فراتر رفته و به برندسازی و جایگاه سازی پرداخته شود.

به اشتراک گذاشتن اصول اثبات شده، استفاده از متخصصان بازاریابی و برند ، ابزارهای عملی و مثالهای دنیای واقعی، به شما کمک می کند تا برند خود را طوری بسازید که با مشتری ارتباط عاطفی برقرار کند و همیشه در ذهن مشتری باقی بماند. گام به گام، شما بهترین شیوه هایی را که قادر به جایگاه سازی رقابتی می کند، خواهید آموخت.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code