خانه اخبار آیا همای سعادت بیدار شده است؟

آیا همای سعادت بیدار شده است؟

0 ثانیه خوانده شده
دیدگاه‌ها برای آیا همای سعادت بیدار شده است؟ بسته هستند
0
0

تحلیل برندهای ایرانی براساس توان‌ شان جهت تبدیل شدن به برند جهانی

بررسی برند ایران ایر (هما)

۴۰ سال تحریم خطوط هوایی کشور بالاخص ایران ایر (هما) باعث شد تا ناوگان پروازی کشور فرسوده شود و برند این خط هوایی پرافتخار به یکی از نا امن ترین خطوط هوایی دنیا تغییر کند از طرف دیگر متاسفانه شعار شرکت هما ” با بالهای بسته پریدن هنر ماست ” شعاری است  استرس زا برای مسافرین و به این نا امنی تاکید میکند. بررسی آمار نیز به ظاهر این تصور را تایید میکند. آمارها نشان میدهد ایران ایر (هما) طی دوره تاسیس خود تا کنون ۴ سقوط مرگبار داشته است و ۱۳ حادثه که خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.

iran-air

نقطه قوت در نقطه ضعف:

یافتن نقطه قوت در نقطه ضعف هما میتواند مسیر موفقیت را برای هما باز کند لذا به بررسی دقیق تر آمار میپردازیم. بررسی دقیق تر نشان میدهد که از ۴ سانحه سقوط ، ۲ تا از آنها مربوط به قبل و اوایل انقلاب بوده (زمانی که هواپیماها هنوز نو بودند) ، ۱ سانحه مربوط به حمله موشکی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران بر روی خلیج فارس بوده است (عامل سقوط به شرایط هواپیما ارتباط نداشته) و فقط سقوط ۱۹ دی ۱۳۸۹ که در نزدیکی ارومیه اتفاق افتاده است را میتوان به شرایط جوی و فرسودگی هواپیما نسبت داد.

از طرف دیگر این بررسی ها نشان میدهد که ۷ سانحه هوایی هما (بدون تلفات جانی) بین سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ بوده و ۶ سانحه دیگر بین سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱ اتفاق افتاده است به زبان ساده تر قطعا ناوگان هوایی کشور فرسوده شده است ولی خلبانان کشور زبده تر و توانمند تر شده اند.

خطای استراتژیک ایران ایر:

تمرکز بر روی خلبانان میتوانست طی این سالها حتی اگر پروازهای خارجی محدود شده بودند، برند ایران ایر  را همیشه بر سر زبانها نگهدارد ، ولی متاسفانه این غفلت و خطای استراتژیک ” تاکید بر فرسودگی ” در آینده نه چندان دور آثارش را نشان میدهد. شاید پرسیده شود چگونه؟ تحریمها برداشته شد ایران ایر برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای نو با ایرباس قرارداد بست ، پروازهای خارجی یکی بعد از دیگری وارد ایران میشوند و فرودگاههای دنیا برروی پروازهای ایرانی باز میشود ولی ایران ایر با پشتوانه و جایگاه نا امن میخواهد به مقابله با هواپیماهایی مانند قطر ایویز، امارات ایرلاین، الاتحاد و دهها برند غربی و شرقی دیگر بپردازد امری که تقریبا غیر ممکن است.

دومین موردی که میتوانست به ایران ایر کمک شایانی کند تاکید بر برند “هما” بجای “ایران ایر” بود. هواپیمایی ملی کشور توانست نامی بسیار مناسب که با وظیفه شرکت نیز همخوانی کامل داشت را برای برندش انتخاب کند ، هما، پرنده اساطیری ایران و نشانه سعادت و کامیابی از طرف دیگر چکش بصری مناسبی برای این برند طراحی شد که طی این سالیان دوبار توانسته جایزه زیباترین لوگوی خطوط هوایی را بخود اختصاص دهد ولی تاکیید سالیان دراز این شرکت بر روی کلمه ایران ایر باعث شد تا این سازمان از نامی بسیار قدرتمند و ماندگار محروم بماند.

homa

سخن آخر:

در انتها باید اشاره کنم اگرچه خواباندن همای ایران یک خطای استراتژیک بود ولی اگر برند ایران ایر میخواهد این همای سعادت را بالاتر از دیگر رقبای قدرتمند ش به پرواز درآورد (که البته با وجود این رقبای بسیار قوی دشوار است ) میبایست در جهت تغییر جایگاهش (تعیین استراتژی) حرکت کند و میخ گفتار مناسبی را بر اساس آن جایگاه بسازد و بعد از آن از طریق روابط عمومی به سمت پیاده سازی و معروفیت برندش قدم بردارد و بعد از تثبیت جایگاهش با تبلیغات از این جایگاه محافظت کند.

 

روزنامه فرصت امروز 

  • روشهای روابط عمومی نوین

    با نزدیک شدن به نیمه دوم سال، زمان بودجه بندی برای سال آینده نیز فرامی رسد و بهتر است بودج…
  • وعده برند

    وعده برند: قدرت عمل به قول

    زمانی که شما به ولوو فکر می کنید چه چیزی به ذهن تان می آید؟ اگر از اکثر مردم این سؤال را ب…
  • مبانی برندسازی

    معنای این واژه مهم در کسب و کار چیست و شما برای ایجاد یک برند برای شرکت خود چه کاری باید ا…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده بهروز لطفیان
بارگذاری بیشتر در اخبار
نظرات بسته شده است.

بررسی کنید

آیا به نوشابه انرژی زا جدید نیاز داریم؟

برندی جدید بنام Happy Life وارد بازار ایران شده است که بنظر میرسد متعلق به شرکت بهنوش است.…