خانه مقالات برندینگ آیا سال ۲۰۱۰ سال سبزشویی شرکتی بود؟

آیا سال ۲۰۱۰ سال سبزشویی شرکتی بود؟

42 ثانیه خوانده شده
۰

در این مقاله به هشت نمونه از کسب و کارهای سبزشویی که تظاهر به مسئولیت اجتماعی کردند می پرداریم.
" همه چیز سبز شده " نام آهنگ معروفی از گروه New Order بریتانیایی است، اما بیانگر نوعی استراتژی بازاریابی و کمپین تبلیغاتی می باشد که در آن مزایای سازگار با محیط زیست کسب و کارهای بزرگ و کوچک ستوده می شود.

شرکت Businessgreen سال ۲۰۱۰ را سال بازاریابی سبز اعلام کرده بود که می توان در پشت آن سبزشویی را دید که در آن شرکت ها درباره رفتارهای سازگار با محیط زیست ادعای دروغین دارند، مصرف کنندگان را دچار گمراهی می کنند.

اما چگونه می توان شرکت های معتبر و واقعا سبز را از سبزشویان غیر واقعی تشخیص داد؟
بازاریابی محیط زیست شرکت TerraChoice گزارش سال ۲۰۰۹ را با عنوان هفت خطای سبزشویی، بر اساس تحقیقات خود در مورد ادعاهای محصولات سبز کشورهای آمریکا و کانادا منتشر کرده است. این گزارش به بررسی ادعاهای محصولات در برابر بهترین شیوه پرداخته و مجموعه ای از دستورالعمل ها و یا "خطاهایی" که نشان دهنده سبزشویی است را بیان می کند.
در همین حال، موج درحال رشد وبلاگ نویسان، رسانه ها، فعالان و کسب و کارها اشاره می کنند که بسیاری از وعده های سبزی که می دهند، عملی و درست بنظر نمی رسد.

telegrambrandabout.irinstagrambrandabout.ir

هشت نمونه اخیر از بدترین شرکت های سبزشویی…

۱-بریتیش پترولیوم (BP)
شرکت BP جایزه امرالد زمرد ۲۰۰۸ شرکت Greenpeace را بخاطر شیوه های سبزشویی خود دریافت کرده است. البته این جایزه را قبل از اینکه این غول نفتی بطور اتفاقی ۴٫۹ میلیون بشکه نفت خام را به خلیج مکزیک بریزد (بزرگترین نشت نفت در تاریخ آمریکا) دریافت نمود. مدت کوتاهی پس از این واقعه، طرح های جدیدی از لوگوی BP در اینترنت پخش شد تا احساس تاسف عمومی از نشت نفت خام BP را نشان دهد. سبزشویی آنها آشکار شد؟ فکر می کنم جواب این سوال مثبت باشد.

۲-iPad شرکت اپل
"سبزشویی ترین مورد سال ۲۰۱۰" لقب گرفته و کهنگی درونی تمام محصولات اپل، نگرانی کمتری را در iPad به خود اختصاص می دهد. iPad ساخت چین بوده و مراکز بازیافت محلی به دلیل باتری داخلی آن، امکان بازیافت آن را ندارند. همچنین طراحی آن کاربرپسند نیست. به علاوه، فروش آنها سرعت بالایی دارد. اپل، تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۰، سه ماه قبل از اینکه برای فروش در فروشگاه های Best Buy عرضه شود، ۳٫۲۷ میلیون iPad به فروش رسانده بود.
با اینکه محصولات شیک اپل و کمپین های تبلیغاتی ممکن است نشان دهنده محصولات اپل برای مخاطبان "هوشمند"و سازگار با محیط زیست باشد، اما عدم شفافیت اپل در رفتارهای سازگار با محیط زیست، کار را برای تصمیم مشتریان در مورد اینکه آیا اپل واقعا سبز است، و یا سبزشویی می کند، مشکل می سازد.

۳-کمپین سبز والمارت
فروشگاه های زنجیره ای اغلب نمونه های درخشانی از سازگار با محیط زیست در نظر گرفته نمی شوند. تعجب آور نیست که استراتژی جدید والمارت همچنان موضوع جنجالی به شمار می رود. منتقدان می گویند انتشار گاز کربن دی اکسید ناشی از ساخت فروشگاه های جدید والمارت هنوز هم بیشتر از دستاوردهای زیست محیطی فن آوری های جدید سبز والمارت و طرح های بدون مواد زائد آن است. لازم به ذکر نمی باشد که کسب و کارهای مستقل با ادامه حرکت والمارت تلفات زیادی متحمل شده اند.
به علاوه، فروشگاه متوسط والمارت نزدیک به ۱۰۰۰۰ بار ماشین در روز حمل می کند. و حتما آنها جهت حمل و باربری از ماشین استفاده می کنند، نه دوچرخه!

۴-سان چیپس های شرکت Frito Lay
آیا شرکتی هست که در تولید تنقلات فرآوری شده، "سازگاری با محیط زیست" را رعایت کند؟ شرکت Frito Lay ادعا می کند اولین بسته بندی قابل تبدیل به کمپوست را در سان چیپس ارائه کرده است. خط سالم و بی خطر اسنک های ترد آنها، شاید نمونه مناسبی از ابتکار سبز جدید خانوادهFrito Lay باشد. اما روزنامه نگاران در روز زمین بسته بندی قابل تبدیل به کمپوست آنها را فوم غیر قابل تجزیه خواندند.
بسته های سان چیپس جزو آخرین کمپین های Frito Layبرای سرمایه گذاری روی روند سازگار با محیط زیست می باشد. آنها در کمپین ۲۰۰۹ تلویزیونی تلاش کردند تا سیب زمینی چیپس خود را به کشاورزی محلی نسبت دهند. اما چرا آنها سیب زمینی نمی کارند تا از آن برای چیپس خود استفاده کنند؟

۵-مونسانتو
مونسانتو با وجود دروغ گویی مستند خود به کشاورزان و شیوه های کشاورزی سوال برانگیزشان، وب سایتی دارند که احساس خوبی به آدم بخشیده و در آن ادعا می کنند که کشاورزان برای این غول زیست فناوری کشاورزی حائز اهمیت هستند. ادعاهای زیست محیطی آن مانند افراد دیگر نیست. همانطوریکه سایت سبزشویی آنها بیان می کند: "شما نمی توانید با یک وب سایت فانتزی، جهان را تغییر دهید."

۶-شرکت FurCouncil کانادا
مثل یک شوخی به نظر می رسد، اما شوخی نیست که شرکت Fur Council کانادا وب سایت جدیدی در سال جاری راه اندازی کرد و در آن به تبلیغ مزیت های سازگار با محیط زیست و لوکس خز، که موضوع چالش برانگیزی می باشد، پرداخت. در این سایت آمده است که: "خز یک محصول طبیعیو هدیه واقعی طبیعت است" منتقدان نظر دیگری دارند. بر خلاف اظهارات Fur Council، گفتن اینکه صنعت خز "سازگار با محیط زیست " است، ادعای بی اساسی می باشد.

۷-کوکا کولا
بطری های پلاستیکی جدید کوکا کولا از مواد غیر مشخص شامل "حداکثر ۳۰ درصد" مواد گیاه ساخته شده، که ظاهرا موجب اتلاف کمتر آب موقع تولید آن می شود که با توجه به اینکه برای تولید ۱ لیتر کک، ۳ تا ۹ لیتر آب نیاز است (بسته به فردی که آن را اندازه می گیرد!) ادعای متناقض و مسخره ای است. واقعیتی که این شرکت آن را نمی پذیرد.
با این وجود، این شرکت همچنان به طور غیر قانونی زمین های متعلق به کشاورزان کوچک در هند را تصاحب کرده و ضایعات خطرناکی را به محیط اطراف تحویل می دهد. اما بطری های آن شامل گیاهان است (کم و بیش).

۸-بامبو "سازگار با محیط زیست"
پارچه بامبو تلفن های از دور خوب بنظر می رسد: بسیار جذب کننده است، دارای خواص ضد میکروبی بوده و فوق العاده نرم است. اما تولید بامبو می تواند به یکی از دو روش زیر انجام گیرد: استفاده از روش تولید مکانیکی شبیه تولید کنف و کتان یا با استفاده از مواد شیمیایی. بامبو محصول نسبتا جدیدی در بازار سازگار با محیط زیست است، بنابراین در حال حاضر تشخیص تولید کنندگان سبز و نه چندان سبز دشوار است. زمان آن است که این ترفندها را یاد بگیرید.

ترجمه و تدوین گروه برنداِبات 

منبع ترجمه: http://urlyar.ir/Nt

.

.

بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

گروه توسعه کسب و کار آرمانی ارائه دهنده راهکار برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code